اخبار محرمانه - ایلنا / یک فعال سیاسی اصلاحطلب گفت: رییس جمهور در یک سالگی دولت، در عمل به این گزاره که گفت که "من با کسی عقد اخوت نبستهام و به کسی وامدار نیستم"، عملکرد اعضای کابینهاش را در سطح هیئت وزیران، هیئت دولت، مدیران ارشد، استانداران و سایر ردههای مدیریت ارشد مورد نقد و ارزیابی قرار دهد. مدیران موفق را تسریع و تشویق کند، به مدیران متوسطالقامه اخطار بدهد، به تعبیر فوتبالیها کارت زرد نشان بدهد، و با آن دسته از همکارانی که در عمل نتوانستهاند دستاوردی برای دولت به بار بیاورند و هم برای دولت تولید عزت و احترام کنند، همانند رفتاری که با معاون پارلمانی خودش کرد، خداحافظی کند. چرا که اداره کشور در شرایط فعلی و در آینده نیازمند دولتی منسجمتر و کارآمدتر است.
حسن رسولی فعال سیاسی اصلاحطلب در گفتوگو با ایلنا، درباره عملکرد دولت چهاردهم با گذشت یک سال از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری گفت: من فکر میکنم که درخصوص مواضع و عملکرد دولت آقای پزشکیان در ظرف زمانی یک ساله گذشته باید ارزشگذاری دقیقی انجام شود و اگر بنا باشد به صورت واقعبینانه و منصفانه این مساله مورد تحلیل و اظهارنظر قرار گیرد، بایستی مولفههایی مثل تحولات داخلی، تغییرات شگرف سیاسی و نظامی، منطقهای و جهانی و دکترین انتخاب شده توسط آقای پزشکیان برای انجام وظایف ریاستجمهوری که برای آن از اکثریت مردم ایران رأی گرفته است، مورد توجه و امعان نظر قرار بگیرد.
وی ادامه داد: از منظر داخلی، آقای پزشکیان! در قالب یک انتخابات پیشبینی نشده و زودهنگام، با یک برنامهریزی کوتاهمدت پنجاه روزه در یک رقابت نسبتا نابرابر توانست در مرحله دوم پیروز شود. در سازماندهی این انتخابات، تنها جریانی که از ایشان حمایت کرد، جریان اصلاحات بود. البته در مرحله دوم، رگههایی از جریان اصولگرا هم بنا به دلایلی به سازمان رأی آقای پزشکیان پیوستند و همه رقبای ایشان در مرحله اول و در مرحله دوم، تنها رقیب ایشان گفتمان دیگری را نمایندگی میکردند.
بازار 
این فعال سیاسی اصلاحطلب با بیان اینکه در این راستا، یک توافق نانوشتهای حسب مقتضیات عرصه داخلی و معطوف به منافع ملی بین شورای نگهبان و جریان اصلاحات محقق شد، تصریح کرد: بر این اساس، اصلاحطلبان تمام قد پای حمایت از آقای پزشکیان ایستادند. با این وجود، کمتر از نصف واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند. عمدهترین دلیل عدم شرکت قریب به پنجاه درصد از رأیدهندگان در این همهپرسی، بالا بودن میزان نارضایتی آنها از نحوه حکمرانی کشور، بهخصوص تحت تأثیر فشارهای سنگین اقتصادی و معیشتی ناشی از تورم دو سهدههای کشور و آثار برجای مانده از تحریمهای ظالمانه آمریکا و غرب بود.
میتوان دولت پزشکیان را از حیث مواجهه با بحرانهای سهمگین، کمشانسترین دولت سه، چهار دهه اخیر ایران نامید
رسولی گفت: پنجاه درصدی که به آقای پزشکیان رأی دادند، با این امید رأی دادند که او کشور را از شرایط ناپایدار قبلی به سمت وضعیت اطمینانبخشتری هدایت کند و به نظر من از این جهت در عرصه داخلی اتفاق خوبی افتاد. بهخصوص بحرانهای امروز، به ویژه تجاوز آشکار اسرائیل و آمریکا به حریم ایران نشان داد که چنانچه پزشکیان امروز رییسجمهور نبود، چه بسا آثار و تبعات این تجاوز در عرصههای گوناگون بیش از لطمات سنگینی بود که امروز ایران و مردم آن متحمل شدهاند.
وی ادامه داد: از این جهت میتوان دولت آقای پزشکیان را از حیث مواجهه با بحرانهای سهمگین، کمشانسترین دولت سه چهار دهه اخیر ایران نامید. محدودیتهای فراروی او به مراتببر امکانات و ظرفیتهایی در اختیارش قرار دارد، فزونی داشت و دارد. به نظر من، آقای پزشکیان توانست در حد توان برای کاهش میزان خسارتهای بیشتری که به جامعه میتوانست وارد شود، اقدام کند.
اگر پزشکیان و رویکرد او نبود، امروز خسارتهای برآمده از تغییرات شگرف جهانی برای ایران بیشتر میشد
این فعال سیاسی اصلاحطلب درباره عملکرد دولت چهاردهم در یکسال گذشته در حوزه سیاست خارجی گفت: در حوزه سیاست خارجی و روابط بینالملل، اتفاقات مهمی رخ داد. روی کار آمدن ترامپ موازنه قدرت جهانی را تغییر داد. این تغییر شگرف نه تنها ایران، بلکه کل جهان را تحت تأثیر قرار داد و امروز پیشبینیناپذیری دولت آمریکا از منظر بسیاری از حکومتها، حتی همراهان سنتی آمریکا، یک تهدید جدی به حساب میآید. چه به لحاظ روانشناسی فردی او و چه به لحاظ سایر راهبردها و استراتژیهایی که اتخاذ کرده است.
رسولی گفت: علاوه بر آن، موازنه قدرت در خاورمیانه کاملا دگرگون شد و تغییر کرد. در کشور سوریه، شدت این تغییرات به حدی بود که فردی که تروریست شناخته شده بود و برای شناسایی او آمریکا ده میلیون دلار جایزه تعیین کرده بودند، در قالب یک زد و بند جهانی و منطقهای، امروز رئیسجمهور سوریه است و به کاخ سفید راه پیدا کرده و همه تحریمها علیه او برداشته شده است. تحولات لبنان، تحولات غزه و رویدادهایی از این قبیل هم در عرصه سیاست خارجی وقایع بسیار مهمی بود که هر کدام از این وقایع تأثیر کاهنده بر قدرت ملی ایران در عرصههای گوناگون نظامی، اقتصادی و سیاسی داشت و دولت پزشکیان را با محدودیت جدیتر روبرو کرد.
وی خاطرنشان کرد: در این مسیر، رویکردی که او اعلام کرد، تعامل با جهان بود. اینکه ما با دنیا دعوا نداریم، اگر پزشکیان و رویکرد او نبود، امروز خسارتهای برآمده از این تغییرات شگرف برای ایران بیش از آن چیزی بود که امروز با آن مواجه هستیم. علاوه بر راهبردی که آقای پزشکیان تحت عنوان تعامل مثبت با جهان و حاضر بودن به مذاکره اتخاذ کرد، در حوزه روابط بینالملل، در عرصه داخلی هم گفتمان وفاق را مطرح کرد که البته به نظر من این گفتمان نواقص جدی داشته و دارد.
پزشکیان هوشمندانه، به گونهای رفتار نکرد که شاهد تداوم شکاف در حاکمیت باشیم
این فعال سیاسی اصلاحطلب گفت: کمتر به لحاظ مبانی نظری این گفتمان مورد غنیسازی و تأکید قرار گرفت و لذا ترجمه عملی این رویکرد دولت منتخب اکثریت ملت از سوی مخالفین جدی ایشان به واگذاری قدرت و تقسیم سمتها تعبیر شد. بنابراین، ترکیب امروز همکاران آقای پزشکیان، چه در سطح دولت مرکزی و چه در سطح کابینههای محلی، برآمده از این گفتمان ناقص، از خاصیت انسجام و یکدستی کامل برخوردار نیست.
رسولی تاکید کرد: در عین حال، علاوه بر این سه مولفه، دو نقطه مهم قوت میتوان در شخصیت و رفتار آقای پزشکیان شناسایی کرد. اول، صداقت و شجاعت او در اعلام و اعمال مواضع است؛ که در همین دوازده روز جنگ، نشنیدیم که او از ترس جانش از حضور در مجامع عمومی امتناع کند. البته منظور من این نیست که نباید پروتکلهای حفاظتی رعایت شود، اما پزشکیان همچنان که گفته بود، جانش را فدای ایران خواهد کرد و گردن خودش را گرو میگذارد برای تحقق وعدههایش در این دوازده روز جنگ ما با آمریکا و ناتو و اسرائیل در حد توانش بین مردم بود.
وی ادامه داد: نقطه قوت دیگری که در استراتژی آقای پزشکیان وجود دارد، این است که او هوشمندانه، به گونهای رفتار نکرد که ما شاهد تداوم شکاف در حاکمیت باشیم. او خود را در امتداد رهبری تعریف کرد و بالاترین حد اعتماد را از رهبری گرفت. به نظر من این اعتماد هنوز پابرجاست و اگر این انسجام و اعتماد بین نفرات اول و دوم نظام نبود، کشور ما با مصائب بیشتری روبرو بود.
به پزشکیان از بیست نمره، چهارده میدهم
پزشکیان خود را دور از تصمیمگیریهای بزرگ در حوزههای دفاعی، امنیتی و سیاست خارجی، قرار ندهد
این فعال سیاسی اصلاحطلب گفت: در مجموع، من به آقای پزشکیان از بیست نمره، سیزده یا چهارده میدهم و امیدوارم که در آغاز سال دوم، علاوه بر اینکه به نحو مناسبتری مدیریت بحران میکند، مانند یکسال گذشته خود را به دور از تصمیمگیریهای بزرگ، به ویژه در حوزههای دفاعی، امنیتی و سیاست خارجی، قرار ندهد. واقع مطلب این است که در عین حال که اصل 110 اختیارات حوزه دفاعی و امنیتی را به معنای اعلان جنگ و صلح و مذاکره و توافق و غیره فراتر از اختیارات رئیس قوه مجریه قرار میدهد، اما او رئیس شورای عالی امنیت ملی است و مردم به او رأی دادهاند. با توجه به تثبیت اعتمادی که بین ایشان و رهبری وجود دارد، ایفای نقش فعالتر و مؤثرتر ایشان در این حوزه که امروز بیش از پیش با سرنوشت ایران سر و کار دارد، به نظر من انتظاری است که میتوان در آغاز سال دوم ریاستجمهوری آقای دکتر پزشکیان از ایشان داشت.
رسولی تصریح کرد: انتظار دوم نیز این است که، همچنان که خودش وعده داد در یک سالگی دولت، در عمل به این گزاره که گفت که «من با کسی عقد اخوت نبستهام و به کسی وامدار نیستم»، عملکرد اعضای کابینهاش را در سطح هیئت وزیران، هیئت دولت، مدیران ارشد، استانداران و سایر ردههای مدیریت ارشد مورد نقد و ارزیابی قرار دهد. مدیران موفق را تسریع و تشویق کند، به مدیران متوسطالقامه اخطار و به تعبیر فوتبالیها کارت زرد بدهد و با آن دسته از همکارانی که در عمل نتوانستهاند دستاوردی برای دولت به بار بیاورند و برای دولت تولید عزت و احترام کنند، همانند رفتاری که با معاون پارلمانی خودش کرد، خداحافظی کند؛ چراکه اداره کشور در شرایط فعلی و در آینده نیازمند دولتی منسجمتر و کارآمدتر است.
سنگاندازیها وزن آنچنانی در دولت چهاردهم ندارد
وی همچنین درباره اینکه کارشکنی و سنگاندازی از سوی مخالفان دولت در یکسال گذشته تا چه میزان بر عدم موفقیت دولت تاثیرگذار بوده است، گفت: من وزن سنگاندازی مخالفین آقای رئیسجمهور را در مقایسه با رؤسای جمهور قبلی خیلی سنگین نمیدانم. این حد از مخالفتها، رقابتهای طبیعی است. علتش هم این است که رهبری هم به صورت رسمی و هم به صورت شرعی اعلام کردند که همگان باید از دولت حمایت کنند. از این منظر، ضمن اینکه به برخی از کارشکنیها توجه دارم اما به نظر من موانع جدی فراروی دولت آقای پزشکیان نیست.
این فعال سیاسی اصلاحطلب گفت: نمونه عینی اینکه ایشان به درستی به این نتیجه رسید که قانون مصوب مجلس، موسوم به قانون عفاف و حجاب، قابلیت اجرایی ندارد و با استفاده از اختیاراتش و هماهنگی که با رهبری کرد، به راحتی توانست نسبت به توقف اجرای این قانون اقدام کند. این دستاورد، دستاورد کمی نیست. اگر این انسجام در حاکمیت نبود، مخالفین ایشان در مجلس و در سایر نهادها مصمم بودند که نگذارند رئیسجمهور در این حوزه فرهنگی به موفقیت برسد. من توجه دارم که سنگاندازی بوده، اما به نظرم وزن آنچنانی ندارد.