اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سربازان بیشتر در راه منطقه مقاله

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
روز سه‌شنبه هزاران عراقی در محکومیت حمله امریکا به پایگاه‌های حشدالشعبی و شهادت 25 تن جلوی سفارت ایالات متحده در بغداد تجمع کردند؛ تجمعی که روز سه‌شنبه به ‌شدت تهاجمی آغاز شد و معترضان سعی کردند، وارد محوطه سفارت امریکا شوند و حتی گزارش‌ها حاکی از آن بود که برخی از بخش‌های ورودی سفارت امریکا نیز به آتش کشیده شد. اما معترضان به ‌طور کامل نتوانستند وارد محوطه اصلی سفارت امریکا شوند. با این وجود در این تظاهرات 60 نفر زخمی شدند و امریکایی‌ها اگر چه از دولت عراق خواستند که باید امنیت سفارت را تامین کند اما گفته می‌شود 100 نیروی ویژه امریکایی برای محافظت از ساختمان سفارتخانه به بغداد اعزام شده‌اند. این تجمع اعتراضی روز چهارشنبه نیز ادامه داشت. ولی در نهایت روز گذشته حشدالشعبی در بیانیه‌ای از معترضان خواست بنا به خواست دولت محل سفارت امریکا را ترک کنند. پس از انتشار بیانیه حشدالشعبی معترضان رفته رفته محل سفارت امریکا را ترک کردند. سفارت امریکا در بغداد یکی از پرهزینه‌ترین سفارت‌خانه‌های امریکا در جهان محسوب می‌شود که به لحاظ امنیتی موانع بسیار زیادی دارد که رسیدن به محدوده اصلی آن چندان آسان نیست. البته معترضان نیز تلاش نکردند که روز سه‌شنبه بیش از اندازه به داخل سفارت نفوذ کنند. بخشی از معترضان شب در جلوی سفارت امریکا چادر زدند و همان جا ماندند تا روز چهارشنبه نیز به اعتراض خود ادامه دهند. حتی تصاویر نشان می‌دهد که معترضان تجهیزاتی را تدارک دیده بودند که جلوی سفارت برای چند روز باقی بمانند. زیرا هم لوازم خواب در جلوی سفارت بود و هم تجهیزات پخت و پز جلوی سفارت تدارک دیده شد. اما به نظر می‌رسید همه نیروهای سیاسی و نظامی عراقی تلاش کردند برای حمایت از دولت بسیج شوند از همین رو بود که حشدالشعبی نیز پیام داد که معترضان محل تظاهرات را ترک کنند. به گزارش رویترز افسران ارشد ارتش عراق سه‌شنبه شب در خارج از سفارت حضور پیدا کردند و تلاش داشتند که معترضان را متقاعد کنند که منطقه را ترک کنند. همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است تماس‌های مکرری میان مقام‌های امریکایی و عراقی در جریان بود و امریکایی‌ها بر دولت برای تامین امنیت کارمندان خود فشار وارد می‌کردند.
بسیاری بر این عقیده‌اند که مجموعه شرایط در عراق نشانگر تشدید درگیری‌ها میان تهران و واشنگتن است که هر دو از جمله بازیگران با نفوذ عراق محسوب می‌شوند. این چالش‌ها در حالی است که حدود 17 سال از سرنگونی صدام حسین دیکتاتور سابق می‌گذرد و چالش‌ها و مشکلات پس از حمله امریکا به عراق در این کشور کماکان پابرجاست. با این وجود دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده روز سه‌شنبه عامل حمله به سفارت امریکا در بغداد را ایران دانسته و عنوان کرده بود که ایران عواقب این کار را خواهد پرداخت. هر چند بسیاری ابتدا این سخنان ترامپ را به احتمال جنگ با ایران مطرح کردند اما ترامپ چندی بعد تاکید کرد که قصد شروع یک جنگ را ندارد. با این حال مقام معظم رهبری روز گذشته حمله امریکا به پایگاه‌های حشدالشعبی را به‌شدت محکوم کرد. ایران مسوولیت هر گونه دست داشتن و برنامه‌ریزی برای تظاهرات جلوی سفارت امریکا را نیز رد کرده است. مقام‌های امریکایی گفته‌اند که تعداد بیشتری از نیروهای امریکایی برای حفاظت از سفارت اعزام می‌شوند. گفته می‌شود ابتدا 750 سرباز در کویت مستقر خواهند شد و در صورت لزوم ممکن است 4 هزار سرباز طی روزهای آینده به منطقه اعزام شوند.
لازم به ذکر است که اکنون بیش از 5 هزار نیروی امریکایی در عراق مستقر هستند و نمایندگان پارلمان عراق به ‌شدت دنبال تصویب طرحی برای خروج نیروهای امریکایی از عراق هستند و فضای کنونی حمله امریکا به نیروهای حشدالشعبی این موضع را تند‌تر از گذشته کرده است و خواسته‌ها برای خروج نیروهای امریکایی در عراق بیشتر و بیشتر می‌شود. واشنگتن در گزارشی عنوان می‌کند، زمانی که امریکا سفارت خود را بیش از یک دهه پیش در بغداد با افتخار و هزینه بسیار زیاد افتتاح کرد نماد نفوذ امریکا در عراق به حساب می‌آمد. اما اتفاقات روز سه‌شنبه نشان داد که این نماد بسیار آسیب‌پذیر است و امریکا در عراق دوستان بسیار کمی دارد.
بغداد، بنغازی نیست
پس از اتفاقی که طی دو روز گذشته در بغداد رخ داد برخی موضوع تجمع معترضان در جلوی سفارت امریکا در عراق را با حمله به سفارت امریکا در بنغازی لیبی مقایسه می‌کنند که طی آن حمله سفیر امریکا و تعدادی دیگر از شهروندان امریکایی جان خود را از دست دادند. ولی واقعیت آن است که این دو حادثه اصلا با یکدیگر قابل مقایسه نیستند. هر چند به نظر می‌رسد برخی علاقه‌مند هستند این دو حادثه را با یکدیگر مشابهت دهند. نکته اول اینکه در تظاهرات بغداد هیچ یک از کارمندان سفارت امریکا در بغداد آسیبی ندیدند و پرسنل در امنیت کامل قرار داشتند. هر چند ابتدا عنوان شد که هیچ برنامه‌ای برای تخلیه سفارت وجود ندارد اما در نهایت مشخص شد که سفارت به ‌طور کامل تخلیه شده است. از سوی دیگر اگر به عقب برگردیم و شرایط را با بنغازی مقایسه کنیم آن اتفاق در روز 12 سپتامبر 2012 رخ داد هنگامی که شبه‌نظامیان مسلح به مناسبت حوادث تروریستی 11 سپتامبر علیه امریکا دست به تظاهرات زدند و اتفاقات بسیار سریع رخ داد. به نظر می‌رسید اتفاق کاملا برنامه‌ریزی شده از سوی عناصر القاعده بود چرا که عملا ایالات متحده درگیر سه تظاهرات در مصر و یمن نیز بود. اما در لیبی هیچ دولت مرکزی قدرتمندی بعد از سقوط قذافی وجود نداشت و کشور در شرایط یک جنگ داخلی بود. از سوی دیگر مهاجمان تا دندان مسلح بودند و به سرعت محوطه سفارت را تحت محاصره قرار دادند و حتی افراد مسلح خمپاره‌انداز نیز در اختیار داشتند. سرعت و مقیاس حمله تکان‌دهنده بود و به حدی خشونت بار بود که سفیر ایالات متحده در لیبی کشته شد و اعضای انصارالشریعه یک گروه وابسته به القاعده متهم به انجام این عملیات شد و یک بحران در داخل امریکا ایجاد کرد. اما در بغداد همه ‌چیز روشن و مشخص بود. تظاهرکنندگان برای اعتراض به حمله غیرقانونی امریکا به مواضع حشدالشعبی جلوی سفارت تجمع کردند. در ضمن مردم افراد وابسته به تروریست‌های القاعده نبودند و تنها قصد داشتند نشان دهند تا چه حد از اقدام امریکا ناراحت هستند. حتی دولت مسوولیت حفاظت و امنیت کامل امریکایی‌ها را نیز برعهده گرفت و هیچ غافلگیری در کار نبود. پس بغداد هیچ شباهتی به بنغازی نداشت و این مشابه‌سازی چیزی جز یک آدرس غلط نیست.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/219253/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جانشین فرمانده سپاه: ما پشتیبانی از مظلوم در برابر ظالم را دائما ادامه می‌دهیم

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

عاقبت شوخی با «ناهید» خانم

سیلی عروس به گوش تازه داماد

از اولش هم از شوهرت بدم می اومد

«لوران کانته» فیلمساز فرانسوی برنده نخل طلا و سزار درگذشت

تو زندگی منو نابود کردی

بری دادگاه بگی شوهرت با یکی دیگه رابطه داشته ؟!

آهنگ عاشقانه‌ای که منوچهر هادی برای دخترش خواند

سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

تظاهرات‌های دانشجویی ضداسرائیلی به دانشگاه‌های کانادا رسید

کلاس‌های درس دانشگاه کلمبیا به خاطر تظاهرات‌های ضداسرائیلی مجازی شد

رئیس جمهور: به رغم تهدیدها و تحریم‌ها می‌توان ایران را کشوری پیشرفته و فناور نامید

آصفری: آژانس گزارش صادقانه بدهد تا اعتماد ایران را جلب کند

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

هلاکت یک صهیونیست در حمله موشکی حزب الله به مزارع اشغالی شبعا

در خط مقدم؛ روایتی از دیدار کارگران با رهبر انقلاب

مقام سابق موساد: ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است

عضو انجمن حمل‌ونقل ریلی: باید کفش آهنین بپوشیم و پولمان را از راه آهن بگیریم

دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان را تکذیب کرد

تصاویری از بازداشت تظاهرات کنندگان حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا

طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند

چهره‌ها/ جدیدترین تصویر از فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

چهره ها/ محمدرضا گلزار تماشاگر بازی لیکرز در بسکتبال NBA

گزارش صداوسیما از اجلاس امنیتی کشورهای عضو شانگهای با حضور وزیر دفاع

نمازی: برای دور کردن خطرها از کشور باید مردم را با نظام همراه‌تر کنیم

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

اعتصاب بی‌سابقه کارکنان فرودگاه‌های فرانسه؛ صدها پرواز در روز سیاه لغو شد

اسپانیا موشک‌های پاتریوت به اوکراین می‌فرستد

نه دانشگاه‌های آمریکا به اسرائیل

کره شمالی چند پرتابه راکتی آزمایش کرد

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

گزارش علی باقری از نشست اعضای بریکس

روسیه دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی را مسدود کرد

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

اعتراضات ضد اسرائیلی در سراسر آمریکا ادامه دارد

پیشنهاد رژیم صهیونیستی برای انصراف از حمله به رفح در ازای توافق با حماس

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

این کار را با مدیرتان نکنید!

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

عربستان میزبان مذاکرات چندجانبه درباره آینده غزه

قرارداد 6میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات آمریکا برای اوکراین

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی