اخبار محرمانه
اعتماد بی جا به غرب
سه شنبه 12 مرداد 1400 - 01:32:39
اخبار محرمانه - صبح نو /متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تایید آن نیست
همچنان که رییس‌جمهور در آخرین جلسه هیات دولت گفته است بعضی از طرح‌هایش در حد آرزو ماند که یکی از اصلی‌ترین آن برجام است؛ برجامی که قرار بود تمام مشکلات تحریمی و اقتصادی ایران را حل کند خود یک مشکل عظیم روی مشکلات کشور شد و راه‌حل تمام مشکلات و از همه مهم‌تر، معیشت مردم به آن گره زده شد. حال درحالی‌که روحانی سعی دارد ناکامی‌های دولتش در مذاکره با غرب و رفع تحریم‌های ایران را که اصلی‌ترین وعده روحانی در هشت‌سال حکمرانی‌اش بود به گردن مجلس یازدهم بیندازد که دولت بایدن از فرصت دولت دوازدهم برای مذاکرات استفاده نکرد و همچنین به اعتراف روزنامه وال‌استریت ژورنال، این کشور نپذیرفت که تضمینی برای عدم خروج مجدد از برجام به ایران بدهد و امروز نیز آمریکا در حال بررسی تحریم‌های شدیدتر علیه فروش نفت ایران به چین به‌عنوان راهی برای پیش بردن ایران به‌سمت توافق و افزایش هزینه‌های کنار گذاشتن مذاکرات متوقف‌شده وین برای تهران است.
درخت بدون گلابی
 روحانی که حل همه مشکلات در دولتش را به مذاکره با غرب به‌ویژه آمریکا پیوند زده بود به‌دلیل توافق ناقص هسته‌ای، با تغییر دولت در کاخ سفید و روی‌کارآمدن دونالد ترامپ، برجامی که قرار بود تمام مشکلات ایران را حل کند و چرخ تولید را همراه با چرخ سانتریفیوژها بچرخاند از خاصیت افتاد و این درخت قبل از آنکه میوه بدهد خشک شد. حال بعد از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، دولت مجددا نگاه خود را به غرب دوخت و گمان می‌کرد با روی‌کارآمدن دموکرات‌ها می‌تواند برجام را احیا کند. این امید به دولت جدید آمریکا در حالی بود که بایدن از روزی که در انتخابات پیروز شد تا روزی که به‌طور رسمی قدرت را در اختیار گرفت در هیچ‌یک از سخنرانی‌های عمومی خود نامی از ایران و مذاکره با آن را بر زبان نیاورد. چراکه آمریکا درگیر مشکلات عدیده داخلی بود و بایدن باید اولویت خود را به حل مشکلات کرونا و اعتراضات نژادپرستی در این کشور اختصاص می‌داد. از سوی دیگر، دولت بایدن مواضع متناقضی درباره برجام داشت و ضمن انتقاد از سیاست خارجی ترامپ و خروج او از برجام اما حاضر نبود این میراث ترامپ را کنار بگذارد و همان سیاست و روش دولت او را در قبال ایران در پیش گرفت.
دولت بایدن آمادگی مذاکره نداشت
 هرچند مذاکرات وین برای احیای برجام با پادرمیانی اتحادیه اروپا از نیمه فروردین آغاز شد، دولت در این مذاکرات نیز ناکام ماند و نتوانست این پرونده را به سرانجام برساند. هرچند دولت با فرافکنی می‌خواهد با چشم بستن به روی واقعیت‌ها و نادیده گرفتن ماهیت دشمن، این عدم موفقیت را به مصوبه هسته‌ای مجلس نسبت دهد اما عامل اصلی به نتیجه نرسیدن این مذاکرات زیاده‌خواهی غرب است که به‌دنبال ایجاد قیدوبندهای بیشتر برای ایران با اعطای کمترین امتیاز است. همچنان که مجددا رییس‌جمهور در آخرین جلسه هیات دولت باز تاکید کرد که «ما می‌توانستیم دستورات و چارچوبی که مقام معظم رهبری از دی‌ماه پارسال به ما اعلام کرده بودند برای بازگشت آمریکا به برجام را اجرا کنیم که یک جای دیگری گرفتار شدیم که حالا محل بحثش نیست وگرنه ما می‌توانستیم دولت را بهتر به پایان ببریم.» رییس‌جمهور درحالی مصوبه مجلس را مانع مذاکرات معرفی می‌کند که دولت بایدن تا حداقل دو ماه، آماده آغاز مذاکره برای احیای برجام نبود. نه تیم جدید شکل گرفته بود، نه مقام‌های مرتبط با این پرونده مشخص شده و نه از سنا تایید گرفته بودند. ایران نیز در آن مقطع در تماس‌هایی که با 1+4 داشت مدام این پیام را منتقل می‌کرد که وقت را نباید از دست داد اما آمریکایی‌ها تا اواخر اسفندماه آمادگی ورود به مذاکرات را نداشتند؛ لذا مذاکرات تازه از اواسط فروردین‌ماه آغاز شد و طبیعتا در هر کشوری سیاست داخلی، زمان ورود به دوره انتخابات پررنگ‌تر می‌شود.
توافق بدون تضمین
 از سوی دیگر، یکی از شروط اصلی ایران برای بازگشت به برجام لغو همه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی است. ایران خواهان تضمین آمریکا برای عدم خروج مجدد از برجام است اما دولت بایدن حاضر نیست چنین تضمینی به ایران بدهد. آنان می‌گویند هیچ تضمینی نیست که مجددا دولت بعد از برجام خارج نشود. با توجه به بیماری بایدن و اوضاع داخلی آمریکا احتمال یک‌دوره‌ای بودن او وجود دارد. چگونه این توقع از ایران وجود دارد که مجددا تمام برنامه‌ریزی اقتصادی خود را روی توافقی که حیات و ممات آن به دست آمریکاست، پایه‌ریزی کند و مجددا «هیچ» عاید آن شود. همچنان که رهبرانقلاب در آخرین دیدار با دولت دوازدهم تاکید کردند: «اکنون هم که به آمریکایی‌ها گفته می‌شود، تضمین دهید که توافق را در آینده نقض نخواهید کرد، می‌گویند تضمین نمی‌دهیم. این یک تجربه بسیار مهم برای دولت و دولتمردان آینده و همچنین برای همه فعالان در صحنه سیاسی است، البته این تجربه همواره از اول انقلاب وجود داشته اما در این دولت بیشتر از گذشته بوده است. در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد و آن‌ها کمک نمی‌کنند و هرجا که بتوانند ضربه خواهند زد و اگر جایی هم ضربه نمی‌زنند به این دلیل است که نمی‌توانند.»
 اما متاسفانه دولت بدون توجه به ماهیت دشمن به‌دنبال مقصر در داخل کشور می‌گردد. دولت بر این باور است که همین‌که بایدن به برجام می‌خواهد برگردد کافی است و به هر امتیازی باید قانع باشیم؛ بنابراین مصوبه مجلس را مانع کار خود می‌داند اما اگر مذاکرات جدید تنها به بازگشت آمریکا به برجام محدود شود و همچنان ایران از منافع اقتصادی نفعی نبرد و تحریم‌های نفتی و بانکی علیه کشورمان تداوم داشته باشد ایران از احیای این برجام چه سودی خواهد برد؟
آمریکا به‌دنبال فشار بیشتر برای تسلیم ایران
 همچنین پایگاه اطلاع‌رسانی «هیل» وابسته به کنگره آمریکا اعتراف کرده است که دولت «جو بایدن»، رییس‌جمهور آمریکا در دوران توقف مذاکرات هسته‌ای در «وین» در تلاش است فشارها به جمهوری اسلامی ایران را با هدف وادار کردن تهران به بازگشت به تعهدات برجامی تشدید کند. طبق این گزارش، گزینه‌هایی که برای تشدید فشار به جمهوری اسلامی روی میز ایالات‌متحده قرار دارد، ظاهرا شامل تشدید محدودیت‌های صادرات نفت ایران و همچنین وضع تحریم‌های جدید بر برنامه‌های موشکی و پهپادی ایران می‌شود.روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال نیز روز پنجشنبه هفته گذشته در گزارشی اختصاصی گزارش کرد که دولت بایدن به‌دنبال وضع تحریم‌هایی علیه پهپادها و موشک‌های هدایت‌شونده جمهوری اسلامی ایران است. در روزها و هفته‌های اخیر، مقام‌های دولت بایدن هجمه‌ها به جمهوری اسلامی ایران را تشدید بخشیده‌اند و تمامی تلاش خود را برای ایجاد جو منفی علیه ایران به کار گرفته‌اند به‌طوری‌که «رابرت مالی»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران نیز به‌تازگی مدعی شده ممکن است ایران با «مطالبات غیرواقعی» به دور هفتم مذاکرات وین بیاید. از طرف دیگر، «آنتونی بلینکن»، وزیر امورخارجه ایالات‌متحده اخیرا در مصاحبه خود با شبکه اسکای‌نیوز عربی در کویت، ایران را مقصر عدم آغاز دور هفتم مذاکرات وین جلوه داد و گفت: «ما معتقدیم که بازگشت به سازگاری با برجام به نفع ما و ایران است اما این مساله به تصمیم‌گیری ایران بستگی دارد که هنوز تصمیمی در این خصوص اتخاذ نکرده است.»
احتمالا مذاکرات وین پس از مراسم تحلیف آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی»، رییس‌جمهور منتخب ایران در تاریخ 14مردادماه از سرگرفته می‌شود اما اختلافات چشمگیری در مذاکرات بین اعضا وجود دارد و دولت آینده باید از تجربه بی‌اعتمادی به غرب استفاده کند.هرچند شرط ایران مبتنی بر عقل و تجربه تلخ بدعهدی طرف مقابل در مذاکرات گذشته است اما آمریکا حاضر نیست این شرط ایران را عملی سازد؛ بنابراین مذاکرات در همین نقطه به مشکل برخورده است، فارغ از اینکه عوامل ثانویه مانند مصوبه مجلس بخواهد در این مذاکرات تاثیر منفی یا مثبت داشته باشد.بنابراین وقتی آمریکا لغو تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه دونالد ترامپ علیه ایران را که بایدن نیز مخالف آن سیاست‌ها بود، خواسته زیادی از سوی ایران تلقی می‌کند و حاضر به دادن تضمینی برای خروج مجدد از برجام نیست، آیا پذیرفتن توافقی ناقص با امتیاز حداقلی به نفع ایران است؟ آیا عامل به بن‌بست رسیدن این مذاکرات مصوبه مجلس است؟ آیا تن دادن به توافقی که آمریکا خواهان آن است گرهی از مشکلات کنونی کشور باز می‌کند؟

http://www.SecretNews.ir/fa/News/590136/اعتماد-بی-جا-به-غرب
بستن   چاپ