اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله وطن امروز/ تفاهم یا اختلاف؟ مقاله

سرمقاله وطن امروز/ تفاهم یا اختلاف؟
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - وطن امروز / « روایت‌های مختلف از سرنوشت مذاکرات وین؛ تفاهم یا اختلاف؟ » عنوان یادداشت روزنامه وطن امروز است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
نشست کمیسیون مشترک برجام برای احیای توافق هسته‌ای که این روزها به مذاکرات وین مشهور شده، با عملکرد ابهام‌برانگیز تیم مذاکره‌کننده ایرانی به ریاست عباس عراقچی به میدانی برای روایت‌های متضاد تبدیل شده است. 
طی روزهای گذشته «گرند هتل» وین کانون گمانه‌زنی‌ها و روایت‌های ضد و نقیض طرف‌های ایرانی و غربی درباره پیشرفت مذاکرات ایران و 1+4 و حصول توافق در آینده نزدیک بوده است. روز شنبه عباس عراقچی به سیاق چند دور مذاکرات قبلی کمیسیون برجام، خبر از رو به جلو بودن و پیشرفت مذاکرات داد و اعلام کرد در برخی حوزه‌ها وارد نگارش متن شدیم. چنانکه حسن روحانی، رئیس‌جمهور نیز روز گذشته در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت صحبت از نزدیک شدن به آستانه رفع تحریم‌ها با توجه به مذاکرات اخیر کرد و ادعا کرد: با حفظ انسجام و هماهنگی در کشور می‌توانیم در هفته‌های آتی شاهد گشایش‌های امیدبخش باشیم. 
این نوید و بشارت‌ها از سوی دولتمردان در حالی است که یک دیپلمات اروپایی شنبه‌شب به وقت تهران گفت مذاکرات هسته‌ای بین قدرت‌های جهانی و ایران پس از 3 هفته مذاکره به اندازه‌ای که انتظار می‌رفت پیشرفت نکرده و درباره سخت‌ترین موضوعات هنوز تفاهمی میان طرف‌ها وجود ندارد. به گزارش رویترز، دیپلمات اروپایی با اشاره به قطع گفت‌وگوها به مدت یک هفته، گفت: «ما کار زیادی داریم و زمان کمی نیز باقی مانده است. با توجه به این شرایط امیدوار بودیم این هفته به پیشرفت‌های بیشتری رسیده باشیم. ما هنوز درباره مهم‌ترین مسائل به تفاهم نرسیده‌ایم». 
عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت‌کننده در مذاکرات وین پس از نشست روز شنبه کمیسیون مشترک برجام، در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا وسیما درباره فهرست تحریم‌ها و گفت‌وگوهای انجام‌ شده در این زمینه، عنوان کرد:‌ تحریم‌های موضوعی و بخشی مثل تحریم بخش انرژی ایران که شامل نفت و گاز می‌شود یا تحریم صنعت خودرو، تحریم مالی، بانکی و بنادر، بر اساس توافقاتی که تا الان صورت گرفته است، همه این تحریم‌ها باید برداشته شود و توافق هم در این زمینه وجود دارد. 
وی افزود: در کنار این برخی افراد، اشخاص و نهادها هستند که به صورت خاص مورد تحریم واقع شدند و لیست بلندبالایی است. مذاکرات درباره این لیست هنوز ادامه دارد و درباره اکثریت آنها تا الان موافقت شده که از فهرست تحریم‌ها خارج شوند. عراقچی یادآور شد: دیگرانی هستند که هنوز به دلایل مختلف در فهرست وجود دارند و مذاکره ما برای این قسمت از کار هنوز ادامه دارد. 
وی اظهار داشت: الان مباحث به یک پختگی رسیده، هم در مباحث مورد اختلاف و هم در بخش‌هایی که مشترک هستیم و توافق درباره آن وجود دارد. عراقچی بیان کرد: بحث‌ها یک مقدار پختگی پیدا کرده و روشن‌تر شده است. فاصله‌ها دقیق‌تر شده و اختلافات روشن‌تر است. 
رئیس هیأت ایرانی شرکت‌کننده در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام خاطرنشان کرد: در برخی حوزه‌ها وارد نگارش متن شدیم و این جایی است که اتفاقا کار خیلی آهسته انجام می‌شود به علت اینکه کار روی متن دقت خودش را می‌خواهد و با توجه به اینکه برخی موضوعات کماکان مورد اختلاف است، لذا کار به آهستگی پیش می‌رود. عراقچی تصریح کرد: شکل توافق قطعا بر اساس مواضع قطعی نظام خواهد بود و هیچ تردیدی در آن نیست. آنها هم مواضع خودشان را دارند و نزدیک کردن مواضع به همدیگر کار آسانی نیست. 
وی درباره اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه آمریکا بخش‌هایی از تحریم‌ها را رفع خواهد کرد و اینکه آیا ایران این مواضع را قبول می‌کند؟ تصریح کرد: اگر 2 طرف مواضع همدیگر را قبول داشتند که احتیاجی به مذاکره نبود. مذاکره درباره همین اختلاف‌نظرهایی است که وجود دارد. ما اینقدر مذاکره می‌کنیم که این مواضع به هم نزدیک شود و خواسته‌های ما مبتنی بر مواضع قطعی نظام تأمین شود. 
اظهارات عراقچی در مغایرت و تناقض با نکته‌ای است که منابع مطلع ایرانی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با شبکه پرس‌تی‌وی مبنی بر اینکه آمریکا هنوز حاضر به لغو همه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی واقعی آن نشده است، اعلام کردند. افزون بر اینکه یک منبع امنیتی هم پنجشنبه درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین در گفت‌وگو با این شبکه برون‌مرزی ایران اعلام کرد: آمریکا نه‌تنها تاکنون لغو همه تحریم‌ها را نپذیرفته، بلکه حتی با لغو موثر همان تحریم‌های ناقص هم موافقت نکرده است. آمریکا قصد دارد تحریم‌های اصلی اقتصادی ایران را صرفا در بازه‌های 4 ماه و 6 ماه به صورت موقت متوقف کند که در این صورت هیچ‌گونه گشایش اقتصادی و روابط اقتصادی خارجی جدی شکل نخواهد گرفت. 
پرسش اصلی این است: آیا دولت روحانی باز هم قرار است با تکرار اشتباهات فاحش مذاکرات برجامی در سال 94، با تعجیل سوال‌برانگیز و با قبول یک متن پر ایراد دیگر همان تجربه شکست‌خورده را به کشور تحمیل کند؟ همان‌طور که هزینه خروج آمریکا از برجام به واسطه ضعف حقوقی این توافق را ایران پرداخت کرد، آیا تیم مذاکره‌کننده ایرانی قرار است هزینه بازگشت ناقض برجام که دولت آمریکاست به توافق را هم بر‌عهده کشورمان بگذارد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/534809/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت 8نفر

جلد نشریه آمریکایی تایم با عنوان، تأثیرگذارترین افراد جهان؛ یولیا ناوالنایا

ادعای آمریکا: ساخت اسکله کمک‌رسانی به غزه آغاز شد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه استعفا داد

درخواست حماس برای اعزام تیم‌های پزشکی قانونی جهت شناسایی اجساد گورهای دسته‌جمعی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

گشاده دستی دولت در تخصیص بودجه به رسانه‌های همسو

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

انگلیس درصدد راه‌اندازی گنبد آهنین

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

آقای ذوالنوری ممنون

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

سیگنال مثبت به بورس تهران

کاخ سفید: خواستار انجام‌ تحقیقات درخصوص گورهای دسته‌جمعی غزه هستیم

منابع عبری: اسرائیل با آتش‌بس چند هفته‌ای موافقت خواهد کرد

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

حمله پهپادی حزب الله به یک پایگاه توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی

واقعیت آمریکا بدون روتوش؛ ادامه سرکوب اعتراضات دانشجویی

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

دردسر تیک‌تاک

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

طوفان نمک کوهنوردیه!

هلاکت دو تروریست در اطراف زاهدان با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی