شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۴
بین الملل

رویکرد سخت‌گیرانه چین علیه نفوذ پلتفرم‌های بزرگ اینترنتی

رویکرد سخت‌گیرانه چین علیه نفوذ پلتفرم‌های بزرگ اینترنتی
اخبار محرمانه - ایرنا / نهاد ناظر بازار چین روز شنبه پیش‌نویس دستورالعمل‌های تازه‌ای را منتشر کرد که به‌طور مستقیم پلتفرم‌های بزرگ اینترنتی را هدف قرار می‌دهد. به گزارش ...
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - ایرنا / نهاد ناظر بازار چین روز شنبه پیش‌نویس دستورالعمل‌های تازه‌ای را منتشر کرد که به‌طور مستقیم پلتفرم‌های بزرگ اینترنتی را هدف قرار می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، اداره دولتی تنظیم بازار چین (SAMR) با انتشار یک بیانیه‌ای، اعلام کرد که «ریسک‌های انحصار در بخش اقتصاد پلتفرمی فراوان و رو به افزایش است» و تنظیم‌گری دقیق‌تر برای جلوگیری از سوی استفاده شرکت‌های بزرگ اینترنتی ضروری است.
این بیانیه افزود: شماری از رفتارهای ضدرقابتی از جمله قیمت‌گذاری ناعادلانه، فروش کالا زیر قیمت واقعی، مسدود کردن حساب کاربران یا فروشندگان، اجبار کسب‌وکارها به فعالیت انحصاری روی یک پلتفرم، الزام به ارائه پایین‌ترین قیمت در کل شبکه و اعمال تبعیض نسبت به گروهی از کاربران یا فروشندگان که به‌عنوان مصادیق نگرانی‌آفرین محسوب می‌شود، برشمرده شده است.
در این بیانیه‌ای همچنین آمده است که در محیط کنونی، تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر الگوریتم‌ها و مدل‌های هوش مصنوعی نیز می‌تواند محرک شکل‌گیری انحصار یا رفتار نابرابر باشد و در پیش‌نویس جدید، چارچوب‌هایی برای شناسایی و ارزیابی این نوع ریسک‌ها ارائه شده است.
این پیش‌نویس بخشی از تلاش گسترده‌تر پکن برای تشدید نظارت بر شرکت‌های بزرگ فناوری از جمله علی‌بابا، آنت گروپ و جی‌دی محسوب می‌شود؛ شرکت‌هایی که طی سال‌های اخیر با انتقادهای جدی درباره نفوذ بیش از حد و رفتارهای محدودکننده رقابت روبه‌رو شده‌اند.
بازار
بر اساس اعلام این نهاد، متن منتشرشده تا آخر ماه جاری میلادی برای جمع‌آوری دیدگاه‌های عمومی باز خواهد بود و پس از پایان دوره نظرخواهی، نسخه نهایی مقررات تهیه و برای اجرا ابلاغ می‌شود.
این بیانیه درحالی منتشر می‌شود که دولت چین در راستای ایجاد محیطی «متمدن‌تر و عقلانی‌تر» در اینترنت، پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی این کشور موظف کرده‌اند که فضایی مثبت‌تر و آرام‌تر ایجاد کنند.


نظرات شما