اخبار محرمانه
سرمقاله فرهیختگان/ چرا مشارکت برای ما مهم است؟
چهارشنبه 26 خرداد 1400 - 11:32:24
اخبار محرمانه - فرهیختگان / « چرا مشارکت برای ما مهم است؟ » عنوان سرمقاله مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان، محمدامین ایمانجانی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
در ایام پرشور منتهی به موعد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری اسلامی ایران قرار داریم. شاید یکی از مهم‌ترین عرصه‌های زندگی یک فرد درطول تمام عمر خود «انتخاب» باشد و حضور مردم در پای صندوق‌های رای به‌معنای نقش‌آفرینی آنان در تعیین سرنوشت خود و مشارکت جمهور در اداره کشور است. اما در این میان انتخابات در جمهوری اسلامی از اهمیت دوچندان برخوردار است؛ چراکه به‌دلیل الگوی متفاوت حکومتی، همواره در معرض نگاه امیدوارانه دوستان و غیظ و حسد دشمنان قرار داشته است.
از نگاهی دیگر از آنجا که میزان مشارکت شهروندان در انتخابات همواره یکی از شاخص‌های میزان مشروعیت و مقبولیت نظام‌های سیاسـی در بسـیاری از کشورهاسـت، معمولا حکومـت‌ها بـر تلاش وافر بر حضور حداکثری مردم خود در انتخابات تاکید می‌ورزند و در این میان حکـومت‌هایی کـه بتوانـند میزان مشارکت بیشـتری از مردم خود را در انتخابـات جلـب کنند، نه‌تنها درعرصـه‌های داخلـی و کسب پشتوانه‌های قوی اجرایی ناشی از مشروعیت عمومی، بلکـه درعرصـه‌های بین‌المللی و قدرت هژمونیک نیز دارای مواضع مقتدرانه و دیپلماسی فرهمندانه خواهند بود، لذا مشارکت حداکثری مـردم در انتخابات می‌تواند بستری برای اعتمادبه‌نفس مسئولان سیاسـی و منتخبـان مـردم فـراهم کند تا بتوانند در اداره امور کشور، رای مردم را پشتیبان تصمیم‌های خود بدانند.
با پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی در کشور ایران، همواره مشارکت سیاسی در شکل شرکت در انتخابات بسیار مهـم و حسـاس تلقـی می‌شود؛ تا جایی که مقام‌معظم‌رهبری در این رابطه فرموده‌اند:
«هرکس که به ایران و امنیت آن علاقه‌مند است در انتخابات شرکت کند.»
از آنجا کـه حضور گسترده و همه‌جانبه مردم در انتخابات به نقطه قوت نظام جمهوری اسلامی ایران درعرصه ملی و بین‌المللی بدل شده است، مخالفان نظام در همه ادوار تمامی همت خود را مصروف کـاهش مشارکت مردم کرده‌اند که به فضل الهی در تمام این سال‌ها ناکام مانده‌اند.
«مشارکت در انتخابات» آشکارترین نوع «مشارکت سیاسی» شهروندان در جوامع مردم‌سالار و درواقع دادن رای، موثرترین و عملی‌ترین روش اعمـال سلایق، افکار و عقاید شهروندان در اداره اساسی‌ترین امور کشور بوده و اساسا نوعی سازوکار اجتمـاعی بـرای گـردآوری و تشـخیص گزینه‌ها و ارجحیت‌های اجتماعی است. اما مهم‌ترین و اصلی‌ترین عملکـرد مشـارکت رای‌دهـی خصوصا در انتخابات ریاست‌جمهوری، ایجاد فرصت برای انتقال مناصب و مسئولیت‌ها در جامعه است.
در این میان در فرآیند مشـارکت‌های سیاسـی و علی‌الخصوص حضور و مشارکت مردم در انتخابات، «اعتماد سیاسی» در کانون توجـهات قـرار داشته و ازجمله ویژگی‌های حیاتی حکومت‌های مردم‌سالار است؛ زیـرا اعتمـاد سیاسـی، حلقه وصل افراد جامعه با نهادهای نماینـده مـردم در سـاختار اجتماعی است. درواقع اعتماد سیاسی مردم ارتباط نزدیکی با «کارآمـدی مسئولان» کشور دارد و بیانگر درجه‌ای از انتظار شهروندان از توانایی و موفقیت مسئولان درعرصه‌های گوناگون است، شکل‌گیری این اعتماد معمولا در سه قالب اعتماد به نظام سیاسی، اعتماد به نهادهای سیاسی و اعتماد به کنشگران سیاسی پدیدار می‌شود.
متاسفانه طی سالیان اخیر شاهد بوده‌ایم که عملکرد پاره‌ای از مسئولان اجرایی کشور به‌نحوی اعتماد سیاسی قریب به اتفاق آحاد جامعه را تحت‌الشعاع ناکارآمدی خود قرار داده و چه‌بسا بخشی از بدنه اجرایی کشور، جاهلانه یا عامدانه در تضعیف اعتماد سیاسی شهروندان کوشیده‌اند که لازم است در این برهه حساس همه دلسوزان و افراد تاثیرگذار تمام مساعی خود را مصروف بازسازی این اعتماد مخدوش‌شده کنند.
در این میان ازجمله مهم‌ترین‌انگیزه‌هایی که می‌توانند بـر مشـارکت سیاسـی اثرگذار باشند، می‌توان به احسـاس وظیفـه (مـدنی یـا ملـی)، اعتقـادات مـذهبی و ارزش‌های سیاسی اشاره کرد. شاخصه‌های اصلی این ‌انگیزه‌ها را می‌توان تقویـت انسجام ملی، احساس تکلیف شرعی، احساس مسئولیت نسبت به کشور، پیـروی از مقام‌معظم‌رهبری برای مشارکت در انتخابات، ادای دین به شهدا و ایثارگران و خانواده معظم آنها، بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم و ارتقای پرستیژ و وجهه بین‌المللی کشور دانست.
امروز اگر افراد جامعه به‌خصوص جوانان احساس کنند با دادن رای و مشارکت در انتخابات، به وظیفه دینی یا مدنی خود عمل کرده‌اند یا در ترویج ارزش‌ها و آرمان‌های نظـام تاثیر دارند و همچنین می‌توانند در تعیین سرنوشت خود و ایجاد افق‌های پرامید کشور نقشی ایفا کنند، احتمال مشارکت ایشان افزایش می‌یابد.
و در پایان سخن، حال که نگاه همه دوستان و دشمنان در اقصی نقاط جهان به انتخابات سرنوشت‌ساز 28 خرداد است، وظیفه ذاتی و عقلایی هر فرد واجد شرایط ایجاب می‌کند ضمن حضور در پای صندوق‌های رای، تلاش موثری در جهت جلب مشارکت همگانی در این امر خطیر ایفا کند تا ضمن تعیین صالح‌ترین فرد و بهترین انتخاب برای تصدی مهم‌ترین مقام اجرایی کشور درتمامی عرصه‌ها و به‌تبع آن پی‌ریزی حرکت بنیادی کشور به‌سمت رشد و تعالی همه‌جانبه در چهارسال آینده، بار دیگر پشتوانه مردمی نظام و اقتدار داخلی و بین‌المللی ناشی از این پشتوانه، به رخ جهانیان نمایانده شود.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/562864/سرمقاله-فرهیختگان--چرا-مشارکت-برای-ما-مهم-است؟
بستن   چاپ