اخبار محرمانه
شعاربازی انتخاباتی
پنجشنبه 19 فروردين 1400 - 03:15:12
اخبار محرمانه - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری، تحرکات رقبا و کاندیداها بیشتر می‌شود و هر روز شاهدیم چند چهره سیاسی با برگزاری نشست‌های خبری یا اظهارنظرهای مطبوعاتی و البته گاه و بی‌گاه از طریق شبکه‌های اجتماعی، حضور خود را در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام می‌کنند. اما با وجود این، عمده کنشگران سیاسی همچنان منتظر تصمیم‌گیری چهره‌های شاخص‌ترند. چهره‌هایی که هنوز به نظر می‌رسد برای اعلام کاندیداتوری، یا به نتیجه نرسیده‌اند یا ترجیح می‌دهند فعلا چراغ‌خاموش پیش بیایند و نهایتا با فرارسیدن روزهای نام‌نویسی انتخابات، حضور خود را اعلام کنند. به‌هرحال این روزها میان کنشگران سیاسی بازار اعلام شعار انتخاباتی داغ است؛ شعارهایی که باتوجه به مشکلات روز کشور گاه، دستمایه انتقاد و حتی سوژه طنز کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌شود. 
به تازگی عزت‌الله ضرغامی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری اصولگرای فارس گفته «من عاشق چگوارا هستم و شعار من برای انتخابات «نان، مسکن، آزادی» است.» در ادامه نیز برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی کلماتی مانند مرغ و گرانی را جایگزین شعار او کرده و با یادآوری شرایط کشور از او به انتقاد از نامزدهای انتخاباتی دست زدند و برخی دیگر نیز با یادآوری سخنان او در مصاحبه پیشین او با ایرنا، شعارش را دستمایه طنز قرار دادند. شوخی با ضرغامی- که مهم‌ترین تجربه مدیریتی‌اش همچنان همان ریاست سازمان صداوسیماست- حتی به صداوسیما هم رسیده است. اخیرا شبکه خبر در بررسی فعالیت نامزدهای انتخاباتی درباره ضرغامی در گزارشی تصویری اعلام کرد که «اخیرا برخی اقلام انتخاباتی او، به دست کاربران شبکه‌های اجتماعی رسیده است.»
«ترجیح حقوق عامه بر حقوق خاصه»
بازار اعلام شعارهای انتخاباتی اما به اینجا ختم نمی‌شود. سیدمحمد غرضی، چهره‌ای که از سال 92، نامش به عنوان یکی از کاندیداهای انتخابات مطرح شد و حالا پس از ردصلاحیت در انتخابات ریاست‌جمهوری 96، برای بار سوم، گام در میدان انتخابات ریاست‌جمهوری پا به میدان گذاشته دیروز همزمان با رونمایی از شعار دهان‌پرکنِ «ترجیح حقوق عامه بر حقوق خاصه»، به ایسنا گفت: «من کار خود را انجام می‌دهم و برای انتخابات نام‌نویسی می‌کنم و شورای نگهبان نیز کار خود را انجام می‌دهد؛ اکثر اعضای شورای نگهبان من را می‌شناسند و سوابق من را می‌دانند؛ اگر صلاحیتم را تایید کردند، فبهاالمراد و اگر هم تایید نکردند، اعتراضی ندارم.» محمد غرضی پس از اتمام دوران وزارت خود در دولت سازندگی، عملا از عرصه سیاست دور شد. اما سال 92 با شعار «دولت ضد تورم» در انتخابات نام‌نویسی کرد و از قضا توانست با عبور از سد نظارت استصوابی شورای نگهبان در ترکیب نهایی کاندیداها قرار بگیرد. هرچند در نهایت در رقابت با حسن روحانی، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، محسن رضایی و علی‌اکبر ولایتی کسب 1.2 درصد آرای شرکت‌کنندگان به نتیجه مثبتی نرسید. غرضی همچنین البته چنان‌چه اشاره شد، سال 96 هم جهت کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم نام‌نویسی کرد که این‌بار پشت سد نظارتی شورای نگهبان بازماند. 
غرضی که دیروز برای چندمین‌بار طی چندماه گذشته خبر کاندیداتوری خود را برای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری اعلام کرده، در توضیح شعار انتخاباتی‌اش گفته است: «معتقدم که حقوق مردم بر حقوق قوای سه‌گانه و صاحبان امتیاز ترجیح دارد و این ترجیح نیز مبتنی بر فقه شیعه است؛ با خودم قرار گذاشته‌ام که تا عمر دارم، از حقوق عامه دفاع کنم.» هرچند برخی ناظران معتقدند که بعید است او این‌بار همچون سال 92 موفق به عبور از فیلتر شورای نگهبان شود. 
زندگی متوسطی دارم
در روزهای انتخاباتی، معمولا چهره‌های سیاسی تلاش می‌کنند خود را به ‌اصطلاح مردمی و از جنس جامعه نشان دهند و گاه در این مسیر از هر وسیله‌ای استفاده می‌کنند تا به مردم بقبولانند که از مردم هستند و مانند آنان زندگی می‌کنند. مثلا ضرغامی تأکید دارد که او ازجمله معدود مسوولانی است که در خیابان به‌تنهایی قدم می‌زند و از دستفروشان خرید می‌کند. عباس آخوندی نیز که ازجمله نخستین چهره‌هایی بود که از کاندیداتوری خود خبر داد، در این مسیر تلاش می‌کند که خود را به‌لحاظ اقتصادی متعلق به طبقه متوسط معرفی کند. او که طی این چند ماه اخیر همواره سعی کرده در ارتباط مستمر با خبرنگاران و رسانه‌ها، خود را در عرصه سیاست پویا نگه دارد، به تازگی در مصاحبه‌ای با خبرآنلاین درباره وضعیت معیشتی خود که از قضا بسیار هم محل پرسش افکار عمومی بوده، توضیح داده و در پاسخ به پرسشی درباره دارایی‌هایش گفته است: «برای من مهم نیست که پول‌دار باشم یا نباشم ولی فقیر هم نیستم، الحمدلله یک زندگی طبقه متوسط را دارم و آدم متوسطی هستم ولی به نظر من این حرف‌ها همه‌اش انحراف است... زندگی من خیلی سالم است. یعنی اگر پایش بیفتد و بحث کنیم آن وقت معلوم می‌شود که سالوس‌ها چه پنهان‌کاری‌ها که دارند. چون من هیچی برای پنهان‌کردن از مردم نداشتم و ندارم و نخواهم داشت.» در 8 سال گذشته اصولگرایان و مخالفان سرسخت دولت حسن روحانی بارها سعی کرده‌اند که اعضای کابینه را به‌خاطر فعالیت‌های اقتصادی و حتی ثروتمند شخصی‌شان مورد انتقاد قرار دهند و ازقضا آخوندی همواره یکی از مهم‌ترین گزینه‌های این مخالفان در این میان وزرای دولت بوده و همزمان با آغاز به کار مجلس اصولگرای یازدهم، این حملات از تریبون پارلمان نیز دنبال شده است. موضوعی که منجر به آن شده که خبرنگار درباره تمرکز مجلس بر او طرح پرسش کند و او نیز علت این تمرکز را اینگونه توضیح دهد: «چون می‌دانند که هیچ ریگی به کفش من نیست. اگر کسی ریگی به کفشش باشد، اولین کاری که می‌کند سر تعظیم فرود می‌آورد. من اگر ریگی به کفشم بود، مرا 3 بار استیضاح نمی‌کردند. یا خودم استعفا نمی‌دادم.»
پرونده آخوندی در کمیسیون اصل 90
در همین حال اما دیروز نصرالله پژمانفر، رییس کمیسیون اصل 90 مجلس و ازجمله پایداری‌های پرشمار پارلمان با اعلام خبر تشکیل پرونده خاص برای بررسی تخلفات آخوندی به خبرگزاری مهر گفته است: «بخش زیادی از این پرونده مربوط به تخلفات شخصی ایشان است. اسناد و مدارک این تخلفات در حال جمع‌آوری است، آقای آخوندی در حوزه مسکن هیچ اقدامی انجام نداد و به این کار افتخار می‌کرد. برخی مجوزها از سوی ایشان صادر شده که تخلف بوده است، اعضای خانواده ایشان از رانت آقای آخوندی برای دستیابی به برخی منافع سوءاستفاده کرده‌اند. علاوه بر این در وزارتخانه راه و شهرسازی از سوی ایشان اقداماتی صورت گرفته که موجب ضرر و زیان بیت‌المال شده است، همه این موارد در قالب یک پرونده در حال بررسی است. در صورت لزوم افراد برای بررسی این پرونده احضار خواهند شد.» به نظر می‌رسد که آنان تلاش می‌کنند تا مانع حضور آخوندی در رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری شوند.
و باز هم نامزدی یک احمدی‌نژادی
دیروز علاوه‌بر بازار داغ اعلام شعارها، یک نامزد جدید هم به صف طول و دراز کاندیداهای «پاستور» پیوست. چنان‌که محمد عباسی دیروز با برگزاری یک نشست خبری رسما برای انتخابات 28 خرداد ریاست‌جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد. او در این نشست خبری که در محل باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد، مشارکت در انتخابات را «عزت بزرگ» توصیف کرد و گفت: «از معلمی ساده شروع کردم و در دولت‌های نهم و دهم به وزارت رسیدم و مشاور رییس‌جمهور در امریکای لاتین بودم.» او هم مانند دیگر کاندیداها خود را فردی معرفی کرد که کلید حل مشکلات کشور را در دست دارد. 
آرایش نهایی
با وجود کاندیداهای متعددی که تا به حال آمادگی خود را برای نام‌نویسی در انتخابات اعلام کرده‌اند هنوز ترکیب نهایی مبهم است و بسیاری منتظر نام‌نویسی کاندیداها و البته اعلام‌نظر شورای نگهبان هستند. با این حال برخی پیش‌بینی‌هایی درباره ترکیب نهایی نامزدها به دست داده‌اند. ازجمله سیدحسین نقوی حسینی که سال 92 رییس ستاد انتخابات سعید جلیلی بود، لاریجانی و رییسی را رقبای اصلی این انتخابات معرفی کرده و گفته است: «با توجه به تدارکات و تحرکاتی که در دو جبهه اصلاح‌طلبان، اصولگرایان می‌بینیم فکر می‌کنم طی 17تا 18روز آینده تقریبا تکلیف روشن می‌شود. ما شاهد رقابت 4 جریان اصولگرایان، اصلاح‌طلبان، معتدلین و طرفداران دولت جوان انقلابی در انتخابات این دوره هستیم.»

http://www.SecretNews.ir/fa/News/518214/شعاربازی-انتخاباتی
بستن   چاپ