اخبار محرمانه
اولیانوف: برجام باید به شکل اولیه خود بازگردد
شنبه 1 خرداد 1400 - 18:44:59
اخبار محرمانه - فارس / نماینده دائم روسیه در سازما‌ن‌های بین‌المللی وین تأکید کرد: هدف اصلی مذاکرات فعلی احیای کامل برجام به شکل اولیه‌اش است.
«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی «وین» طی مصاحبه‌ای با روزنامه «اکو مسکو» تأکید کرد که هدف فقط به بازگشت ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران به برجام محدود نمی‌شود و هدف اصلی احیای کامل برجام به شکل اولیه آن است.
*هدف، احیای کامل برجام به شکل اولیه آن است
وی در این خصوص توضیح داد: «تنها چیزی که می‌گویم این است که مسئله فقط بازگشت ایالات متحده و ایران (به تعهدات برجامی نیست)، بلکه احیای کامل برجام به شکل اولیه آن است».
این دیپلمات روس سپس در پاسخ به سؤالی در خصوص عدم حصول توافق تا ضرب‌الاجل 21 می (31 اردیبهشت ماه) گفت: «دیپلمات‌ها هم افرادی همچون بقیه انسان‌ها هستند، مثل دانش‌آموزان مدرسه، زمانی‌که تاریخی به عنوان تاریخ مرجع معرفی می‌شود، فرصتی پیش می‌آید تا راحت ننشینیم و برای دستیابی به نتیجه تا تاریخ معین تلاش کنیم. در حقیقت تاریخ پیشنهادی که مورد حمایت تمامی طرف‌های مذاکره بود، در راستای همین هدف عمل کرد اما ضرب‌الاجل برای مذاکرات نبود و در حال حاضر این تاریخ در حال تمدید است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد».
اولیانوف سپس در ادامه در پاسخ به سؤالی که ضرب‌الاجل فعلی برای پیشبرد و حصول نتیجه برای مذاکرات وین چه زمانی است، گفت: «...در حقیقت حدس زدن تاریخ مشخص برای پیشرفت مذاکرات دشوار است...اما اگر نظر مرا بخواهید، می‌گویم که روزهای اولیه ژوئن (اواسط خردادماه) یک زمان حقیقی و واقعی برای حصول پیشرفت خواهد بود...که نمی‌توان البته با اطمینان در این خصوص پیش‌بینی‌هایی را صورت داد».
آمریکایی‌ها برای بازگشت به برجام جدی هستند
نماینده دائم روسیه در مذاکرات وین در ادامه در خصوص عزم دولت «جو بایدن» برای بازگشت به تعهدات برجامی گفت: «در زمان فعلی، معمولاً روال نیست که درباره آمریکایی‌ها خوب صحبت کنیم زیرا آن‌ها نیز تمایلی ندارند در مورد روس‌ها خوب حرف بزنند اما در این مورد، از همان اوایل ماه آوریل و پس از گفت‌وگوی من با «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در مصاحبه‌های مختلف تکرار کردم که به نظر من، آمریکایی‌ها یک موضع بسیار عملی دارند و برای بازگشت به این توافق، تصمیم سیاسی اتخاذ کرده‌اند و با جدیت در این مسیر حرکت می‌کنند».
احتمالاً دور نهایی مذاکرات وین هفته آینده آغاز می شود
اولیانوف در خصوص روند مذاکرات وین گفت: «ما به وضوح در مسیر درستی گام برمی‌داریم و مدت‌ها است که بخش اصلی مسیر را طی کرده‌ایم و احساسم این است که مرحله نهایی مذاکرات هفته آینده شروع خواهد شد و امیدوارم که این طور شود».
این دیپلمات در خصوص مسائل مورد اختلاف باقیمانده در مذاکرات وین در خصوص احیای برجام گفت: «در حال حاضر اختلافاتی بین طرف‌های ایران و آمریکا در خصوص میزان تحریم‌هایی که می‌بایست برداشته شود و گام هایی که ایران باید برای بازگشت به تعهدات برجامی بردارد، وجود دارد اما همگی این‌ها راه‌حل دارد».
این دیپلمات روس در خصوص اقدامات خرابکارانه رژیم صهیونیستی در تأسیسات هسته‌ای ایران گفت که این اقدامات مانع از پیشرفت هسته‌ای ایران نشد.
این دیپلمات روس در خصوص اقدامات خرابکارانه رژیم صهیونیستی در تأسیسات هسته‌ای ایران گفت که این اقدامات مانع از پیشرفت هسته‌ای ایران نشد.
خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای ایران به پیشرفت بیشتر هسته‌ای ایران منجر شد
اولیانوف در این خصوص توضیح داد: «به طور کلی، باید بگویم که تمامی این اقدامات...هربار به توسعه و پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران منتهی شد.....در نتیجه این اقدامات، ایران برای اولین بار در تاریخ، اولین کشور غیرتسلیحات هسته‌ای بود که اورانیوم را تا 60 درصد غنی کرد».
وی در خصوص مداخلات رژیم صهیونیستی در روند مذاکرات برجامی گفت:« قطعاً اسرائیلی‌ها مواضع خود را به ما و در وهله اول به آمریکایی‌ها ابراز می‌کنند. دولت آمریکا تاحدی این مواضع را در نظر می‌گیرد اما اسرائیلی‌ها قطعاً عضو مذاکرات نیستند».
فکر می‌کنم غنی‌سازی 60 درصد ایران درجریان مذاکرات متوقف شود
این دیپلمات روس در خصوص احتمال توقف غنی‌سازی 60 درصد ایران گفت: «در وهله اول، فکر می‌کنم که غنی‌سازی 60 درصد در چند روز آینده متوقف شود. فکر می‌کنم که این اتفاق به زودی در جریان روند مذاکرات صورت بگیرد».
توافق بهتری در مقایسه با برجام برای منطقه وجود ندارد
وی سپس با حمایت از برجام گفت: «هیچ توافقی بهتر از برجام برای کشورهای منطقه و اسرائیل وجود ندارد زیرا درجه اطمینان بالایی می‌دهد که ایران تسلیحات هسته‌ای ندارد و نخواهد داشت».
تحریم‌های آمریکا کاملاً غیرقانونی است
اولیانوف در ادامه با انتقاد از سیاست تحریمی ایالات متحده گفت: «همانطور که می‌دانید آمریکایی‌ها قطعاً سیاست تحریمی هولناکی دارند. این تحریم‌ها کاملاً غیرقانونی است و با هنجارهای قوانین بین‌المللی سازگاری ندارد».
روند مذاکرات وین خوب پیش می‌رود اما نمی‌توان گفت که قطعاً به توافق می‌رسیم
وی سپس با اشاره به تأثیر تحریم‌های آمریکا در پیشرفت مذاکرات گفت: «در وهله اول و در زمینه مسائل دیپلماتیک، گفتن این که همه چیز خوب خواهد بود و ما توافق خواهیم کرد، صحیح نیست زیرا ممکن است همواره مسئله‌ای پیش بیاید که کل روند را تضعیف کند. همیشه این خطر وجود دارد اما تا امروز، تمامی نشانه‌ها حاکی از آن است که ما در حال نزدیک شدن به یک نتیجه موفقیت‌آمیز در مذاکرات هستیم».
اولیانوف در ادامه تصریح کرد: «همانطور که می‌دانید نباید از گفتن این مسئله (امکان حصول پیشرفت در مذاکرات) شرمسار باشید. می‌توانید خویشتنداری کنید اما محتاط باشید. آخرین باری که به نشست کمیسیون مشترک برجام رفتم، به همکارانم گفتم که در مواجهه با مطبوعات بگذارید رک و صریح باشیم. ما حداقل پیشرفت چشمگیری حاصل کردیم و توافق تقریباً در دسترس است».
اولیانوف در خصوص سؤالی مربوط به لزوم جبران خسارت 250 یا 300 میلیارد دلاری خروج یکجانبه امریکا از برجام گفت: «ایران طبیعتاً این موضوع را مطرح کرده است. از بسیاری جهات موضع ایران قابل توجیه است زیرا آن چه دولت ترامپ انجام داد، یک بی آبرویی بود زیرا در حالیکه ایران به تمامی تعهداتش پایبند بود و حتی یک سال پس از آغاز کارزار فشار حداکثری و تا زمانی که آمریکا تحریم‌های نفتی ایران را آغاز کرد، ایران همچنان به تعهداتش پایبند بود و قطعاً این اقدامات آمریکا، اقتصاد ایران را تضعیف کرد».
آمریکا از طرق مختلف می‌تواند خسارت‌های هنگفت به ایران را جبران کند
وی سپس درباره جبران این خسارت هنگفت به ایران گفت: «شما می‌توانید به طرق مختلف جبران کنید. جبران این اقدامات از طریق توسعه روابط اقتصادی و تجاری فعال امکانپذی است و این نیز یک گزینه برای جبران است اما در مذاکرات وین هنوز تصمیمی در این باره اتخاذ نشده است».
این دیپلمات روس در خصوص اسنادی که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونستی مدعی شده بود مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران است، گفت: « این آرشیو هیچ گونه شواهدی ارائه نکرد که نشان دهد ایران در دوران برجام، تعهداتی را نقض کرده باشد».
ایران طبق ان پی تی حق استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را دارد
اولیانوف در بخشی از گفت‌وگوی خود با تأکید بر حق مسلم ایران برای تکمیل ساخت نیروگاه بوشهر گفت: «وقتی بقیه به ویژه اسرائیلی‌ها در خصوص برنامه هسته‌ای ایران صحبت می‌کنند، یک نکته را فراموش می‌کنند و آن این است که ایران عضو معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است و علی‌رغم آن که این معاهده وظایف بزرگی را برای ایران تعریف می‌کند، در عین حال، حقوق زیادی را نیز برای این کشور قائل می‌شود و مهم‌ترین این حقوق‌ا، استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است».
ایران حق ساخت نیروگاه هسته‌ای را دارد
وی ادامه داد: «این حق غیرقابل انکار ایران است و ایران حق غنی‌سازی اورانیوم را دارد و تنها مسئله‌ای که وجود دارد این است که این اقدامات باید تحت کنترل و نظارت آژانس صورت گیرد اما به طور کلی ساخت نیروگاه هسته‌ای مسئله‌ای است که به طور کامل مطابق با معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است و اگر بخواهید این حق را نادیده بگیرید، به ایران این حق را می‌دهید که از دیگر تعهدات خود در زمینه عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای انصراف دهد. همه چیز به هم مرتبط است. حقوق با تعهدات و به طور برعکس به هم مرتبط است و بنابراین فکر می‌کنم که هیچ کس نباید حق ایران در ایجاد نیروگاه هسته‌ای را زیر سؤال ببرد در واقع این نیروگاه در مرحله پیشرفته‌ای از ساخت قرار دارد و این موضوع قابل بحث نیست و حرف ناگفته‌ای در این خصوص باقی نمانده است».

http://www.SecretNews.ir/fa/News/548690/اولیانوف--برجام-باید-به-شکل-اولیه-خود-بازگردد
بستن   چاپ