اخبار محرمانه
احتمال کناره‌گیری جهانگیری به نفع لاریجانی
يکشنبه 2 خرداد 1400 - 07:48:06
اخبار محرمانه - فلاحت پیشه با انتقاد از حضور برخی کاندیداها در قالب کاندیدای پوششی گفت: آسیب انتخابات 1400 برای همگان پدیده کاندیدای پوششی است که در ایران باب شده و من فکر می کنم هر کاندیدایی که نیروی پوششی نداشته باشد، این نشانه استقلال و قدرت آن کاندیدا است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین: به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فاصله تا اعلام نتایج تایید صلاحیت ها کوتاه است، با اینکه گمانه ها بر تایید صلاحیت بین 6 تا 8 نفر می چرخد اما شورای نگهبان تاکید دارد که نباید فضای سیاسی و رسانه ای وارد گمانه ها شوند و پرونده ها همچنان درحال بررسی است.
در همین راستا حشمت الله فلاحت پیشه از چهره های سیاسی و نماینده ادوار مجلس به شورای نگهبان پیشنهاد می کند فضا برای حضور چهره ها و سلایق مختلف را فراهم سازد. او معتقد است انتخابات رقابت بین سه چهره اصلی یعنی لاریجانی، رئیسی و جهانگیری خواهد بود. فلاحت پیشه کنایه ای نیز به آنهایی می زند که در قالب کاندیدای پوششی وارد گود رقابت ها شده اند.
کاندیداها خود را مستقل می نامند زیرا....
حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده ادوار مجلس با اشاره به تنوع کاندیداهای ثبت نام کننده در انتخابات ریاست جمهوری و تاثیر آن بر مشارکت مردم، به خبرگزاری خبرآنلاین، گفت: من اعتقاد دارم که کاندیداها حضوری غیرقابل پیش بینی برای ثبت نام داشتند و امیدوارم که فضای انتخابات گرم بشود. در نقاط دیگر دنیا احزاب و نمایندگان احزاب از مدت ها قبل مشخص هستند اما در ایران چون که همه جریانات سیاسی ضعف عملکرد داشتند و کسی هم حاضر نیست مسئولیت آن را برعهده بگیرد، نوعی فرار از ریشه ها و بنیادهای سیاسی را از سوی کاندیداها شاهد هستیم.
وی گفت: جریانات سیاسی گذشته قابل قبولی را از خود به جا نگذاشته اند و همین باعث شده تا اکثر کاندیداها خودشان را مستقل معرفی کنند. به جای این که هرکسی خود را نماینده یک حزب یا جریان معرفی کند، با اعلام برائت از احزاب و جریانات اعلام نامزدی کرده و این یک سردرگمی را در جامعه ایجاد کرده است.
کاندیداها در زمان ثبت نام برنامه ای جامعه را ارائه نکردند
فلاحت پیشه تصریح کرد: یک واقعیت این است که هر انتخابات سنجش سیاست مدارانی است که روی کار بوده اند و رای دادن به سایر افرادس که برنامه مشخصی برای اداره کشور دارند. در این انتخابات، این فضا شکل نگرفته و به عنوان مثال افرادی که خودشان مسئول وضع موجود هستند سعی کردند وضع موجود را به نقد بکشانند. آن چیزی که در هنگام ثبت نام یک خلاء جدی بود، ارائه یک برنامه جامع از سوی کاندیداها بود. در هر کشوری، یک چشم انداز جامع برای توسعه وجود دارد و کاندیداها در شروع انتخابات می آیند و برای برش 4 ساله ای از آن چشم انداز، برنامه اجرایی خود را اعلام می کنند. بنظر من آن افرادی که ثبت نام کردند، به دلیل همین عدم ارائه برنامه، نتوانستند جو جامعه را به سمت انتخاباتی شدن پیش ببرند.
احتمالا شورای نگهبان تعداد معدودی را تایید صلاحیت کند
فلاحت پیشه در پیش بینی تعداد تایید صلاحیت شدگان انتخابات 1400، گفت: به هر حال شورای نگهبان چند روز دیگر فرصت دارد و بنظرم تعداد معدودی را تایید صلاحیت خواهد کرد. من فکر می کنم سه جریان اصلی تایید صلاحیت شورای نگهبان را کسب خواهند کرد.
این فعال سیاسی گفت: یک گروه کسانی هستند که مدافع وضع موجود هستند که در صدرشان آقای جهانگیری است. بنظرم جهانگیری برای رییس جمهور شدن نیامده است. دولت در مناظرات قرار است به کیسه بوکس منتقدان تبدیل بشود و ایشان آمده تا از عملکرد 8 ساله دولت دفاع بکند.اگر هم فضای انتخابات دو قطبی بشود، به نفع شخصی کنار خواهد رفت که قول بدهد قاطبه مدیران دولت را حفظ بکند. دو جریان دیگر هم در انتخابات حضور خواهند داشت که یکی‌شان نماینده تفکر اصولگرایی در کشور است که هم جریان چپ و هم اصولگرایان تکنوکرات را کنار می گذارد که در راس این جریان آقای رییسی قرار دارد. ایشان، هم دولت کنونی را به شدت مورد انتقاد قرار خواهد داد هم تکنوکرات های جریان راست که بیشتر در حوزه مدیریت فعالیت داشتند را نقد می کند. جریان سوم جریانی از دل اصولگرایان است که این جریان بیشتر در دوران دولت آقای روحانی صاحب منصب بودند که در راس‌شان آقای لاریجانی است.
احتمال کناره‌گیری جهانگیری به نفع لاریجانی/ انتخابات 1400 دوقطبی می‌شود؟
دوقطبی اصلی بین لاریجانی و رئیسی است
وی ادامه داد: بنابراین به نظر من سه کاندیدای اصلی انتخابات، آقایان رییسی، لاریجانی و جهانگیری خواهند بود. به طور کلی فکر می کنم که آقای جهانگیری برای دفاع از وضع موجود به میدان می آید و در نهایت احتمال این که به نفع آقای لاریجانی کناره گیری کند، هست. به هر حال هر کدام از کاندیداها که تایید بشوند، بنظرم فضای دو قطبی بین آقای لاریجانی و رییسی شکل خواهد گرفت.
حتی اگر احمدی نژاد انتخابات را تحریم کند، پایه رأیش در انتخابات حاضر می شود
فلاحت پیشه با بیان اینکه این سوال که آیا این دو نفر تمام جامعه را نمایندگی می کنند یا خیر، سوالی جدی است، گفت: من فکر می کنم که حتی آقای احمدی نژاد هم در بخشی از جامعه رای دارد. آقای احمدی نژاد که به دنبال اجرای برنامه پنجم بود و تلاش کرد تا مواردی مثل یارانه ها و سهام عدالت را مطابق برنامه چهارم پیش ببرد و همچنین یک رونق مبتنی بر دلار را هم ایجاد کرد، به طور طبیعی و با حضور در جمع مردم و در شهرستان های مختلف کشور، کسی است که طرفدار دارد و اگر تایید صلاحیت بشود، تاثیر مثبت در افزایش مشارکت دارد اما اگر ایشان تایید نشود، رای دهندگان به احمدی نژاد کسانی نیستند که به طور کلی در انتخابات شرکت نکنند و حتی اگر آقای احمدی نژاد اعلام تحریم کند، پایه رای ایشان در انتخابات حضور پیدا خواهد کرد.
وی گفت: به هر حال جریانی که باید آرای آنان را جذب انتخابات کرد، طبقه متوسط جامعه است. طبقات حقوق بگیر و مولد و در حوزه اقتصاد شهری، کسانی هستند که به شدت گله مند هستند که سیاست ها و دولت های گذشته زندگی آن ها را با دشواری های مختلفی مواجه کرده است و فقط یک برنامه جامع می تواند این جریانات را جذب کند.
پیروز انتخابات کسی است که آراء طبقه متوسط را جذب کند
نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه اگر کاندیداها به نفی طرف مقابل ادامه بدهند و شیوه سلبی را در پیش بگیرند، طبقات متوسط جذب انتخابات نمی شوند، خاطرنشان کرد: این طبقه شاید چیزی حدود 50 درصد آرا را شکل بدهد. اما اگر برنامه ای از سوی کاندیداها شکل بگیرد، آن موقع شرایط فرق می کند و به نظرم پیروز انتخابات آن کسی می تواند باشد که رای این طبقه را به خود جذب کند. این طبقه متوسط عهد پایداری با چپ یا راست ندارد. آن چیزی که برای آن ها الان مسئله است این نکته است که دولت ها نه تنها مشکلی از آن ها را حل نکرده اند بلکه زندگی را برای آن ها سخت کرده اند.
این نماینده سابق مجلس در ادامه و در مورد سخنان عباسعلی کدخدایی،سخنگوی شورای نگهبان که گفته بود مشارکت نه چندان بالای مردم تاثیری بر مشروعیت نظام نخواهد داشت و این که آیا این سخنان می تواند مقدمه ای برای ردصلاحیت های گسترده باشد، گفت: من این مواضع را چندان مرتبط با بحث تایید صلاحیت ها نمی دانم. در کشور ما همیشه یک عده سعی کرده اند بین مقبولیت و مشروعیت یک فاصله و خط کشی بگذارند و برایش هم محمل قانونی بسازند.
بین مقبولیت و مشروعیت رأی مردم نباید تفاوتی قائل شد
وی افزود: این کار به ضرر کشور است. اگر در کشور، رای مردم به رسمیت شناخته نشود، بزرگترین پشتوانه کشور دچار آسیب می شود و به طور کلی این غلط است که بین مقبولیت و مشروعیت تفاوتی قائل بشویم. یک جامعه سیاسی پویا جامعه ای است که حضور حداکثری مردم در انتخابات را داشته باشد تا دولتی که روی کار می آید، چه در داخل و به ویژه در خارج از پشتوانه خوبی برخوردار باشد.
این چهره سیاسی تصریح کرد: کشور ما دشمنان زیادی دارد. البته بخشی از این دشمنی ها کاذب است و حاصل نگاه برخی دولت ها به ایران است. بخشی دیگرش هم محصول عملکرد سیاستمداران ماست که خیلی در دشمن سازی موفق بوده اند. به هرحال، من معتقدم که مقبولیت و مشروعیت نظام ارتباط مستقیمی با هم دارند و باید همه دستگاه ها از هر امکانی استفاده کنند تا مشارکت مردم افزایش پیدا کند و مردم هم باید حس کنند که برنامه ای وجود دارد تا در 4 سال آینده امیدی به زندگی آن ها بدهد.
نظرات شورای نگهبان مبتنی بر داوری باشد نه براساس موضع گیری
فلاحت پیشه گفت:‌من امیدوارم که شورای نگهبان خارج از حوزه داوری خودش، ایفای نقش نکند و نظرات شورای نگهبان، مبتنی بر داوری باشد نه مبتنی بر موضع گیری. اگر عملکرد آن ها بر اساس داوری باشد، می تواند تاثیر مثبتی بر مشارکت در انتخابات بگذارد اما اگر بر اساس موضع گیری های سیاسی عمل کنند، این به ضرر کشور است. آن چیزی که نیاز است، مشارکت گسترده مردم در عرصه انتخابات است. این مشارکت بخشی اش حاصل عملکرد کاندیداهاست، بخشی دیگرش حاصل عملکرد نهادهای اجرایی و نظارتی مثل وزارت کشور و شورای نگهبان است و یک قسمت دیگرش هم به خود مردم بستگی دارد.
مردم مشارکت عقلانی در انتخابات داشته باشند
وی ادامه داد: مردم نباید نسبت به سرنوشت خود و کشورشان بی اعتنا باشد. بسیاری از مسائلی که مردم با آن سر و کار دارند، ناشی از تصمیمات همین دولت ها و مجالس است. عدم مشارکت در انتخابات باعث می شود تا افرادی این تصمیم ها را بگیرند که رای کمتری را پشتوانه خود داشته باشند. لذا من معتقدم راه حل تلاش برای پایان دادن به مشکلات، مشارکت عقلانی در انتخابات است. 
فلاحت پیشه درباره نتیجه احتمالی رقابت سه کاندیدای اصلی در انتخابات و احتمال یک دست شدن قدرت پس از انتخابات گفت: من معتقدم هر نتیجه ای که حاصل یک انتخابات فعال باشد، به سود کشور است. به شخصه اعتقادم بر این است که یک انتخابات گسترده، به سود ملت است و امیدوارم که یک فضای اخلاقی هم در انتخابات شکل بگیرد و کاندیداها به جای این که با زبان نفی و به صورت سلبی صحبت کنند، به ارائه برنامه های خود بپردازند. من معتقدم کاندیداهایی که ثبت نام کرده اند اشخاص خوب و شناخته شده ای هستند و من هم به نحوی همه آن ها را می شناسم.
شاید اطرافیان کاندیداها فضای انتخابات را تخریبی کنند
این نماینده سابق مجلس گفت: مهم اما اطرافیان کاندیداهاست. آن ها ممکن است به جای فضای رقابتی، فضای تخریبی را ایجاد کنند که این به ضرر کشور است. به هر حال سوابق همه کاندیداها روشن است و اگر فقط عنصر برنامه را به آن اضافه کنند، فضای خوبی شکل خواهد گرفت.
احتمال کناره‌گیری جهانگیری به نفع لاریجانی/ انتخابات 1400 دوقطبی می‌شود؟
اطرافیان رئیسی حضور اقتدار طلبانه و تخریبی در انتخابات دارند
وی گفت: به عنوان مثال آقای رییسی انسان شریف و بزرگواری است و در هرجایی که بوده برای کشور زحمت کشیده اما برخی افراد به اسم دفاع از ایشان، نوعی حضور اقتدارطلبانه در انتخابات دارند و تلاش می کنند دیگران را تخریب کنند و بعضا با ارعاب تلاش می کنند که برای ایشان رای جمع کنند که این مسئله با روحیات ایشان سازگار نیست و من امیدوارم که ایشان این آسیب شناسی را از ستاد خودشان شروع کنند.
لاریجانی سیاستمدار باهوشی است و نباید به نیروهای سیاسی تکراری محدود شود
فلاحت پیشه ادامه داد: در مورد شخص آقای لاریجانی هم باید گفت که ایشان سیاست مدار باهوشی است و در عرصه های مختلف اجرایی و قانون گذاری سابقه خوبی دارند اما نوع چینش نیروی های ایشان مهم است. محدود شدن آقای لاریجانی به یک سری نیروهای سیاسی معدود و تکراری برای ایشان خوب نیست. من معتقدم بخشی از ضعف دستاوردها و نتایج عملی فعالیت آقای لاریجانی به افرادی برمی گردد که اطراف ایشان بودند که عملا خط درستی به سیاست های ایشان نمی دادند و کمک های فکری خوبی به ایشان نمی کردند. همین نگاه محفلی، نقطه ضعف ستاد آقای لاریجانی است.
وی گفت:‌در مورد آقای جهانگیری هم می توان گفت که دولت طرح ها و برنامه ها و فرصت هایی داشت و ایشان اگر با هدف پیروزی در انتخابات حضور پیدا نکند، نمی تواند هیچ دفاعی از عملکرد دولت داشته باشد. به هرحال بیش از 200 هزار مدیر ارشد در این کشور هنوز مدیران این دولت هستند و در برخی جاها مشاهده می شود که این مدیران چندان پرتلاش عمل نمی کنند و به نوعی کار را رها کرده اند. در شرایطی که در ماه های پایانی دولت باید تلاش کنند تا تصویر روشنی از دولت بر جای بگذارند، این ها سعی می کنند خودشان را به ستاد های دیگر نزدیک کنند تا تجربه مدیریتی دیگری را پشت سر بگذارند.
کاندیدایی که نیروی پوششی ندارد یعنی استقلال و قدرت دارد
این تحلیلگر سیاسی گفت:‌این آسیب شناسی سه جریان اصلی است و آسیب دیگر برای همگان پدیده کاندیدای پوششی است که در ایران باب شده و من فکر می کنم هر کاندیدایی که نیروی پوششی نداشته باشد، این نشانه استقلال و قدرت آن کاندیدا است. این موارد پیش بینی های من بود اما آن چه که مطلوب من است، این است که بخش عمده ای از کاندیداها تایید صلاحیت بشوند و دغدغه شورای نگهبان برنامه ریزی تبلیغاتی کاندیداها نباشد بلکه دغدغه اش این باشد که با نگاهی حداکثری کاندیداها را تایید کند چرا که چند ده نفر از این افراد، به معنای واقعی کلمه رجل سیاسی هستند و چه با آن ها موافق باشیم و چه مخالف، صاحب ذائقه های مختلف سیاسی هستند و حضور آن ها می تواند باعث رقم خوردن انتخاباتی پرشور بشود.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/549054/احتمال-کناره‌گیری-جهانگیری-به-نفع-لاریجانی
بستن   چاپ