اخبار محرمانه
همشهری: دولت برای مهار تورم تدبیر نکرد
پنجشنبه 31 تير 1400 - 12:20:36
اخبار محرمانه - کیهان /متن پیش رو در کیهان منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
روحانی پس از 8 سال مدیریت، دولت را با کدام شرایط تورمی در بازار تحویل دولت رئیسی می‌دهد؟
پاسخ این سؤال را می‌شود لابه‌لای گزارش روزنامه همشهری پیدا کرد که معتقد است تورم ترمز بریده و باید یک جراحی در اقتصاد انجام شود. این روزنامه در گزارش خود نوشت: گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت رفاه نشان می‌دهد که رشد قیمت 71درصد مواد خوراکی از کنترل خارج شده و این روند به‌زودی به تورم جهشی منجر خواهد شد.
ماه‌هاست قیمت‌ها در حال رشد هستند و دولت به جای تکیه به علم اقتصاد، برای کنترل قیمت‌ها، دست به دامان نهادهای بی‌خاصیتی مثل سازمان تعزیرات، ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف‌کننده و حتی شورای رقابت شده، درحالی‌که به باور بسیاری از اقتصاددانان، این سازمان‌ها باید همین امروز تعطیل شوند زیرا از اصلی‌ترین دلایل بروز تورم مزمن و ایجاد چالش در اقتصاد، وجود همین سازمان‌هاست که با قیمت‌گذاری دستوری، نظم اقتصاد را به هم ریخته‌اند.
بررسی‌های مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همینطور اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد که روند کنونی رشد قیمت‌ها به‌زودی به ایجاد تورم جهشی منجر خواهد شد. مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت رفاه، با تحلیل روند تورم خوراکی‌ها در بهار امسال می‌گوید: قیمت برخی کالاها در مرحله هشدار و برخی در مرحله بحران است. مطابق تعاریف اقتصادی مرحله هشدار به مرحله‌ای گفته می‌شود که در آن قیمت‌ها سالانه 18 درصد، یا ماهانه 1.5 درصد رشد می‌کنند اما در مرحله بحران قیمت‌ها سالانه 24 درصد یعنی ماهانه 2 درصد رشد می‌کنند.
از خرداد پارسال تاکنون قیمت کره پاستوریزه 121 درصد، مرغ 118 درصد و روغن‌مایع بیش از 89 درصد رشد کرده‌اند. این رشد قیمت‌ها فقط به بازار خوراکی‌ها مختص نیست و رشد قیمت‌ها در بازار پوشاک و مسکن هم که از اقلام حیاتی خانواده‌ها است نیز به سرعت در حال افزایش است به‌طوری که مطابق گزارش بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه مسکن در خرداد 1400 نسبت به سال قبل 56.6 درصد رشد داشته است. در بازار اجاره مسکن هم قیمت‌ها به‌طور میانگین تا 34 درصد رشد کرده است. البته سرعت رشد اجاره‌خانه در تیرماه به سرعت افزایش یافته، برخی برآوردها نشان می‌دهد که میزان رشد اجاره‌خانه به 80 تا 100 درصد رسیده است.
در شرایطی که تورم به سرعت در حال رشد است و سطح عمومی قیمت‌ها در حال افزایش است، رکود هم دامن اقتصاد را گرفته و چرخ کسب و کار یا نمی‌چرخد یا به سختی می‌چرخد.
در چنین شرایطی تقریبا اغلب اقتصاددانان بر این باورند که اقتصاد نیاز به یک جراحی اساسی دارد.
همشهری همچنین خاطرنشان کرد: تعداد شاغلان از بهار 1395 تا بهار امسال 4/73 درصد رشد کرده در حالی‌ که رشد جمعیت در این بازه زمانی 6/25 درصد بوده، در نتیجه عملا هزینه جمعی خانوارها بیش از درآمد حاصل از اشتغال آنها افزایش یافته است.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/583190/همشهری--دولت-برای-مهار-تورم-تدبیر-نکرد
بستن   چاپ