اخبار محرمانه
رویترز: مقامات سعودی و ایرانی مذاکراتی را برای ترمیم روابط انجام دادند
دوشنبه 30 فروردین 1400 - 2:16:56 PM

اخبار محرمانه-خبرگزاری رویترز خبر داد:مقامات ارشد سعودی و ایرانی در تلاش برای ترمیم روابط دو رقیب منطقه ای، چهار سال پس از قطع روابط دیپلماتیک، مذاکرات مستقیمی انجام داده اند.

بر پایه این گزارش؛در گزارش تایمز مالی به نقل از یکی از این مقامات آمده است که دور اول مذاکرات عربستان و ایران در 9 آوریل در بغداد صورت گرفت که شامل بحث هایی در مورد حملات گروه حوثی های یمنی همسو با ایران به عربستان سعودی بود و این گفتگوها مثبت ارزیابی شده است.

مقامات سعودی بلافاصله به درخواست رویترز برای اظهار نظر پاسخ ندادند و مقامات ایرانی نیز بلافاصله برای اظهار نظر در دسترس نبودند. فایننشال تایمز گفت یک مقام ارشد سعودی هرگونه گفتگو با ایران را تکذیب کرد.

نخست وزیر عراق اواخر ماه گذشته از عربستان سعودی دیدن کرد.

این گزارش در حالی منتشر می شود که واشنگتن و تهران تلاش می کنند توافق هسته ای سال 2015 را احیا کنند؛توافقی که ریاض با آن مخالفت کرده است در حالی که آمریکا برای پایان دادن به درگیری یمن فشار می آورد، در منطقه این نبرد به عنوان یک جنگ نیابتی بین عربستان سعودی و ایران دانسته می شود.

ریاض خواستار توافق هسته ای با پارامترهای قوی تر شده است و گفته است کشورهای عربی خلیج فارس باید به هر گونه مذاکره در مورد این توافق بپیوندند تا اطمینان حاصل شود که این بار به برنامه موشک های ایران و حمایت آن از گروه های نیابتی منطقه ای می پردازد.

عربستان سعودی و متحدانش از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 2018 برای ترک توافق هسته ای قدرت های جهانی و اعمال مجدد تحریم ها بر تهران حمایت کردند که ایران با نقض چندین محدودیت در فعالیت های هسته ای آن کشور به این اقدام پاسخ داد.

یک مقام وزارت امور خارجه عربستان سعودی هفته گذشته به خبرگزاری رویترز گفت اقدامات اعتمادسازی می تواند راه را برای گسترش مذاکرات با مشارکت اعراب خلیج فارس هموار کند.


http://www.SecretNews.ir/fa/News/525556/رویترز--مقامات-سعودی-و-ایرانی-مذاکراتی-را-برای-ترمیم-روابط-انجام-دادند
بستن   چاپ