اخبار محرمانه
ترک افغانستان؛ اشتباه بزرگ آمریکا
سه شنبه 12 مرداد 1400 - 01:21:30
اخبار محرمانه - ایرنا / گزارش ها و اطلاعات رسانه های خبری مختلف نشان می دهد با خروج نیروهای آمریکایی پس از دو دهه از افغانستان و تصرف بخش های گسترده توسط طالبان، شرایط در این کشور رو به وخامت گذاشته است.
پایگاه خبری « اورآسیا ریویو » در مطلبی درباره خروج نیروهای نظامی آمریکایی و غربی از افغانستان نوشت: حضور نیروهای آمریکایی و متحدانش در خاک افغانستان پس از دو دهه این ماه به پایان می رسد و همزمان بخش وسیعی از خاک این کشور به دست گروه طالبان افتاده که منجر به فرار هزاران شهروند و نیروهای امنیتی افغان از این کشور و پناهنده شدن به کشورهای همسایه به ویژه تاجیکستان شده است.
این رسانه می افزاید: با وجود اینکه واشنگتن همچنان به دولت افغانستان اطمینان می دهد تا از طریق هوایی از نیروهای نظامی پشتیبانی خواهد کرد اما شهروندان افغان به خصوص زنان و کودکان و افراد مسن که هدف حملات طالبان هستند به نظر بسیار آسیب پذیر می رسند و جنگ داخلی غیرقابل اجتناب شده است.
بر اساس این گزارش، با وجود اینکه در تواقفنامه دوحه که در فوریه سال گذشته امضا شد، طالبان پذیرفته بود که از انجام هرگونه حمله تروریستی علیه آمریکایی ها و متحدانش و یا هر کشور دیگری در جهان خودداری کند اما دلیلی وجود ندارد که باور کنیم طالبان از القاعده دست می کشند. القاعده علت اولیه جنگ است. برای پیروزی در جنگ علیه نیروهای دولتی افغان طالبان نیاز دارد تا حدی که می تواند از پشتیبانی القاعده استفاده کند و این دلیل روشنی است که چرا القاعده در 15 ایالت افغانستان حضور دارد تا دولت مرکزی در کابل را تضعیف کند.
« جان کربی » سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در دفاع از تصمیم « جو بایدن » رئیس جمهوری این کشور درباره خروج کامل نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان تاکید کرد که اهداف کشورش برای ترساندن، از بین بردن و شکست دادن القاعده به طور کامل انجام شده است. وی در ادامه افزود به هر حال القاعده در افغانستان حضور دارند اما در مقایسه با سازمانی تروریستی که 20 سال پیش بودند بسیار ناچیز شده اند.
بدین ترتیب به نظر می رسد القاعده در تقابل با آمریکا خود را پیروز می داند و با ارسال پیامی به هوادارانش در سراسر جهان به دنبال بازسازی تشکل ها و انجام عملیاتِ شیطانی اش است که با گروهی افراطی در افغانستان آماده برای بهره برداری است.
از سوی دیگر روسیه نیز درباره تهدیدِ جنگجویان داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.
گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد نشان می دهد برنامه آموزشی جدید تروریستی بین المللی در حال شکل گیری است.
با جمع بندی از تمامی شرایط حاکم و در نظر گرفتن این موضوع که آمریکا روابطی دوستانه با کشورهای همسایه افغانستان ندارد، دولت بایدن با خروج از افغانستان و بسترسازی برای تجمیع و قدرت گیری گروه های افراطی تندرو دچار اشتباهی بزرگ شد که حتی تهدیدی برای امنیت ملی کشور خودش نیز می باشد.
تمامی اقداماتی که تا کنون برای مبارزه با تروریسم در 20 سال گذشته شکل گرفته از دست رفت. باید به یاد داشت مبارزه جهانی با تروریسم هنوز تمام نشده است. 

http://www.SecretNews.ir/fa/News/590091/ترک-افغانستان؛-اشتباه-بزرگ-آمریکا
بستن   چاپ