اخبار محرمانه
شمارش معکوس برای احیای برجام
شنبه 1 خرداد 1400 - 15:10:05
اخبار محرمانه - روزنامه آرمان ملی در یادداشتی نوشت: بیانیه وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس نشان‌دهنده آن است که پیشرفت قابل قبولی در مذاکرات صورت گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین: در ادامه یادداشت یکم خرداد 1400 روزنامه آرمان ملی به قلم حسن بهشتی‌پور تحلیلگر مسایل بین‌الملل می خوانیم: طرف‌های اروپایی، روسیه و چین خواستار تمدید توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ادامه بازرسی‌ها بر روی فعالیت هسته‌ای ایران شدند، بر این اساس بود که آقای سید عباس عراقچی اعلام کرد طرف‌های برجامی برای مذاکره و مشورت به پایتخت‌های خود باز می‌گردند. به‌رغم اینکه طرف اروپایی بر پیشرفت در مذاکرات اذعان کرده‌اند، اما معلوم است که ایران هنوز نظر مثبت خود برای تمدید توافق با آژانس را اعلام نکرده، برای همین است که آقای عراقچی به کشور باز می‌گردد تا با مقامات ارشد در این مورد گفت‌وگو کند، به نظر می‌رسد که به احتمال زیاد ایران با تمدید این توافق موافقت خواهد کرد. نظارت آژانس بیشتر از تعهداتی است که ما در قبال پروتکل الحاقی پذیرفتیم، از سوی دیگر اینکه فعالیت هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز است، بنابراین به احتمال زیاد توافق ایران و آژانس برای سه ماه دیگر تمدید خواهد شد.
با توجه به وضعیت اقتصادی به لغو تحریم‌ها نیاز داریم و اگر شرایط فراهم شود که دولت آینده با حجم تحریم‌های کمتری مواجه شود، در همین ابتدای کار با دردسر کمتری روبه‌رو خواهد شد، لذا مهم است که برای لغو تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به برجام به توافق نهایی دست پیدا کنیم هرچند که ممکن است این امر زمانبر باشد، اما در نهایت احیای برجام صورت خواهد گرفت. نمایندگان مجلس یازدهم اعلام کردند که آمریکا باید کل تحریم‌ها را بردارد یا ایران به تعهدات خود عمل نمی‌کند، اینکه کل تحریم‌ها برداشته شود خوب است و مردم هم استقبال می‌کنند، اما آنچه در قالب مذاکره صورت می‌گیرد بحث دیگری است، اگر قرار باشد در مذاکرات بین المللی هر طرفی هر چیزی که می‌خواهد را به دست بیاورد، مذاکره به نتیجه نمی‌رسد، مذاکره انجام می‌شود تا دو طرف در یک مسیر و چارچوب قرار گیرند تا به یک نقطه اشتراک دست پیدا کند، از سوی دیگر اینکه آمریکا کل تحریم‌هایی که از ابتدا تاکنون علیه ایران وضع کرده است را نه می‌تواند و نه می‌خواهد که یکجا لغو کند.
آمریکا از تحریم‌ها به عنوان یک اهرم فشار علیه ایران استفاده خواهد کرد و تمامی تحریم‌هایی که وجود دارد را برنخواهد داشت، برخی از تحریم‌ها نیز از سوی کنگره اعمال شده و رئیس‌جمهور آمریکا فقط توان تعلیق آنها را دارد، چنین موضوعی در مذاکرات نمی‌تواند رخ دهد، اما نکته مهم این است که در مذاکرات برجام تحریم‌هایی که آمریکا قبول کرده آن را رفع کند، تحریم‌های اصلی را شامل می‌شود که اقتصاد ما را زمینگیر کرده، تحریم فروش نفت، تحریم بانک مرکزی، کشتیرانی و... ، اگر این تحریم‌ها برداشته شوند بسیاری از مشکلات ما در حوزه اقتصادی هم برطرف خواهد شد. می‌توانیم نفت خود را بدون تخفیف به مشتریان بفروشیم و منابع حاصل آن را به کشور بازگردانیم، همچنین در صادرات و واردات کالا نیز دیگر مشکل نقل و انتقال نخواهیم داشت و برای بیمه کردن کشت‌های خود همین‌طور، اما در این زمینه مسأله پیوستن به fatf نیز باید تکلیفش نهایی شود، در صورتی که ما با طرف‌های برجامی و آمریکا برای لغو تحریم‌ها و احیای برجام به توافق برسیم و تحریم‌ها لغو شود، در صورتی که به fatf نپیوندیم، نمی‌توانیم نقل و انتقالات مالی خود را انجام دهیم، این تصمیم اگر در داخل گرفته شود و برجام احیا شود، در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم fatf به تصویب برسد بتوانیم از موارد رفع تحریم‌ها به صورت کامل استفاده کنیم.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/548674/شمارش-معکوس-برای-احیای-برجام
بستن   چاپ