اخبار محرمانه
سلام دوباره به زندگی عادی در برخی کشورهای جهان
چهارشنبه 29 ارديبهشت 1400 - 00:51:46
اخبار محرمانه - همشهری /متن پیش رو در همشهری منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
جواد نصرتی/ در انگلیس، به آغوش کشیدن دوست و آشنا و عزیزان، بزرگ‌ترین نشانه از بازگشت زندگی به شرایط عادی است؛ دوران سخت قرنطینه گذشته و روزهای خوش بدون کرونا، به لطف واکسیناسیون و قوانین سختگیرانه پیشین، در افق نمایان شده‌ است.
انگلیس تنها نیست و کشورهای دیگری نیز در اروپا و آسیا، به آمریکا پیوسته‌اند که چند هفته‌ای است قوانین سختگیرانه مربوط به دوران کرونا را کاهش داده و خصوصا به افرادی که واکسن کرونایشان را دریافت کرده‌اند اجازه داده بدون ماسک در سطح جامعه تردد کنند.
در عربستان، ممنوعیت سفر برداشته شده و الجزایر، مرزهای خود را باز کرده است. شهروندان در سیدنی استرالیا هم از نیمه شب دیشب اجازه پیدا کردند هر تعداد مهمانی که دلشان می‌خواهد به خانه‌شان دعوت کنند.
بزرگ‌ترین اتفاق اما در انگلیس افتاده است؛ به گزارش بی‌بی‌سی، از دیروز، میلیون‌ها نفر بعد از ماه‌ها زندگی سخت در قرنطینه و محدودیت، حالا اجازه دارند در جمع‌های محدود با هم معاشرت کنند، عزیزانشان را در آغوش بکشند و زیر سقف رستوران‌ها بنشینند. ممنوعیت سفر خارجی هم برداشته شده و قوانین سهل‌گیرانه جدیدی وضع شده است.
با این حال، بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس از مردم خواسته است همچنان محتاط باشند و مسئولانه رفتار کنند؛ «ما به نقطه مهم دیگری در نقشه راه خود برای خروج از قرنطینه رسیده‌ایم اما باید قدم بعدی را با احتیاط برداریم.»
لغو محدودیت‌ها در حالی در انگلیس اجرا می‌شود که گونه‌های جدید ویروس ازجمله گونه هندی در این کشور در حال گسترش است و دولت تصمیم گرفته با آزمایش گسترده در نقاطی که آلودگی در آنها بیشتر است، جلوی گسترش بیشتر بیماری را بگیرد. این محدودیت‌ها علاوه بر انگلیس، در سراسر ولز و بخش‌های زیادی از اسکاتلند هم لغو شده و ده‌ها میلیون نفر می‌توانند روزهای خوش گذشته را از سر بگیرند.
در آن‌سوی کانال مانش، کشورهای اروپایی متعددی هم بعد از واکسیناسیون گسترده، محدودیت‎‌ها را کاهش داده‌اند. به گزارش یورونیوز، آلمان، هلند و پرتغال آخرین کشورهایی هستند که به سمت شرایط عادی پیش از همه‌گیری کرونا گام برداشته‌اند. پرتغال که یکی از مقاصد گردشگری اروپاست، در اقدامی مهم ممنوعیت پذیرش گردشگر از کشورهای اروپایی را برداشته است و همین باعث شد تا انگلیسی‌ها، بعد از چند فصل خانه‌نشینی و در پی لغو محدودیت‌های سفر، به این کشور سرازیر شوند. در هلند، علاوه بر فعالیت مجدد برخی مشاغل، فعالیت پارک‌ها، باغ‌وحش‌ها، باشگاه‌ها و استخرهای روباز از چهارشنبه از سر گرفته می‌شود. همچنین قرار است کتابخانه‌های عمومی و موزه‌ها از پنجشنبه فعالیت‌شان را از سر بگیرند. قرار است در 3 هفته آینده، مشاغل زیاد دیگری بازگشایی شوند و رستوران‌ها هم در سالن‌‎هایشان و زیر سقف به مشتری‌هایشان خدمات بدهند.
به گزارش رویترز، هوگو ده‌یونگ، وزیر بهداشت هلند با اشاره به بازگشایی‌های گسترده گفته است: «ما گام مهمی برداشته‌ایم اما باید بسیار محتاط باشیم. واکسیناسیون کمک بسیار زیادی کرده اما هنوز به جایی که می‌خواهیم نرسیده‌ایم.»
ایتالیا هم از دیروز محدودیت پذیرش مسافر از اتحادیه اروپا و انگلیس و رژیم‌صهیونیستی را برداشت و مسافران از این مبادی دیگر مجبور نیستند بعد از رسیدن به ایتالیا قرنطینه شوند. داشتن تست منفی برای ورود کافی است. ایتالیا خود نخستین نقطه آغاز همه‌گیری کرونا در اروپا بود. دولت ایتالیا همچنین به برخی کسب‌وکارها و مشاغل در سراسر این کشور اجازه فعالیت مجدد داده است. در اسپانیا هزاران نفر در سراسر کشور، پایان قرنطینه سراسری را یکشنبه با حضور در خیابان جشن گرفتند. در آلمان هم محدودیت‌ها برای افرادی که هر دو دوز واکسن را زده‌اند به‌شدت کاهش پیدا کرده‌است.
در خاورمیانه هم امارات و عربستان، برخی محدودیت‌ها را لغو کرده‌اند. در امارات، از دیروز کاهش محدودیت‌ها شروع شد و هتل‌ها اجازه یافتند با ظرفیت کامل مسافر بگیرند. ظرفیت رستوران‌ها هم افزایش یافته هرچند فاصله‌گذاری اجتماعی و زدن ماسک در سطح جامعه همچنان پابرجاست. در عربستان هم همچون امارات، واکسیناسیون گسترده به کمک مردم آمده و براساس قوانین جدید، افرادی که واکسن زده‌اند اجازه سفر دارند. به گزارش الجزیره، این محدودیت‌ها از دیروز لغو شد و شهروندان عربستان برای نخستین بار در 14‌ماه گذشته، اجازه یافتند که کشورشان را ترک کنند. در شمال آفریقا، در الجزایر بعد از 14‌ماه مرزها باز شده است. دولت این کشور در اوج همه‌گیری کرونا تمامی مرزهای هوایی و زمینی خود را بسته بود اما حالا می‌خواهد با توجه به کاهش ابتلا، از اول ژوئن (12روز دیگر) مرزها را بازگشایی کند.
در آن سوی دنیا، دولت استرالیا با وجود مشاهده برخی موارد جدید آلودگی، برنامه‌اش برای کاهش محدودیت‌ها را شروع کرده است.
به گزارش ای‌بی‌سی، در نخستین گام، ساکنان سیدنی می‌توانند پذیرای تعداد بیشتری مهمان در خانه باشند. همچنین دیگر مجبور نخواهند بود در سیستم حمل‌ونقل عمومی ماسک بزنند. با این حال به شهروندان توصیه شده همچنان ماسک بزنند.
کابوس قرنطینه در هند
 در هند زنده ماندن به اولویت اصلی بسیاری تبدیل شده و زمزمه بازگشت قرنطینه سراسری شنیده می‌شود. میلیون‌ها نفر در هند در قرنطینه‌های محلی زندگی می‌کنند اما کارشناسان بهداشتی به دولت توصیه می‌کنند که مهار این موج مرگبار کرونا، با قرنطینه ملی در سراسر کشور شدنی است. انجمن پزشکی هند گفته است که قرنطینه 10تا 15روزه به سیستم درمانی هند این اجازه را می‌دهد که خود را بازسازی کند و از شرایط مهلک فعلی نجات پیدا کند. با وجود این درخواست‌ها، دولت مخالف قرنطینه سراسری است. قرنطینه اول هند که 4‌ماه طول کشید، به این کشور اجازه داد از موج اول کرونا با موفقیت نسبی عبور کند. این قرنطینه اما به اقشار کم درآمد آسیب بزرگی زد. به همین‌خاطر است که نخست‌وزیر این کشور با قرنطینه سراسری مخالف است.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/545516/سلام-دوباره-به-زندگی-عادی-در-برخی-کشورهای-جهان
بستن   چاپ