اخبار محرمانه
4 ورودی واکسن قاچاق به کشور
چهارشنبه 26 خرداد 1400 - 04:09:30
اخبار محرمانه - همشهری /متن پیش رو در همشهری منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
ورود واکسن قاچاق به ایران، اما موضوعی نیست که بر کسی پوشیده باشد. وارد‌کنندگان دارو و تجهیزات پزشکی، داروخانه‌داران و داروسازان، پزشکان و صاحبان مطب‌ها و حتی مقامات مسئول حوزه سلامت درباره آن صحبت می‌کنند.
مجتبی بوربور که عضو اتحادیه واردکنندگان داروست، به همشهری می‌گوید به‌طور کلی 4مبدا ورود داروهای قاچاق به ایران وجود دارد که یکی از آنها ترکیه است و دومی عراق، سومی کشور امارات و چهارمی آذربایجان است.
بوربور درباره فروش واکسن‌های تقلبی و عوارض ناشی از تزریق آن توضیحاتی می‌دهد: «سازمان بهداشت جهانی درباره داروی تقلبی تعریف جامعی دارد و حتی درباره واکسن فایزر هم شرایط حمل آن را تأکید می‌کند که اگر زنجیره سرد آن به‌درستی رعایت نشود، آن را در رده داروهای تقلبی قرار می‌دهد و اصالتش را رد می‌کند. اما حالا بحث اینجاست که اصلا فایزر واکسن وارد شده به کشور را تولید نکرده و این واکسن تقلبی بوده باشد. در این شرایط 2وضعیت وجود دارد؛ اینکه در ویال واکسن دارونما یا آب مقطر پر کرده یا از تکنولوژی دست‌چندم استفاده کرده‌اند که البته بسیار به‌ندرت رخ می‌دهد. در بیشتر موارد تقلب‌ها ماده مؤثره ندارد. نحوه تشخیص آن هم به‌راحتی امکانپذیر نیست؛ مگر بررسی مستندات برگه یا روش‌های آزمایشی؛ بنابراین مصرف‌کننده نمی‌تواند به این نتیجه برسد که واکسن تزریقی واقعی است یا غیرواقعی. حتی نهاد ناظر هم با دیدن شکل واکسن یا داروی تقلبی نمی‌تواند آن را تشخیص دهد.»
به‌گفته او، در همسایگی ما، کشور پاکستان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان داروهای تقلبی در دنیاست و به سرعت هر دارویی که بخواهید را برای شما تولید می‌کند. اینجا حتی داروهای شرکت‌های دیگر را به نام شرکت‌های مطرح دنیا بسته‌بندی و عرضه می‌کنند و در این حالت شما هزینه یک داروی برند را می‌دهید، اما درحقیقت همان محصول ارزان‌قیمت را خریداری کرده‌اید؛ ضمن اینکه اگر فرد واکسن‌های تقلبی دارونما یا دارای آب مقطر را هم دریافت کند درصورت ابتلا به کرونا با این توجیه روبه‌رو می‌شود که امکان دارد جزو نفراتی بوده باشید که ایمنی‌زایی در بدنشان ایجاد نشده و در این حالت با هزینه‌ای که برای تزریق واکسن پرداخت کرده‌، ضرر کرده است. این عضو اتحادیه واردکنندگان دارو درباره تزریق واکسن‌های تقلبی هشدار می‌دهد: «واکسن یک فرآورده بیولوژیک است و اگر در نوع تقلبی آن ماده بیولوژیکی باشد، حتما خطراتی برای مصرف‌کننده دارد. تقلب در داروها بسیار متنوع است و با وجود اینکه این احتمال ضعیف است، اما شما درنظر بگیرید که به جای واکسن کوویدـ19، واکسن آنفلوآنزا در ویال واکسن بریزند که این مسئله خطرآفرین است یا حتی استفاده از ماده‌ای شیمیایی که شاید خطراتی برای بدن نداشته باشد، اما چون تقلب‌ها قابل پیش‌بینی نیستند، ما تأکید داریم که اصلا به ریسک تزریق آن نمی‌ارزد و بهتر است این واکسن‌ها مصرف نشود؛ حتی درباره واکسن‌هایی که ماده مؤثره ندارند.» به‌گفته بوربور، داروی تقلبی و به‌دنبال آن واکسن تقلبی معضل دنیاست، اما قاچاق ناشی از سیاست‌های اشتباه دولت‌هاست که بازار مصرف را به‌درستی مدیریت نمی‌کند و نیاز مردم به شکل منطقی و درست پاسخ داده نمی‌شود؛ به همین دلیل به‌دنبال مبادی دیگر برای تامین نیازش می‌رود.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/562696/4-ورودی-واکسن-قاچاق-به-کشور
بستن   چاپ