اخبار محرمانه
تهران؛ دومین استان فقیر از نظر منابع آبی
پنجشنبه 31 تير 1400 - 09:54:06
اخبار محرمانه - ایسنا /استان تهران بعد از سیستان و بلوچستان دومین استان فقیر از نظر منابع آبی شناخته شده است و علت این موضوع نیز جمعیت بالای این استان عنوان می شود.
سرانه آب هر تهرانی در حالی حدود 350 متر مکعب بوده که این رقم در کل کشور 1600 متر مکعب است. علت این مساله نیز پایین بودن سطح بارش ها نیست. متوسط بارندگی در تهران حدود 270 تا 280 میلی‌متر بوده که از متوسط 250 میلی‌متری کشور هم بالاتر است و مساله اصلی به جمعیت بالای این شهر مربوط می‌شود.
در تهران حدود 15 میلیون نفر ساکن هستند. به عبارتی در یک درصد مساحت کشور، حدود 20 درصد جمعیت کل کشور قرار دارد و همین مساله موجب شده که سرانه آب در تهران حدود یک پنجم متوسط کشور باشد.
از سوی دیگر هم اکنون سرانه آب هر نفر در کشور حدود 1600 متر مکعب بوده؛ در حالیکه این عدد برای تهرانی‌ها تنها 350 مترمکعب است، حجم بالای مصرف آب در فقر آبی تهران هم بی‌اثر نبوده است. بر اساس آمار موجود، هر تهرانی به طور متوسط 240 لیتر در شبانه روز آب مصرف می‌کند؛ در حالی‌که متوسط کشوری این عدد تنها 200 لیتر است.
محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در خصوص وضعیت منابع آبی استان تهران به ایسنا گفت: بیلان منفی آبی تهران سالانه 150 میلیون متر مکعب است و هر سال 150 میلیون مترمکعب بیشتر از ورودی ذخایر زمینی، آب برداشت می‌کنیم.
به گفته وی ما در حال حاضر 85 درصد یعنی دو برابر حد مجاز از منابع آبی تجدیدپذیر خود برداشت می‌کنیم. میزان مصرف فعلی آب در شهر تهران سه میلیون و 680 هزار متر مکعب است که این میزان در مقایسه با پارسال تغییر چندانی نداشته اما در مقایسه با سال ١٣٩٨ یعنی قبل از همه‌گیری کرونا حدود 12 درصد رشد داشته است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: وضعیت ذخایر سدهای پنج‌گانه تهران سال گذشته بیش از یک میلیارد و 140 متر مکعب بوده که امسال به حدود 790 میلیون مترمکعب کاهش یافته است.
به گفته بختیاری درحال حاضر ما برنامه ای برای جیره بندی آب نداریم ولی این موضوع را به طور قطع نمی توان اعلام کرد و این موضوع بستگی زیادی به میزان مصرف مردم دارد. اگر مشترکان رعایت کنند ما سال آبی را با موفقیت پشت سر خواهیم گذاشت.
وی اظهار کرد: اینکه گفته می شود مشترکان صرفه جویی کنند بدین معنا نیست که نیازهای ضروری و مسائل بهداشتی در شرایط کرونا انجام نشود و به همین خاطر است که علی رغم فشار بسیار زیاد بر بدنه شرکت آب و فاضلاب تهران تاکنون حتی یک لحظه نیز قطع آب نداشتیم. در این میان نیز تقاضا داریم مشترکان نیز در مصارف غیرضروری صرفه جویی داشته باشند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/583141/تهران؛-دومین-استان-فقیر-از-نظر-منابع-آبی
بستن   چاپ