اخبار محرمانه
خیز اصولگرایان برای وحدت
چهارشنبه 29 ارديبهشت 1400 - 00:56:30
اخبار محرمانه - صبح نو /متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
جواد بخشی / وحدت برای نیل به اهداف جریان انقلاب و مردم انقلابی در ماه‌های گذشته به مهم‌ترین دغدغه، تبدیل شده است. اتفاق نظر بر روی کاندیدایی واحد، ظرفیت‌ها را متوجه وی کرده و از هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌کند. مؤلفه‌ای که حالا در ایستگاه پسا ثبت‌نامی، نمود بهتری پیدا کرده است.
محمدباقر قالیباف که رأی بسیاری داشت و در نظرسنجی‌ها جایگاه دوم را به خود اختصاص داده بود، زمانی که رئیسی برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کرد، از ثبت‌نام خودداری کرد تا سنگ از خودگذشتگی و ایثار را بگذارد. برای پیروزی البته تنها اقدام یک فرد تاثیرگذار نسیت و باقی کاندیداها نیز باید قدم‌های مهمی بردارند و برای رسیدن به وحدت تلاش کنند.
اگر چه این روند و فرآیند رسیدن به وحدت در زمان حاضر، تسهیل شده است اما نباید دست از تلاش برداشت. دیگر کاندیداها نیز باید به تاسی رییس مجلس، قدم‌های وحدت‌آفرین برداشته و دست از تلاش برای پیروزی کاندیدای واحد جریان انقلابی برندارند.
تعدد نامزدها با اجماع سازگار نیست
محمدباقر قالیباف در همین راستا در جلسه مجمع عمومی فراکسیون انقلاب اسلامی خاطرنشان کرده بود که «اجماع میان جبهه انقلاب مهم‌ترین مسأله انتخابات است. تعدد کاندیداها در جبهه انقلاب، با اجماع و انسجام سازگار نیست و از همه افرادی که خود را در معرض نامزدی قرار داده‌اند برای انسجام بیشتر دعوت می‌کنم. الآن وقت آزمون برای همه و خصوصا برای خواص جریان انقلابی است. همه تلاش‌ها باید برای منسجم کار کردن انجام بگیرد. ما باید اجماع جریانی را به‌طور کامل حفظ کنیم و اینکه بعضی خود را فراتر از تصمیم جبهه انقلاب اصلح تلقی کنند راه به جایی نمی‌برند.
علی‌رغم دمیدن اصلاح‌طلبان بر وجود انشقاق، در صفوف جریان انقلابی اما شاهد رویه‌ای متفاوت در این جریان هستیم. در این میان سعید جلیلی نیز پس از قالیباف، به‌عنوان نامزدی که پس از رئیسی مورد توجه قرار گرفته است و با اقبال بیشتری مواجه است، در نخستین ساعات پس از پایان مهلت ثبت‌نام داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، رسانه‌های رسمی و غیررسمی مرتبط با سعید جلیلی یکی از کاندیداهای منتقد دولت که در لحظات آخر وارد کارزار انتخابات شد، با دعوت خود وی تصمیم گرفتند که تمامی مواضع و دیدگاه‌های سایر کاندیداهای جریان انقلاب را نیز پوشش دهند. استقبال جلیلی از همراهی و هم‌افزایی با سایر کاندیداهای جریان انقلابی باعث شد تا برنامه‌ها و توطئه‌های رقبا در راستای القای وحدت‌شکنی وی، پوشالی از آب در بیاید و قدم برداشتن در جهت وحدت را برای دیگر کاندیداهای حاضر در گردونه انتخابات، تسهیل کند.
وحدت گفتمانی با اسم رمز «جلیلی»
پس از این دعوت و اقدام طرفداران وی، صفحه اینستاگرامی سعید جلیلی اقدام به بازتاب مواضع آیت‌الله رئیسی، علیرضا زاکانی،سعید محمد، رستم قاسمی و عزت‌الله ضرغامی کرد و این روند به رفتاری متفاوت در جبهه انقلابی، تبدیل شد.
اقدام حامیان جلیلی که در نوع خود کم‌سابقه و بدور از تصور و برداشت تحلیل‌گران و رقبا بود، تحسین کاربران فضای مجازی و حقیقی را در پی داشت و بذر امید را در دل خیلی‌ها کاشت. آنچه که در این میان اهمیت دارد، وحدت گفتمانی، حول گفتمان اصیل انقلاب اسلامی است. وحدت گفتمانی راه برای رسیدن به پیروزی و حل مشکلات کشور فراهم خواهد کرد.
جلیلی که از چهره‌های سرشناس منتقد دولت است و در هشت سال گذشته نیز روشنگری‌های بسیاری را داشته است پس از ثبت نام در انتخابات، گفت که «نامزدهای همسو در جبهه انقلاب تلاش می‌کنند که در جریان انتخابات هم‌افزایی کنند»، موضوعی که استقبال بسیاری را در پی داشت.
اتفاق نظر نامزدهای تحول‌خواه
«بانیان وضع موجود» اگر چه با صف‌آرایی در ستاد انتخابات، سعی کردند نسبت خود را با شرایط اسفناک اجتماعی و اقتصادی، کم رنگ کنند اما به واکنش‌های بسیاری بر علیه خود، دامن زدند. گریه و مظلوم‌نمایی، تنفر مردم را بیشتر کرده و آن‌ها را نسبت به این هجم از بی‌تفاوتی ناراحت کرده است. در این میان وجه مشترک تمام نامزدهای «تحول‌خواه»، برون‌رفت از بحران به‌وسیله بهره‌گیری از نیروی جوان و ظرفیت‌های پنهان بود و اکثرا بر ایجاد وضع موجود در دولت تدبیر و امید، متفق القول بودند.
علیرضا زاکانی نیز پس از ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری در این باره گفت که «مسببین وضع اسفبار فعلی و حامیان آن‌ها، طلبکارانه به عرصه آمده‌اند و سودای دولت سوم روحانی را در سر می‌پرورانند. در پاسخ به نیاز جبهه انقلاب و با اهتمام به منطق وحدت، پذیرفتم به میدان بیایم تا ان‌شاءالله با زمین زدن شبکه فساد و نفوذ، ایرانی قوی و پیشرفته محقق شود.» تاکید وی بر ضرورت وحدت و طلبکاری بانیان وضع موجود نشان از برنامه‌ای منسجم و حساب شده دارد که هر چه به زمان صفر انتخاباتی نزدیک می‌شویم، بیشتر شاهد آن خواهیم بود.
ضرغامی نیز از این قافله دور نماند و بر این موضوع تاکید کرد که تبارگرایان و اصحاب نکبت قدرت و ثروت، مکیدن خون فرودستان را پیشه بت‌پرستانه خود ساخته و بر اسب راهوار آن و هزارتوی سیاست، مستانه و فرعون‌وار می‌تازند.
تاکید چندباره بر انسجام
آیت‌الله سید‌ابراهیم رئیسی نیز درباره وحدت و وضع موجود هم‌افزا و در راستای نامزدهای جبهه انقلاب نکاتی را در ستاد انتخابات مطرح کرد که بسیار حائز اهمیت بود. وی گفت که حضور ما باید منجر به انسجام گروه‌ها و جناح‌های مختلف شود. هیچ بن‌بستی در کشور برای اداره امور وجود ندارد؛ باید یک مدیریت کارآمد و جهادی در کشور وجود داشته باشد. بانیان و شرکای وضع موجود نمی‌توانند تغییردهنده باشند.
اظهارات و مواضع دیگر کاندیداهای جریان انقلابی از قبیل رضایی، محمد، دهقان و غیره نیز از این قاعده مستثنی نیست و همه در راستای وحدت گفتمانی تاکیداتی را داشته‌اند که در نوع خود قابل توجه است و فردایی روشن را نوید می‌دهد. با آنچه رفت و آنچه در اردوگاه رقیب در جریان است، آینده‌ای روشن و قابل اتکا در جریان است.
اصلاح‌طلبان علی‌رغم بیانیه‌ها و جلسات تکراری هنوز به نقطه قابل قبولی نرسیده‌اند و در شرایطی که به روزهای پایانی نزدیک می‌شویم، راه دشواری را در پیش دارند و در مسیر پرسنگلاخی قرار گرفته‌اند. تکثر نامزد و اصرار بر نشستن بر صندلی پاستور، آن‌ها را از هرگونه امتیازدهی بازداشته و تنها به خود و اطرافیان‌شان می‌اندیشند. در این بین خبرها از انتخاب رییس ستاد جهانگیری حکایت دارد و از سوی دیگر حسن سینکی به‌عنوان رییس ستاد محمد شریعتمداری انتخاب شد. داود محمدی، نماینده مردم تهران در مجلس دهم و دبیرکل سابق انجمن اسلامی معلمان نیز به‌عنوان رییس ستاد انتخابات محسن رهامی، داوطلب انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری انتخاب شد. اصلاح‌طلبان حالا با این حجم از تشتت، راه سختی را در پیش دارند و این می‌تواند فرصتی برای جریان انقلابی و اصول‌گرایان باشد تا در مسیر وحدت گفتمانی، برنامه خود را نیز برای مردم تبیین کنند.
در نهایت باید به این نقطه رسید که پیروزی در انتخابات امری قطعی، تلقی نشده و برای وحدت بیش از پیش از خودگذشتگی کرد. اقدام قالیباف در عدم ثبت‌نام و جلیلی در ادامه این روند امید بخش و نوید‌دهنده رسیدن به اتحاد است. نامزدهای جریان انقلابی باید به این موضوع توجه فراوانی داشته باشند که موجبات انشقاق در جریان انقلابی را فراهم نکنند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/545534/خیز-اصولگرایان-برای-وحدت
بستن   چاپ