اخبار محرمانه
مقام تاجیک: گذرگاه مرزی تاجیکستان و چین با تمام ظرفیت فعال است
جمعه 3 ارديبهشت 1400 - 16:17:54
اخبار محرمانه - فارس / وزیر حمل و نقل تاجیکستان از آغاز به کار گذرگاه مرزی این کشور با چین پس از مذاکرات دوجانبه خبر داد.
«عظیم ابراهیم» وزیر حمل و نقل تاجیکستان در مورد از سرگیری فعالیت گذرگاه مرزی «کولمه» بین این کشور و چین و افزایش حمل کالا از طریق آن خبر داد.
 بنابر سخنان وی، گفت‌وگوی تلفنی اول مارس سال جاری روسای جمهور تاجیکستان و چین سهم مهمی در جهت از سرگیری فعالیت گذرگاه مرزی بین دو کشور داشت.
ابراهیم تاکید کرد که با پیشنهاد تاجیکستان طرف چینی هزینه بارگیری، تخلیه کالا را کاهش داد و سرعت بازگشت کانتینرهای خالی را تسریع کرده است.
وی افزود: برای مثال، پیش از این برای بازگشت کانیتنرهای خالی به این گذرگاه مرزی طرفین تا 4 هزار دلار پرداخت می‌کردند، اما الان کانتینرها به طور رایگان بازگردانده می‌شوند.
گفتنی است که گذرگاه مرزی «کولمه» از اوایل ماه اکتبر سال گذشته به طور کامل بسته بود.
«عظیم ترسونزاده» معاون اول خدمات گمرک تاجیکستان در نشست مطبوعاتی در 18 فوریه گفت که بیش از 260 کامیون حامل کالا بازرگانان تاجیک در این گذرگاه مرزی معطل شده‌اند.
چین بعد از روسیه و قزاقستان سومین کشور وارد کننده اصلی کالا به تاجیکستان است و در سال 2020 میلادی به قلمرو تاجیکستان در حدود 440 میلیون دلار محصولات چینی وارد شده است.
با این حال، حجم کلی مبادله تجاری بین تاجیکستان و چین در سال گذشته میلادی نسبت به زمان مشابه سال 2019 میلادی 20 درصد کاهش یافته است.
تاجیکستان به طور عمده محصولات غیر غذایی مانند مصالح ساختمانی، قطعات خودرو، لباس، ماشین آلات را از چین وارد می‌کند.
همچنین از چین به تاجیکستان برخی انواع محصولات غذایی وارد می‌شود.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/528143/مقام-تاجیک--گذرگاه-مرزی-تاجیکستان-و-چین-با-تمام-ظرفیت-فعال-است
بستن   چاپ