اخبار محرمانه
کدخدایی تکذیب کرد، محسن هاشمی تظلم خواهی
چهارشنبه 26 خرداد 1400 - 04:09:38
اخبار محرمانه - ایران /متن پیش رو در ایران منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
بعد از توئیت‌های آیت‌الله صادق آملی لاریجانی عضو فقهای شورای نگهبان مبنی بر دخالت گزارش‌های نادرست یک نهاد امنیتی در عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری، حالا حیدر مصلحی، وزیر اسبق اطلاعات هم مدعی شده که در قامت وزیر اطلاعات گزارشی را به شورای نگهبان در سال 92 داده که بر اساس همان گزارش صلاحیت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری رد شده است.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان البته سخنان مصلحی را رد کرده اما این ادعا بازتاب‌های گسترده‌ای در میان محافل سیاسی و رسانه‌ها و بخصوص فضای مجازی داشته است از جمله اینکه محسن هاشمی فرزند مرحوم هاشمی رفسنجانی در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب تظلم‌خواهی کرده است.
آنگونه که حیدر مصلحی وزیر اطلاعات در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد گفته، در زمان بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال 92، این وزارتخانه بر اساس گزارش‌های کف خیابان جمع‌بندی کرده که هاشمی پیروز انتخابات خواهد بود. همین جمع ‌بندی‌ها هم در قالب گزارشی با حضور وی در جلسه شورای نگهبان در اختیار اعضا قرار می‌گیرد. وی افزوده: «جمع‌بندی من این بود با توجه به شرایط نظام مصلحت این بود ایشان رد صلاحیت بشوند و دلایل آن را هم نوشتم. فقها و حقوقدانان شورای نگهبان هرچقدر در ذهنشان گشتند که یک ان‌قلت در مجموعه من بیاورند نتوانستند.» وزیر پیشین اطلاعات گفته: «یکی از حقوقدانان شورای نگهبان سؤالی مطرح کرد که مگر ایشان چه گفته‌اند که رد صلاحیت شوند، گفتم من با شخص کاری ندارم، من می‌گویم حفظ نظام این هزینه و این فایده را دارد.»
آیت‌الله هاشمی دو سال بعد در مهر ماه سال 94 در گفت‌و‌گویی با سایت انتخاب در همین باره گفته بود: «مصلحی در جلسه آنها گفته که ما صبح و ظهر و شب به‌طور مرتب آرای آقای هاشمی را رصد می‌کنیم که ساعت به ساعت بالا می‌رود و الان به هفتاد درصد رسیده است و در این چند روز تا انتخابات اگر همین‌طور بالا برود، ایشان از 90 درصد بالاتر می‌رود و ما مصلحت نمی‌دانیم. چون اگر ایشان بیاید، همه‌ رشته‌های دوره‌های ما را پنبه می‌کند.»
کدخدایی تکذیب کرد
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان اما در توئیتی و در واکنش به اظهارات مصلحی در ردصلاحیت هاشمی رفسنجانی نوشت: «آقای مصلحی هرگز چنین مطلبی را در جلسه شورا بیان نکرد و نسبت به دیگر مطالب کلی ایشان نیز بشدت اعتراض شد و اعضا آن را قبول نداشتند. نمی‌خواهم برخورد آقایان را در جلسه با ایشان بگویم. شورا گزارش نهادهای قانونی را بررسی می‌کند و نهایتاً بر اساس تشخیص و رأی اعضا نتیجه اعلام می‌گردد.»
روایت محمد هاشمی از ماجرای 92
محمد هاشمی، برادر مرحوم هاشمی اما در گفت‌و‌گو با سایت «قرن نو» و با اشاره به تکذیب سخنان مصلحی از سوی سخنگوی شورای نگهبان گفته است: «بر اساس اطلاعات ما آنچه آقای مصلحی گفته است، حقیقت دارد. همان سال ٩٢ و در روزهای حد فاصل رد صلاحیت آقای هاشمی تا برگزاری انتخابات، سه نفر از اعضای شورای نگهبان که بهتر است اشاره‌ای به‌نام آنها نکنم خدمت ایشان آمدند و درست همین داستان را از جلسه شورا گفتند که ماجرا این‌طوری شده و آقای مصلحی چنین کاری کرده.» وی افزوده: «در آن جلسه می‌گویند برای آقای هاشمی سه سناریو داریم؛ یکی اینکه مجابش کنیم که انصراف دهد که خب حاج آقا مخالفت کردند. سناریوی دوم این بوده که گفتند کاری کنیم رأی نیاورد که مصلحی گفته بوده با توجه به تخمین ٣٠ میلیون رأی این امکان‌پذیر نیست. در نهایت هم سناریوی سوم یعنی عدم احراز صلاحیت را اجرا کردند با این توجیه که آقای هاشمی آدمی نیست که اعتراض کند و دردسر درست کند.» هاشمی همچنین به کدخدایی پیشنهاد داده اگر فکر می‌کند سخنان مصلحی که در حال حاضر نامزد انتخابات خبرگان است، دروغ‌گویی است، پس صلاحیت ایشان برای انتخابات را رد کنند.
جهانگیری: شورای نگهبان فیلم و صوت جلسه را منتشر کند
اسحاق جهانگیری اگر چه در حال حاضر جزو نامزدهای رد صلاحیت شده انتخابات است، اما در سال 92 ریاست ستاد انتخاباتی هاشمی رفسنجانی را عهده دار بود. او دیروز در واکنش به سخنان مصلحی از شورای نگهبان خواست که فیلم و صوت آن جلسه معروف را منتشر کند. جهانگیری در رشته توئیتی نوشت: «اظهارات دیرهنگام وزیر اطلاعات دولت دهم تأمل برانگیز است، چه جریانی با چه رویکردی مصلحت نظام را در رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که به شهادت تاریخ از استوانه‌های انقلاب و نظام بود، می‌داند؟ بر اساس چه گزارش‌ها و مستنداتی درباره مهم‌ترین مسائل کشور حتی در شورای نگهبان تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری می‌شود؟ با اندیشه انقلاب، منطق جمهوریت و قانون اساسی میزان رأی مردم و انتخاب مدیران توانمند حق آنان است، چه مصلحتی بالاتر از این برای ایران؟»
جهانگیری افزوده: «حتی امنیت و اقتدار کشور هم با انتخابات حداکثری تأمین می‌شود و هر تقصیر و قصوری در این مهم لطمه به کیان جمهوری اسلامی ایران است.از تاریخ پند بگیریم و نادیده گرفتن قانون و حقوق اساسی ملت را در قبال مصلحت‌سنجی‌های امنیتی و سلیقه‌های سیاسی تهدیدی برای جمهوریت، مردم سالاری، عدالت، آزادی و امنیت ملی بدانیم. به‌عنوان رئیس ستاد مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری ٩٢، از شورای محترم نگهبان می‌خواهم که برای جبران حقوق پایمال شده و احترام به افکار عمومی به‌جای هرگونه پاسخگویی غیر مؤثر، اقدام به انتشار فیلم و صوت کامل آن جلسه مهم کند.»
نامه محسن هاشمی به رهبر معظم انقلاب
دیروز همچنین محسن هاشمی در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب درخواست تظلم خواهی کرد. به گزارش ایسنا، در نامه‌ رئیس شورای شهر تهران آمده است: شرایط حساس این روزهای کشور، فرزند کوچک شما را بر آن داشت که دغدغه‌هایی را با حضرتعالی در میان بگذارد.42 سال قبل، جنابعالی به همراه آیات بهشتی، باهنر، موسوی اردبیلی و هاشمی رفسنجانی، نامه‌ای سرشار از عشق و نگرانی به امام خمینی(ره) نوشتید که اگرچه واژه سلام را در بر نداشت، اما سرشار از آرزوی سلامتی و بی‌تابی برای امامتان بود و 12 سال پیش نیز آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، نامه‌ای به شما نوشت که آنچنان مملو از عشق، برادری و خیرخواهی بود که روح آن سلام بر شما و انقلاب بود. امروز از آن جمع یاران، تنها شما مانده‌اید و البته تکیه‌گاه مردمی هستید که از آینده خویش نگرانند. مستحضرید که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پس از عدم تأییدشان در شورای نگهبان فرمودند: «وزیر اطلاعات وقت به شورای نگهبان آمده و توضیحاتی درباره رشد آرایم در نظرسنجی‌ها داده و گفته اگر مرا را تأیید کنند، همه رشته‌های 10ساله پنبه خواهد شد.»
وی افزوده: سخنگوی شورای نگهبان این اظهارات را ساده‌انگارانه قلمداد و تکذیب نمود؛ اما اکنون وزیر وقت اطلاعات گفته است: «در شورای نگهبان گفتم: براساس گزارشات از کف خیابان در سال 92 آقای رفسنجانی پیروز انتخابات می‌بود. جمع‌بندی من این بود که با توجه به شرایط نظام مصلحت این بود ایشان رد صلاحیت شوند و دلایل آن را توضیح دادم.» حال این روزها در جریان عدم احراز صلاحیت برخی از کاندیداهای این دوره ریاست جمهوری نیز که حضرتعالی فرمودید ظلم و جفا شده و خواستار جبران توسط دستگاه‌های مسئول شدید، متأسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفت.
هاشمی ادامه داده: من نیز مانند تعدادی از بزرگواران برای آنکه در فضای انتخابات تأثیر منفی نگذارم، سکوت کردم؛ اما اکنون که این مسائل صراحتاً درباره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مطرح گردیده، از جنابعالی درخواست تظلم‌خواهی دارم. شما بارها فرموده‌اید «انقلاب را بدون مردم بی‌معنا می‌دانید»، اما به نظر اراده‌ای که در کشور در حال تقویت نیز هست، نظر مردم را تزئینی فرض کرده و از هر وسیله‌ای برای تحقق اهداف خود بهره می‌برند و به جای احراز صلاحیت، رأی تمایل به نامزدها می‌دهند و این رأی، جایگزین رأی مردم در تشخیص مصلحت و نامزد اصلح شده است و امروز که در سایه اقتدار جنابعالی، توصیه و مطالبه بحق شما در مورد جبران، از سوی دستگاه‌های مسئول شنیده نمی‌شود، فردا چه بر سر مردم‌سالاری دینی خواهد آمد. لذا در کنار بسیاری از دلسوزان، به عنوان فرزندی کوچک از پدر بزرگوارم می‌خواهم همچون گذشته اجازه تغییر مسیر جمهوری اسلامی به حکومت به اصطلاح اسلامی را نداده و ایران را از پیچ خطرناک نجات دهید. فرزند کوچک شما/ محسن هاشمی رفسنجانی.
واکنش علی مطهری
علی مطهری، دیگر نامزدی که صلاحیتش برای انتخابات پیش رو احراز نشده هم در همین باره این‌گونه واکنش نشان داد: «آقای مصلحی می‌گوید در سال 92 به شورای نگهبان گفت آقای هاشمی رفسنجانی رأی می‌آورد، به‌خاطر حفظ نظام مصلحت نیست تأیید صلاحیت شود و شورا پذیرفت. آقای کدخدایی می‌گوید شورای نگهبان کاری به مصلحت ندارد و مر قانون را عمل می‌کند. براستی تکلیف عدالت و تقوا در این شورا چه می‌شود؟» او «معنای رد صلاحیت شخصیت‌های محبوب در این دوره» را «حل شده» دانسته و نوشته: «چون رأی داشتند برای حفظ نظام رد شدند».
علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی هم به‌همین بهانه نامه به رهبر معظم انقلاب نوشته است.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/562698/کدخدایی-تکذیب-کرد،-محسن-هاشمی-تظلم-خواهی
بستن   چاپ