اخبار محرمانه
بالا گرفتن تب انتخاباتی اصولگرایان
چهارشنبه 1 ارديبهشت 1400 - 20:26:19
اخبار محرمانه - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
تب انتخاباتی اصولگرایان بالا گرفته است؛آن‌قدرکه کاندیداهای اصولگرا دیگر چندان توجهی به سازوکار تشکیلاتی این جریان سیاسی هم ندارند و هر کدام به‌ نحوی دست به کار تبلیغات برای خود شده‌اند. عزت‌الله ضرغامی که حالا رسما دست رد به سینه شورای وحدت زده و دیگران هم اینجا و آنجا نشست خبری برگزار می‌کنند و از طرح‌ها و ایده‌های خود برای انتخابات و آینده مملکت پرده برمی‌دارند. در این میان هم بعضی در تلاش هستند تا با بیان اظهارات جنجالی به نوعی توجه‌ها را به خود جلب کنند. چنان‌که یکی از رقابت با رضاخان می‌گوید و دیگری از دستاوردهای خارجی‌اش در دوران وزارت و صدارت.
منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان که اخیرا از نامه‌نگاری آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی رییس جامعه روحانیت مبارز با 10 کاندیدای اصولگرا برای ارایه برنامه داده بود، در حالی از محمدباقر قالیباف، سیدابراهیم رییسی، محسن رضایی، سعید جلیلی، حسین دهقان، علی نیکزاد، حسین قاضی‌زاده هاشمی، سعید محمد، رستم قاسمی و البته عزت‌الله ضرغامی نام برده و اعلام کرده بود تا برنامه و اسامی افراد کلیدی کابینه خود را به شورای وحدت اصولگرایان ارایه کنند، حالا به نظر می‌رسد باید یا کسی را جایگزین یکی از این 10 چهره کند یا درباره علت ناکامی این اقدام دست‌کم درمورد ضرغامی توضیح دهد. چه آنکه همزمان با اینکه برخی از این کاندیدا عملا چندان توجهی به شورای وحدت نداشته‌اند، هستند کسانی در این میان که این شورا را از اساس فاقد وجاهت می‌دانند. عزت‌الله ضرغامی در واکنش به این نامه‌نگاری با انتشار عکس‌نوشته‌ای در کانال اطلاع‌رسانی خود آورده است: «ضمن احترام به همه نامزدها، رقبا، تشکل‌های سیاسی و تشکر از تلاش آنان برای مشارکت هر چه پرشورتر مردم در همه انتخابات، بنای ورود به سازوکارهای مرسوم را ندارم.»
فارغ از اقدام ضرغامی اما در همین فهرست 10 نفره شورای وحدت، هستند چهره‌هایی که چندان توجهی به شورای وحدت ندارند. چنان‌که به باور ناظران بعید است سیدابراهیم رییسی، اقدام به همکاری با این شورا کرده و لازم بداند برنامه‌هایش را با آنان درمیان بگذارد؛ فراموش نکنیم فارغ ا ز بلاتکلیفی کاندیداتوری رییسی، او دوره پیش هم اگرچه در عمل کاندیدای جناح راست بود اما همواره خود را کاندیدایی مستقل می‌نامید. حسین دهقان هم که از مدت‌ها قبل اعلام کاندیداتوری کرده، صراحتا گفته که مستقل است و این یعنی برایش فرق نمی‌کند که شورای وحدت چه نظری درباره برنامه‌های او داشته باشد. دیگر اصولگرایان نیز اوضاعی به‌نسبت مشابه دارند و هر چند اغلب اظهارنظر شفافی درباره این نامه‌نگاری نداشته‌اند اما شروع فعالیت‌های تبلیغاتی‌شان نشان می‌دهد که استقلال در این دوره را به همکاری تشکیلاتی ترجیح می‌دهند. بر این اساس می‌تواند گفت که شورای وحدت حالا عملا یک عنوان است که در عرصه عمل چندان توانایی ایجاد وفاق میان نیروهای اصولگرا را ندارد. در این گیر و‌ دار کاندیداهای اصولگرا فعالیت‌های مطبوعاتی‌شان را نیز دوچندان کرده‌اند.
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب‌رییس مجلس دیروز به تشریح برنامه‌ها و اهداف انتخاباتی خود پرداخته است. او به خبرگزاری فارس گفته است: «از من پرسیدند رقیب شما در انتخابات کیست؟ گفتم رقیبم رضاخان است. چون نهاد اداره کشور برخاسته از رضاخان است و ادامه پیدا کرده است و آمده‌ام نهاد 100ساله رضاخانی را به‌هم بریزم. آموزش و پرورش و کنکور و سربازی و بانک و سازمان برنامه و بودجه رضاخانی هست و بعد از اینکه انقلاب ترومنی و نظریات الوین تافلری هم به کشور آمد تشدید شد.» این سخنان قاضی‌زاده هاشمی در شبکه‌های اجتماعی با واکنش‌های متعدد و متفاوتی مواجه شده است، آن‌هم در حالی که او در بخش دیگری از اظهارات رسانه‌ای، به‌ طور تلویحی همکاری با سازوکارهای شورای وحدت و ائتلاف را رد کرد و صرفا گفته که اگر از او حمایت کنند، استقبال می‌کند.
رستم قاسمی دیگر کاندیدای اصولگرا نیز دیروز در یک نشست خبری در باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صداوسیما از سوابق و برنامه‌های خود گفت. او که در دوران دولت احمدی‌نژاد وزیر نفت بود، گفته است: «تنها وزیر ایرانی بودم که رییس اوپک شدم، اوپک می‌تواند بخشی از دستورالعمل‌ها را وتو کند و هنگامی که رییس اوپک با وزرا جلسه می‌گذارد، اگر وزرای اوپک با دستور رییس اوپک موافقت کنند با کلاه سفید از جلسه خارج می‌شوند، این اجماع را در تمام دستورهای جلسات اوپک ایجاد کردم و تمام وزرا با کلاه سفید از جلسه خارج می‌شدند. » او همچنین تاکید کرده که رابطه‌ای با احمدی‌نژاد ندارد. البته این انکار روابط با احمدی‌نژاد صرفا مختص او نیست و حالا بسیاری از وزرا و نزدیکان سابق احمدی‌نژاد سعی می‌کنند از او فاصله بگیرند. به ‌هر حال هر چند که این روزها فضای عمومی کشور از انتخابات فاصله دارد و اصلاح‌طلبان هم این موضوع را بیان می‌کنند اما اصولگرایان شرایط خود را دارند و سخت مشغول فعالیت‌های انتخاباتی هستند؛ فعالیت‌هایی که به‌طور مجزا ازسوی افراد و گروه‌های مختلف منتسب به این جریان سیاسی دنبال می‌شود و در این میان آنچه بیش از هر چیز بعید به نظر می‌رسد اجماع است و اتفاق‌نظر اصولگرایان!

http://www.SecretNews.ir/fa/News/527235/بالا-گرفتن-تب-انتخاباتی-اصولگرایان
بستن   چاپ