اخبار محرمانه
ممکن است آمریکا پشت مذاکرات احتمالی برجامی در نیویورک باشد
دوشنبه 29 شهريور 1400 - 22:05:52
اخبار محرمانه - صبح نو /متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «صبح‌نو»، اظهار داشت: نشست‌های ایران و 1+5 و بعد از خروج آمریکا از برجام 1+4، معمولا در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شد و امری عادی است. وقتی وزرای خارجه و هیات‌ها در نیویورک حاضر هستند، از این فرصت استفاده می‌شود و دیدارهای این‌چنینی نیز برگزار می‌شود و این اتفاق دور از انتظار نیست.
 وی ادامه داد: براساس خود برجام هم در مدت زمان مشخصی ایران و 1+4 گفت‌وگو می‌کنند. نکته‌ای که اینجا موردتوجه قرار گرفته این است که ممکن است وضعیتی که در وین وجود داشته در این مذاکرات پیگیری شود و درخصوص برجام و مسائل دیگر مذاکراتی صورت بگیرد و بعد آمریکا نیز در پشت این مذاکرات حاضر باشد.
این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: در این صورت 1+4 باید با آمریکا هماهنگ باشد و نکات را به آن منتقل کند و بالعکس نکات آمریکا را هم به آن ایران منتقل کند که اگر این اتفاق بیفتد می‌توانیم بگوییم که مذاکرات وین به نیویورک منتقل شده است. اگر فقط نشست1+4 با ایران باشد، حائزاهمیت نیست. درست است که دولت در ایران عوض شده اما جهت‌گیری کشور در قبال مذاکرات هسته‌ای تغییر نکرده است. پس تا زمانی که مواضع دو طرف تغییر معنادار نکند، نمی‌شود راجع به آن نظر داد.
ابوالفتح ادامه داد: درست است که آقای رئیسی جایگزین روحانی، آقای امیرعبداللهیان جایگزین ظریف و آقای باقری جایگزین عراقچی شده است اما تاکنون دستورکارها عوض نشده و موضع‌گیری‌ها به همان شکل قبل است. حرف‌هایی که دولت قبل می‌زد دولت فعلی هم می‌زند؛ درخصوص راستی‌آزمایی، بازگشت آمریکا به برجام و لغو کامل تحریم‌ها، همان مواضع را شاهد هستیم؛ اگر باقری همان راهی را برود که عراقچی می‌رفت نشانه‌هایی از تغییر در جهت
 سخت شدن و نرم شدن مذاکرات نمی‌بینم. به نظر من شاهد پیوستگی هستیم و قائل به تند شدن و کند شدن نیستیم. هنوز آقای رئیسی و امیرعبداللهیان مواضع جدیدی درباره مذاکرات نداشته‌اند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/619769/ممکن-است-آمریکا-پشت-مذاکرات-احتمالی-برجامی-در-نیویورک-باشد
بستن   چاپ