اخبار محرمانه
جنگ شدید در افغانستان و اطلاعیه سفارت ایران
دوشنبه 11 مرداد 1400 - 02:33:11
اخبار محرمانه - فرارو/ با گسترش جنگ در افغانستان سفارت ایران در کابل از شهروندانش خواسته تا اطلاع ثانوی به افغانستان سفر نکنند.
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین: جنگ در افغانستان به دروازهای شهر تاریخی هرات رسیده است.
هرات سومین شهر پر جمعیت افغانستان پس از کابل و قندهار است. این شهر تاریخی که در مرز ایران قرار دارد حالا در آستانه سقوط به دست نیروهای طالبان است. 
در اخرین تحولات روز گذشته شهرستان های کرخ و گذره در نزدیکی شهر هرات یکبار دیگر بین طالب‌ها و نیروی امنیتی افغانستان دست بدست شده و طالبان به حومه شهر هرات نیز رسیدند.
دیروز نیروهای وابسته به محمداسماعیل خان از رهبران سابق جهادی در برابر طالبان مقاومت کرده و آنها مجبور به عقب نشینی کردند.
پیشروی نیروهای طالبان در هرات باعث شد امروز صدها نیروی ویژه ارتش به این ولایت اعزام شوند. 
فواد امان، سخنگوی این وزارتخانه اعلام کرده که این نیروها عملیات تهاجمی را افزایش داده و طالبان را سرکوب خواهند کرد.
به گفته وزارت دفاع به زودی وضعیت این ولایت بهبود خواهد یافت. 
در همین حال فرمانده پلیس ولایت هرات اعلام کرده که عبدالرحمن رحمانی، معاون ارشد امور امنیتی وزارت کشور افغانستان با 300 سرباز تازه نفس به ولایت هرات رسیده است.
جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات هم گفته است که عملیات پاکسازی در ورودی‌های شهر هرات ادامه دارد. به گفته او، در 72 ساعت گذشته 300 عضو گروه طالبان در درگیری‌ها کشته و زخمی شده‌اند.
پیش از این پروازهای فرودگاه هرات متوقف شده بود. بسیاری از مردم در حال فرار از حومه هرات هستند.
هم‌زمان، شب گذشته 31 ماه ژوئیه نشست اضطراری در خانه رئیس مجلس نمایندگان برگزار شد و نمایندگان مجلس در دیدار با مشاور امنیت ملی و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، بر تغییرات در رهبری نظامی و غیرنظامی هرات برای تشکیل مقاومت بهتر در برابر طالبان تاکید کردند.
نمایندگان و بزرگان شهر هرات خواستار آن هستند والی این شهر و فرماندهان نظامی و امنیتی آن تغییر کنند. اتفاقی که تاکنون رخ نداده است. 
در همین حال اوضاع در ولایت هلمند در جنوب افغانستان هم آشفته است. روز گذشته طالبان اعلام کرد که شهر لشکرگاه در این ولایت را به تصرف خود در آورده است اما امروز مقام‌های نظامی افغانستان می‌گویند موفق شده‌اند نیروهای طالبان را از شهر لشکرگاه، مرکز استان هلمند عقب برانند.
با وجود اینکه دولت افغانستان می گوید در لشکرگاه اوضاع را تحت کنترل دارد اما طالبان مدعی پیشروی شده است. گزارش ها حاکی از آن است که اوضاع در این شهر همچنان وخیم است. 
امروز هم وزارت دفاع افغانستان نیروهای ویژه ای به این شهر اعزام کرد. 
در قندهار نیز اوضاع بسیار آشفته است. حمله راکتی به فرودگاه استراتژیک قندهار پروازهای این فرودگاه را متوقف کرده است. فرودگاه قندهار نقش بسیار مهمی در جلوگیری از سقوط دومین شهر بزرگ افغانستان دارد. 
شب گذشته سه راکت به سمت فرودگاه قندهار شلیک شد که دو راکت آن به باند فرودگاه برخورد کرد. در روزهای اخیر طالبان شهرها و مناطق زیادی را در قندهار تصرف کرده‌اند. 
درخواست اشرف غنی برای برگزاری جلسه فوق‌العاده 
در همین حال "اشرف غنی "رئیس جمهوری افغانستان در شرایطی که مجلس در تعطیلات تابستانی بسر می برد با اشاره به شرایط حساس کشور، خواستار برگزاری نشست فوق العاده نمایندگان مجلس شد.
«نیکبخت فهیمی» عضو مجلس اعلام کرد با توجه به شرایط بحرانی کشور، برگزاری این نشست، ضروری است.
براساس قانون، مجلس نمایندگان 45 روز در تابستان و 45 روز در زمستان تعطیل است.
براساس قانون اساسی افغانستان رئیس جمهور در شرایط مهم حق دارد مجلس را برای برگزاری نشستی مهم فرا بخواند.
نگرانی از گسترش نفوذ داعش 
درحالیکه ناامنی و جنگ شدید در افغانستان در جریان است، از روز شنبه نهم مرداد، به این‌سو خبرهایی منتشر می‌شود مبنی بر اینکه جنگجویان گروه داعش در شمال افغانستان فعالیت‌های تروریستی‌ انجام می‌دهند و در تازه‌ترین موارد یک افسر راهنمایی و رانندگی قندوز را به ضرب گلوله از بین برده‌اند.
تصویر تازه منتشرشده نشان می‌دهد یک مرد با سر و صورت پوشیده با دستمال و اسلحه‌ به دست در یک مکان آزاد یک پلیس راهنمایی و رانندگی افغان را به قتل می‌رساند.
با وجود اینکه گزارش ها از این حکایت دارد که این نیرو پلیس توسط داعش کشته شده است اما مقامات محلی افغانستان می‌گویند این نیروی پلیس توسط طالبان ربوده و اعدام شده است. 
داعش در ولایت‌های شمالی افغانستان نفوذ دارد و کشتن یک پلیس به سبک و روش داعش نگرانی‌های زیادی را برانگیخته است. 
اطلاعیه سفارت ایران 
با گسترش جنگ در افغانستان سفارت ایران در کابل از شهروندانش خواسته تا اطلاع ثانوی به افغانستان سفر نکنند. 
به توصیه سفارت ایران در صورت ضرورت و نیاز به سفر اضطراری شهروندان می‌توانند با هماهنگی سفارت در مدت زمان محدود و با اطیمنان از وجود پرواز برگشت صرفا به شهر کابل، پایتخت سفرکنند.
در این اطلاعیه آمده است: «به اتباع جمهوری اسلامی ایران که در شهرها و مناطق افغانستان، به استثنای شهر کابل، ساکن و مشغول کار و فعالیت هستند، توصیه می‌گردد هرچه سریعتر خاک افغانستان را ترک نمایند.»

http://www.SecretNews.ir/fa/News/589584/جنگ-شدید-در-افغانستان-و-اطلاعیه-سفارت-ایران
بستن   چاپ