اخبار محرمانه
سرمقاله خراسان/ پیام‌های انتخابات سیزدهم
يکشنبه 30 خرداد 1400 - 09:43:46
اخبار محرمانه - خراسان / « پیام‌های انتخابات سیزدهم » عنوان یادداشت روز در روزنامه خراسان به قلم دکتر سیدعلی علوی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
انتخابات 28 خرداد بالاخره با همه فراز و فرودهایش برگزار شد، انتخاباتی با مشارکت 49 درصدی که آقای رئیسی با 62 درصد در آن به عنوان منتخب مردم مشخص شد. 
انتخاباتی که هدف هجمه سنگین داخلی و خارجی بود. انتخاباتی که همه دلسوزان انقلاب اسلامی از اصولگرا و اصلاح طلب، از چپ و راست، از داخلی و خارج نشین و حامی و گلایه مند پای کار آن آمدند، طبیعتا به انتخابات سیزدهم می‌توان از زوایای مختلف نگریست اما در این مکتوب به چند نکته اشاره می‌شود.
1.کارآمدی و اقتصاد مسئله اصلی مردم
براساس نظرسنجی‌ها مسئله بیش از 65 درصد مردم اقتصاد است. براساس همین نظرسنجی‌ها شاخص هشدار دهنده بی تفاوتی به بیش از 48 درصد رسیده در واقع براساس پیمایش‌های میدانی برای اکثریت جامعه بیش از آن که کدام جریان سیاسی سکاندار قوه مجریه باشد این مهم است که امکان موفقیت و کارآمدی کدام یک از نامزدها بیشتر بود. براین اساس به نظر می‌رسد همان طور که آقای رئیسی در بیانیه خود آورده‌اند مهم است که فارغ از دعواهای سیاسی در دولت آینده برکارآمدی بیشتر با تاکید بر مسائل اقتصادی تمرکز شود.
2.بلوغ مردم در بی توجهی به وعده یارانه 450 هزار تومانی
 در عین حال یکی از نکات قابل تامل انتخابات سیزدهم بی توجهی مردم به وعده‌های پوپولیستی مالی بود. موضوعی که از انتخابات 88 شروع شد و همیشه به عنوان یک توری برای جلب آرا به آن توجه می‌شد در انتخابات سیزدهم به رغم شرایط سخت معیشتی و با وجود وعده‌های عجیب و غریب مالی تقریبا می‌توان گفت مردم به این بلوغ رسیدند که براساس چنین وعده‌هایی نامزد خود را انتخاب نکنند موضوعی که امیدواریم پایان کارکرد غلط این وعده‌های مالی در انتخابات‌ها باشد.
3.گشایش‌های اجتماعی مسکن اصلاح ساختار و تحول نشود
به نظر می‌رسد گرچه مشکلات حوزه اقتصاد در ایران ساختاری است اما چشم‌انداز احیای برجام طی چند هفته آینده و افزایش قیمت نفت حتی به بالای 100 دلار چشم‌اندازی از امکان گشایش‌های ارزی و درآمدی نفتی را در پی خواهد داشت. موضوعی که می‌تواند از یک ظرفیت تبدیل به یک مسکن خطرناک و مانع از جراحی ساختار‌های اقتصادی شود موضوعی که به نظر می‌رسد در دولت سیزدهم باید به رغم فشار‌های احتمالی به آن توجه ویژه شود.
4.توجه به اقشار آسیب پذیر
همان طور که در بندهای قبلی گفته شد شرایط کشور به ویژه در حوزه اقتصادی نیاز به تحول اساسی دارد تحولی که همچون یک جراحی سخت تبعات خاص خود را دارد برای چشم‌انداز روشن اقتصادی این جراحی اجتناب ناپذیر است تحول‌هایی همچون حذف ارز رانت زای4200، اصلاح نظام مالیاتی، حذف یارانه‌های پنهان و... موضوعاتی که اجتناب ناپذیرند. اما در اجرای آن حتما باید متوجه دو تا سه دهک پایین جامعه بود.
5.مشکلات کشور راه حل‌های یک شبه ندارد
یکی از مسائلی که متاسفانه در ماه‌های نزدیک به انتخابات و به خصوص ایام تبلیغات جامعه را درگیر می‌کند ارائه راه حل‌های ساده برای مشکلات پیچیده است. در هرحال آن چه بوده گذشته است و به نظر می‌رسد یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم پاسخ متناسب و واقع بینانه به مطالبات و گلایه‌های به حق مردم است پاسخی که از مهم‌ترین شاخص‌های آن این است که مشکلات کشور راه حل‌های یک شبه ندارد زیرا گرچه در کوتاه مدت ممکن است ایجاد امیدواری کند اما در میان مدت محقق نشدن وعده ها، سیکل ناامیدی را در جامعه تشدید می‌کند.
6.استفاده از همه ظرفیت‌های نخبگانی
همان طور که آقای رئیسی در دو بیانیه زمان ثبت نام و پس از پیروزی به صراحت و تاکید اعلام کردند، ایشان به عنوان فرد مستقل این ظرفیت را می‌توانند ایجاد کنند که از همه دلسوزان و متخصصان متعهد و دلسوز برای انقلاب اسلامی برای گذر از این مقطع حساس انقلاب اسلامی بهره ببرند چرا که این نگرانی در انتخاب‌های ریاست جمهوری برای نامزد منتخب پیش می‌آید که در حصار طیفی یا سلیقه‌ای خاص اسیر می‌شود آن چه در باره آن بی تردید می‌توان گفت این است که شرایط کشور به گونه‌ای است که برای گذشت از مشکلات به هم افزایی همه دلسوزان نیازمند است. بخشی از آن در آمادگی نخبگان با سلایق مختلف است و بخشی از آن به ارائه رئیس‌جمهور منتخب و حلقه پیرامونی وی برمی گردد که دو بیانیه آقای رئیسی خوشبختانه نشان از رویکردی هم افزاست.
7.آن‌هایی که آمدند و سپهر سیاسی
از منظری دیگر انتخابات سیزدهم محلی شد برای آزمون چهره‌ها و گروه‌های سیاسی و نخبگان، از آن‌هایی که آمدند و دعوت کردند تا آن‌هایی که گلایه کردند و آمدند دعوت کردند تا آن‌هایی که سکوت کردند تا آن‌هایی که به صراحت مخالفت کردند و دعوت به نیامدن کردند. به نظر می‌رسد این کنش‌های سیاسی می‌تواند نقطه عطفی برای بازتعریفی در بین جریان‌های سیاسی دوستان و منتقدان و مخالفان و معاندان با انقلاب اسلامی باشد. نقطه عطفی که می‌تواند سپهر سیاسی ایران عزیز را به گونه‌ای جدید ترسیم کند.
8.صداقت و امانتداری
یکی دیگر از جلوه‌های انتخابات سیزدهم بروز مجدد صداقت و امانتداری نظام بود جلوه این امانتداری را به عنوان مثال در انتخابات یازدهم و پیروزی آقای روحانی با کمتر از 250 هزار رای بود در این دوره نیز به نظر می‌رسد گرچه میزان آرای باطله خبرساز شد که به شکلی می‌تواند نشان از گلایه مندی‌ها باشد اما ساختار اجرایی و نظارتی به رغم هزینه‌های اعلام آرای باطله که در نتایج طبیعتا تاثیری هم نداشت اما تبعات تحلیلی و رسانه‌های معاند می‌توانست داشته باشد در اعلام این آمار علی رغم تبعاتش شفاف عمل کرد که از خود نمونه‌ای از امانتداری در ساختار انتخاباتی ایران است.
کوتاه سخن این که انتخابات سیزدهم با همه فراز و فرودهایش به پایان رسید. مردم به رغم همه فشارها و گلایه‌مندی و و مشکلات و برخی اخلال‌ها پای کار انتخابات آمدند حال همچون تمامی این 42 سال گذشته مردم کار خود را به درستی انجام دادند اکنون وظیفه مسئولان است که کار خود و وظیفه‌ای را که مردم برعهده آنان گذاشته‌اند به درستی انجام دهند. در هر حال آقای رئیسی منتخب ملت است و رئیس‌جمهور آحاد ایرانیان چه آن‌ها که به ایشان رای داده‌اند چه آن‌هایی که به ایشان رای ندادند چه آن‌هایی که در انتخابات به هر دلیلی شرکت نکردند رئیس‌جمهوری که می‌خواهد خادم همه جمهور باشد برای ایشان توان و توفیق و بهره مندی از همه ظرفیت‌ها و صبر آرزومندیم.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/565019/سرمقاله-خراسان--پیام‌های-انتخابات-سیزدهم
بستن   چاپ