اخبار محرمانه
عامل ردصلاحیت‌ نامزدهای شورای شهر و روستا کیست؟
جمعه 17 ارديبهشت 1400 - 20:38:49
اخبار محرمانه - ایسنا /متن پیش رو در ایسنا منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
میرحمید حسین زاده/ یکی از اخبار پربحث این روزهای حوزه انتخابات در جمع سیاسیون کشور رد صلاحیت گسترده برخی داوطلبان کاندیداتوری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و بویژه تعدادی از اعضای فعلی شورای شهر تهران است.
مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی از برگزاری جلسه‌ای با حضور رئیس مجلس، وزیر کشور و تعدادی از اعضای‌ هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای شهر به منظور بررسی وضعیت و روند احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا خبر داده است. او پس از ذکر برخی جزئیات و دلایل برگزاری این جلسه اعلام کرده‌ است: «به نظر می‌رسد با این تصمیم مشکل تعداد زیادی از داوطلبان ردصلاحیت‌شده برطرف گردد و صلاحیت آنها تایید شود تا شاهد حضور و مشارکت پرشور مردم در انتخابات شوراهای شهر و روستا باشیم.»
ان‌شاءالله که چنین شود چرا که باید انتخاب را برعهده مردم گذاشت و آنچنانکه شهید مطهری نیز قائل بودند باید به انتخاب مردم اطمینان کرد؛ حتی اگر این انتخاب با نظر ناظران همسان نباشد.
در ادوار گذشته انتخابات در ایران نیز شاهد بودیم که صلاحیت برخی از کاندیداها با برگزاری چنین جلساتی و یا رفت و آمد و مذاکرات افراد و گروه‌ها بالاخره تایید شده است. این رویکرد در ایران تازگی ندارد و با این رویه‌ها در سال‌های آتی نیز شاهد آن خواهیم بود احتمالا.
پس از هر بار که چنین اتفاقاتی می‌افتد، سوالی که در ذهن مردم ایجاد می‌شود و البته هیچگاه پاسخی به این سوال داده نمی‌شود این است که «چه شد که کسی که صلاحیت حضور در مقام کاندیدایی برای یکی از کرسی‌های خدمتگزاری کشور را نداشت یک‌شبه و با یک جلسه واجد این صلاحیت شد؟»
رسیدن به پاسخ این سوال مسیر پیچیده‌ای ندارد. در این مقوله یا بررسی‌کنندگان تخصص و تجربه و صلاحیت لازم برای تایید و رد کاندیداها را ندارند یا قوانین و بخشنامه‌های مربوطه آنچنان سست و متزلزل و تفسیرپذیرند که هم می‌توان یک فرد فاقد صلاحیت را تایید کرد و هم می‌توان یک فرد دارای صلاحیت را از حقش محروم کرد.
به فرض اینکه پاسخ این سوال یکی از این دو موردی است که عنوان شد، می‌رسیم به سوال‌های بعدی:
آیا در دوره های گذشته که تعدادی از کاندیداها رد صلاحیت شدند و بعدا معلوم شد که باید تایید می‌شدند، ناظر یا مقام مسئولی، نماینده‌ مجلسی یا مقام دولتی‌ای پیگیری کرد که مشکل از قانون است یا مجریان قانون؟
آیا در چندین دوره‌ای که انتخابات برگزار شده فرد یا افرادی که به اشتباه یا از روی غرض نسبت به رد یا تایید کاندیداها اقدام کرده بودند عزل شده‌اند؟
آیا قوانین مربوط به بررسی صلاحیت کاندیداها به گونه‌ای بازنگری شده است که دیگر شاهد چنین صدماتی به کاندیداها و مردمی که باید انتخاب کنند و نتیجتا آسیبی که کشور می‌بیند، نباشیم؟
جواب منفی است چون امروز هم شاهد این رد صلاحیت‌های گسترده هستیم و برگشت تعدادی از کاندیداها به عرصه رقابت با پادرمیانی‌ها. با این حساب حتما در سال‌های آینده و انتخابات بعدی نیز شاهد تایید و رد صلاحیت‌هایی از این دست خواهیم بود.
آیا این اتفاقات کافی نیستند برای ناامیدی مردم از مجریان و قانونگذاران و ناظران؟ کسانی که دنبال دلیل ناامیدی مردم در این روزها هستند و نگران حضور کم مردم در پای صندوق‌های رای، باید از اصلاح همین مشکلات بظاهر کوچک شروع کنند.
شاید برای مردم خوشایندتر باشد که در مواجهه با چنین مقوله‌هایی این اخبار را از خدمتگزارانشان بشنوند که: «صلاحیت کاندیداها دوباره بررسی شد و تعداد بسیاری از آنها امکان حضور در رقابت انتخاباتی را پیدا کردند. در جلسه بررسی مجدد صلاحیت کاندیداهای ردصلاحیت‌شده مقرر شد با عاملان این تخلفات که منجر به رد غیرقانونی صلاحیت کاندیداها شده بودند برخورد قانونی لازم صورت گیرد. به همین منظور پرونده‌ این افراد برای رسیدگی بیشتر به مراجع قضایی ارسال شد. مجلس شورای اسلامی نیز با طرحی دو فوریتی در اولین جلسه خود قانون رسیدگی به صلاحیت کاندیداها را برای بررسی و پیشگیری از چنین اتفاقاتی به صحن می‌آورد.»؛ رویای شیرینی که برای تحققش به انتظار می‌نشینیم!

http://www.SecretNews.ir/fa/News/538396/عامل-ردصلاحیت‌-نامزدهای-شورای-شهر-و-روستا-کیست؟
بستن   چاپ