اخبار محرمانه
سلیمی نمین: اصلاح‌طلبان با لاریجانی مشکلات دیرینه‌ای دارند
شنبه 1 خرداد 1400 - 6:47:11 PM
اخبار محرمانه - مثلث / عباس سلیمی نمین گفت: من تردید دارم آقای لاریجانی بتواند جامعه را از یأس سیاسی موجود خارج کند.
علی لاریجانی در کلاب‌هاوس سخنان متفاوتی را مطرح کرد و به نوعی کوشید تا مخاطبان خود را آراء خاکستری یا به تعبیری همان سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان قرار دهد. اما او چه‌قدر می‌تواند در تحقق چنین هدفی موفق باشد؟ و مخاطب لاریجانی در انتخابات 1400 چه طبقه‌ای است؟
عباس سلیمی‌نمین، تحلیلگر مسائل سیاسی درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «حتما آقای لاریجانی مورد حمایت اکثریت اصلاح‌طلبان قرار نمی‌گیرد و صرفا بخش اندکی از آنها شامل کارگزاران سازندگی ممکن است در شرایطی خاص از او حمایت کنند. من در مجموع برخی از موضع‌گیری‌های آقای لاریجانی را نمی‌پسندم اما به هر حال فضای انتخابات است و او می‌خواهد یک تحرکی در جامعه ایجاد کند و می‌داند در صورت عدم تحرک مردم در انتخابات قادر نخواهد بود که رأی بیاورد؛ بنابراین آقای لاریجانی با اظهارات اخیرش سعی می‌کند فضای انتخابات را گرم کند و قشر غیرسیاسی جامعه را متوجه انتخابات کند».
او ادامه داد: «به نظر من در بررسی جایگاه انتخاباتی آقای لاریجانی باید به برخورد اصولگرایان با او نیز توجه کرد؛ به این معنی که برخورد تند اصوگرایان با او می‌تواند کارش را تکمیل کند. اگر اصولگرایان با او برخورد تندی داشته باشند، می‌تواند در جامعه با ایجاد یک دوقطبی رأی‌آور باشد اما اگر اصولگرایان با لاریجانی برخوردی وزین داشته باشند، او نمی‌تواند سهم ویژه‌ای در انتخابات به دست آورد. آقای لاریجانی با صحبت‌هایی که بعد از ثبت نامش انجام داد یا همین صحبت‌های اخیر در کلاب‌هاوس سعی کرد آراء خاکستری را متوجه خود کند و اتفاقا برای او پیشبرنده خواهد بود اگر در این فضا اصولگرایان به تندی به او بتازند».
این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا آراء خاکستری راضی به حمایت از لاریجانی می‌شود یا نه، بیان کرد: «واقعیت این است که بخش غیرسیاسی جامعه یا به تعبیری آراء خاکستری تمایلی به حضور در انتخابات ندارد و به دلیل عملکرد اصلاح‌طلبان و دولت مورد حمایتشان در هشت سال اخیر نوعی سرخوردگ و یأس سیاسی به وجود آمده است. من تردید دارم آقای لاریجانی بتواند جامعه را از این یأس خارج کند».
او در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا لاریجانی توان دوقطبی‌سازی و تندکردن فضای انتخابات است یا خیر، اظهار کرد: «او یک سری کدهایی خواهد داد و سعی می‌کند در قالب آنها جامعه را به سمت خود بکشاند اما حتما مانند احمدی‌نژاد که برای رسیدن به هدف خود علیه منافع ملی طغیان می‌کرد، نیست. احمدی‌نژاد با طرح بحث‌هایی علیه نخبگان، آنها را وادار به واکنش می‌کرد و متعاقب واکنش نخبگان سیاسی ظرفیت جامعه نامتعادل می‌شد. لاریجانی جامعه را ملتهب نمی‌کند زیرا نه می‌خواهد و نه می‌تواند علیه منافع کلان نظام اقدامی کند اما با دادن کدهایی به هر حال سعی می‌کند جامعه را به سمت خود بکشاند».
سلیمی‌نمین در پایان درباره اینکه اصلاح‌طلبان در میان جهانگیری و لاریجانی به کدام سمت می‌روند، گفت: «اگر آقای جهانگیری تأییدصلاحیت شود، حتما اصلاح‌طلبان از او حمایت می‌کنند زیرا اصلاح‌طلبان و لاریجانی سر آشتی با یکدیگر ندارند و گرچه آقای لاریجانی تغییراتی کرده است اما اصلاح‌طلبان با او مشکلات دیرینه‌ای دارند. آقای لاریجانی در مقاطع مختلف پای منافع نظام در برابر اصلاح‌طلبان ایستادگی کرده است و برنامه‌هایی مانند هویت، چراغ، موضع صداوسیما درباره کنفرانس برلین، تحسن نمایندگان مجلس ششم و... همه نشان می‌دهد که آقای لاریجانی در موقعیت‌های مختلف اجازه نداده است اصلاح‌طلبان امنیت ملی را به خطر اندازند. اصلاح‌طلبان هم اینها را فراموش نکرده‌اند و حتما از او حمایت نمی‌کنند».

http://www.SecretNews.ir/fa/News/548705/سلیمی-نمین--اصلاح‌طلبان-با-لاریجانی-مشکلات-دیرینه‌ای-دارند
بستن   چاپ