چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۴
بین الملل

هواپیمای مافوق صوت ناسا؛ فناوری‌های پیشرفته X-۵۹ برای تضمین ایمنی پرواز

هواپیمای مافوق صوت ناسا؛ فناوری‌های پیشرفته X-۵۹ برای تضمین ایمنی پرواز
اخبار محرمانه - شفقنا / در حالی که هواپیمای تحقیقاتی مافوق صوت و بی‌صدای X-۵۹ ناسا به اولین پرواز خود نزدیک می‌شود، تیم مهندسی آن با تمرکز بر اصل اساسی «ایمنی»، هر مرحله از ...
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - شفقنا / در حالی که هواپیمای تحقیقاتی مافوق صوت و بی‌صدای X-59 ناسا به اولین پرواز خود نزدیک می‌شود، تیم مهندسی آن با تمرکز بر اصل اساسی «ایمنی»، هر مرحله از عملیات، از تاکسی تا پرواز و فرود را با دقت برنامه‌ریزی می‌کند.
اولین پرواز این هواپیما یک چرخه در ارتفاع پایین خواهد بود که با هدف بررسی یکپارچگی سیستم‌ها انجام می‌شود و فاز آزمایشی تأیید صلاحیت پرواز را آغاز می‌کند. در پروازهای بعدی، X-59 به ارتفاعات و سرعت‌های بالاتری خواهد رفت و سرانجام از سرعت صوت فراتر خواهد رفت. این هواپیما به گونه‌ای طراحی شده که به جای ایجاد صدای مهیب (Sonic Boom)، تنها یک صدای شبیه به تپش خفیف تولید کند.
مهندسان برای اطمینان از اینکه اولین پرواز و تمامی پروازهای بعدی به صورت ایمن آغاز و پایان یابند، چندین لایه حفاظتی در این هواپیما قرار داده‌اند. این سیستم‌ها شامل موارد زیر هستند:
سیستم ثبت داده پرواز (FTIS): این سیستم به عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزارهای ثبت اطلاعات، 60 جریان داده مختلف و بیش از 20,000 پارامتر را جمع‌آوری و ارسال می‌کند. این سیستم پیش از پرواز نیز، بیش از 8,000 فایل را در طول 237 روز آزمایش زمینی ثبت کرده که به مهندسان کمک می‌کند از آمادگی هواپیما مطمئن شوند. به گفته یکی از مهندسان ناسا، وجود این سیستم با نمایش عملکرد صحیح و قابل اعتماد، استرس و عدم قطعیت را کاهش می‌دهد.
سیستم دیجیتال «پرواز-با-سیم» (Digital Fly-by-Wire): این سیستم که برای اولین بار در دهه 1970 توسط ناسا توسعه یافت، جایگزین کابل‌ها و قرقره‌های سنتی شده است. ورودی‌های خلبان (مانند حرکت اهرم‌ها) توسط یک کامپیوتر به سیگنال‌های الکترونیکی تبدیل شده و از طریق سیم‌های فیبر نوری به سطوح هواپیما مانند بال‌ها و دم ارسال می‌شود. این سیستم هواپیما را پایدار نگه داشته و از مانورهای ناایمن جلوگیری می‌کند.
سیستم‌های پشتیبان مستقل: هواپیمای X-59 از چندین کامپیوتر پشتیبان استفاده می‌کند تا در صورت خرابی یکی، دیگری کنترل را به دست گیرد. همچنین سیستم‌های الکتریکی و هیدرولیک نیز دارای پشتیبان‌های مستقل هستند تا ایمنی پرواز در هر شرایطی تضمین شود.
بازار



هیدرازین: در هواپیمای X-59، ماده شیمیایی هیدرازین به عنوان یک سوخت اضطراری عمل می‌کند. در صورت بروز هرگونه مشکل و خاموش شدن موتور در طول پرواز، هیدرازین به سیستم تزریق می‌شود تا یک واکنش شیمیایی قدرتمند ایجاد کند که برای روشن کردن مجدد موتور اصلی کافی باشد.
این کار، یک لایه ایمنی حیاتی دیگر به هواپیما اضافه می‌کند. با وجود اینکه هیدرازین ماده‌ای بسیار سمی است و نگهداری از آن به دقت بالایی نیاز دارد، اما توانایی آن برای فراهم کردن یک منبع نیروی مستقل برای روشن کردن دوباره موتور در شرایط اضطراری، آن را به یک ویژگی ایمنی بسیار مهم تبدیل کرده است.
ناسا برای پرواز X-59، ایمنی را بر هر سرعت و عملکردی اولویت داده و با اطمینان کامل به سوی یک دستاورد تاریخی در صنعت هوانوردی حرکت می‌کند.

اخبار محرمانه


نظرات شما