اخبار محرمانه
کاهش 63 درصد قیمت قطعات در صنعت مس
چهارشنبه 31 شهريور 1400 - 09:29:07
اخبار محرمانه - فارس /یک فعال صنعت مس گفت: داخلی سازی 80 درصدی هر قطعه در صنعت مس، کاهش 63 درصدی قیمت آن محصول را در مقایسه با قطعه وارداتی به همراه داشته و ارزبری محصول را 91 درصد کاهش داده است.
محمدصابر شاهنوش اظهار داشت: ساخت داخل 3300 قطعه و کالا برای شرکت ملی صنایع مس و واحدهای وابسته در سال 99 و 1578 قطعه در نیم سال اول سال جاری توسط شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی انجام شده است.
وی با اشاره به اهمیت شرکت‌های دانش بنیان به عنوان یکی از موثرترین مولفه های اقتصاد مقاومتی، افزود: ما به اتکای همین توان داخل سالانه بیش از 20 هزار قلم کالا را با حضور بیش از 7 هزار تامین‌کننده فعال در وندور‌لیست خود در قالب 1700 گروه‌کالایی تامین کرده‌ایم و در این راستا با بهره‌مندی از یکپارچه‌ترین نرم‌افزارهای تخصصی تامین کالا و خدمات و شبکه دفاتر تخصصی در منطقه جغرافیایی مجتمع‌های مس و استان‌های مهم بازرگانی و صنعتی کشور، این ماموریت مهم انجام شده است.
* مثلت وحدت مهندسی رمز فرصت سازی اقتصاد دانش بنیان
شاهنوش افزود: شرکت خدمات بازرگانی در راستای توسعه ساخت داخل قطعات و کالاها و با تکیه بر سیاست درون‌زایی اقتصاد مقاومتی با بهره‌گیری از مثلث وحدت مهندسی مابین مهندسین فنی بازرگانی، دفتر فنی مجتمع‌ها و تجربه و توان تخصصی واحدهای صنعتی و شرکت های دانش بنیان توانست قطعات قابل توجهی را برای شرکت ملی صنایع مس ایران در قالب ساخت داخل، تامین کرده و به مجتمع‌های سرچشمه، شهربابک، خاتون‌آباد، سونگون و چهل‌کوره ارسال کند.
وی تصریح کرد: با توجه به رویکرد کلی کشور به سمت تمرکز بر اقتصاد مقاومتی و افزایش تنوع و حجم تولیدات داخل، تعامل بین ارکان مختلف تولید (طراحی، ساخت، بازرسی، بازرگانی و قرارداد و بهره‌بردار) از لحاظ تقسیم پذیرش ریسک، موضوعی مهم و اجتناب‌ناپذیر است، چرا که کالایی که تا به حال به‌صورت وارداتی با زمان، کیفیت و قیمت مشخص تامین می‌شده، امروز مهندسی ‌معکوس شده و پروسه‌‌های طراحی، ساخت، کنترل و تست و غیره خود را می‌طلبد که این امر می‌تواند ارکان یاد شده را متوجه ریسک‌هایی در زمان تامین، قیمت و کیفیت، تا حصول نتیجه مطلوب کند. لذا قطعا پذیرش ریسک مهندسی معکوس، همان رویکرد جهادی در اصول اقتصاد مقاومتی است که پله به پله طی می‌شود.
* تبدیل چالش‌ها به فرصت‌های ماندگار در جنگ اقتصادی
وی ادامه داد: شرکت خدمات بازرگانی در مسیر رشد و ارتقا ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود همواره با چالش‌هایی دست و پنجه نرم کرده است و بسیاری از این چالش‌ها را به فرصت‌های ماندگار تبدیل کرده که این فرصت‌های ایجاد شده مسیر را برای سال‌های آتی هموارتر کرده است.
وی افزود: از جمله مهم‌ترین چالش‌هایی که در چند سال اخیر بر کل صنایع تولیدی و بازرگانی در کشور سایه افکنده ، می‌توان به مسایل ناشی از نقض برجام و تشدید تحریم‌ها و کاهش قدرت چانه‌زنی در تعاملات با تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان خارجی (به‌خصوص در اخذ تضامین از آنها) اشاره کرد، چرا که برای هر مهندسی معکوس داشتن نمونه اصلی جزو الزامات مهندسی است.
مدیر عامل شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی ادامه داد: مشکلات به‌ وجود آمده ناشی از کرونا و نامنظم شدن زمان‌های حمل کالا در کشورهای مختلف، ایجاد تاخیرات کنترل نشده در زمان‌بندی تامین و ساخت قطعات و کالا برای این شرکت و نیز برای تامین‌کنندگان پایین‌دست، از جمله دیگر مشکلات بوده است که اکثر این چالش‌ها و مشکلات که می‌توانست به یک تهدید جدی تبدیل شود به یک فرصت ماندگار در جنگ اقتصادی تبدیل شده است.
وی افزود: تلاش مستمر و بدون وقفه در رسیدن به اهداف تعریف شده در اقتصاد مقاومتی و تولید داخل، حرکت به سمت تسهیل فرآیندهای حوزه ساخت با تقویت کارگروه‌های ویژه ساخت داخل، تمرکز بر شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان و حضور در نمایشگاه‌ها و برگزاری میزهای تخصصی در جهت بومی‌سازی اقلام مورد نیاز خطوط تولید مس با یاری مجتمع‌های تولیدکننده. ارتقاء سطح کیفی تولیدکنندگان و سازندگان داخلی با به‌کارگیری دانش فنی مهندسان و کادر فنی واحدهای بهره‌بردار و توسعه زیرساخت‌های فن‌آوری و اطلاعات به‌ عنوان جزء لاینفک توسعه و پیشرفت در راستای بهبود و ارتقا سامانه‌های تخصصی بازرگانی مد نظر قرار داشته است.
وی اضافه کرد: از دیگر اقدامات مهم، تعامل با مراکز تحقیقاتی، پژوهشی، دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور تسریع و تقویت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و افزایش دامنه کالاهای تامینی از تولیدات داخل کشور است.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/620665/کاهش-63-درصد-قیمت-قطعات-در-صنعت-مس
بستن   چاپ