اخبار محرمانه
مخالفان چاد انتصاب پسر ادریس دبی در قدرت را "کودتا" خواندند
جمعه 3 ارديبهشت 1400 - 14:35:58
اخبار محرمانه - ایسنا / مخالفان سیاسی در کشور چاد از ارتش این کشور خواستند قدرت را در پی کشته شدن ادریس دبی ایتنو، رئیس جمهور پر سابقه آن، به یک دولت انتقالی غیر نظامی واگذار کند و انتصاب فوری پسر این رئیس جمهور فقید به عنوان رهبر موقت را در سطح "کودتا" دانستند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، همچنان که شورشیان مقصر اعلام شده از بابت مرگ ادریس دبی تهدید به تصرف شهر انجامنا پایتخت چاد کرده‌اند، برخی ساکنان این شهر یک میلیون نفری نگران تشدید خشونت‌ها شده و شروع به ترک شهر کرده‌اند.
حدود 30 حزب سیاسی مخالف در چاد اعلام کردند تصمیم به عدم به رسمیت شناختن شورای نظامی انتقالی این کشور که تشکیل آن روز سه شنبه همزمان با مرگ دبی اعلام شد گرفته اند.
ساکسس ماسرا، یک رهبر مخالفان چاد در پیامی ویدیویی که در اینترنت منتشر شد گفت: مردم چاد به ما می گویند که خواستار انتقال قدرت خاندانی نیستند. مردم چاد نمی خواهند همچنان همان نهادها که عامل به وجود آمدن وضعیت فعلی هستند را داشته باشند.
مهمت ادریس دبی، 37 ساله، پسر ادریس دبی، تنها یک سال سنش کمتر از سن پدرش در زمانی که نیروهای شورشی او رئیس جمهور چاد را در سال 1999 سرنگون کردند است. بسیاری نگران هستند که او فراتر از مدت 18 ماهه تعیین شده برای دوران انتقالی از سوی ارتش در مصدر بماند.
فرانسوا جکومبه، از مقامهای حزب اپوزیسیون اتحادیه نیروهای جمهوریخواه اظهار کرد: ما به این وضعیت نه می گوییم و شورای نظامی انتقالی باید قدرت را به غیرنظامیان واگذار کند. ارتش باید به قانون اساسی کشور ما احترام بگذارد و این به عهده رئیس مجلس ملی است که دوران گذار را تضمین کند.
از سوی دیگر مهمت زن باسدا، دبیر کل حزب حاکم چاد اظهار کرد رئیس مجلس ملی از پذیرش پیشنهاد تبدیل شدن به رهبر این کشور خودداری کرده و این که ارتش به جهت اجتناب از خلا قدرت به منظور تشکیل شورای انتقالی مورد اعتماد واقع شده است.
ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در صحبت با خبرنگاران در واشنگتن گفت، تحولات روزها و ساعات اخیر در چاد عامل نگرانی هستند. او اظهار کرد: ما خواستار مشاهده یک انتقال قدرت دموکراتیک صلح آمیز به یک دولت تحت رهبری غیرنظامیان هستیم. ما نگران هر چیزی که سد راه آن شود خواهیم بود.
از سوی دیگر شورشیان چادی امروز جمعه اعلام کردند که مرکز فرماندهی آنها هدف بمباران شبانه در تلاش برای کشتن رهبرشان قرار گرفته و این بمباران در آستانه مراسم تدفین ادریس دبی رخ داده است.
این شورشیان طی ماه جاری میلادی از پایگاه هایشان در لیبی به سمت بیابانهای جنوب و شهر انجامنا پیشروی کرده و می گویند که در حوالی 200 تا 300 کیلومتری پایتخت چاد هستند.
آنها خواستار آتش بس موقت به جهت برگزاری مراسم تدفین ادریس دبی طی امروز جمعه شدند. قرار است در این مراسم امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه و آلفا کنده رئیس جمهور گینه و چند تن دیگر از سران دولتهای آفریقایی حضور داشته باشند.
گروه شورشی موسوم به جبهه هماهنگی و تغییر در چاد که در سال 2016 توسط افسران مخالف در ارتش تشکیل شد نیروی هوایی فرانسه را متهم به کمک به این بمباران شبانه از طریق تجسسهای هوایی کرد.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/528100/مخالفان-چاد-انتصاب-پسر-ادریس-دبی-در-قدرت-را-"کودتا"-خواندند
بستن   چاپ