اخبار محرمانه
نظر مجمع درمورد اف‌ای‌تی‌اف تغییر نکرده است
پنجشنبه 19 فروردين 1400 - 03:15:09
اخبار محرمانه - فرهیختگان /متن پیش رو در فرهیختگان منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
اشکالاتی بر مساله اف‌ای‌تی‌اف وارد است و به طورکلی صلاح نیست که ما به این کنوانسیون‌ها بپیوندیم. تا جایی که اطلاع دارم، نظر اکثریت اعضای مجمع هم همین است.
 ‌محسن مجتهدشبستری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشستی از سلسله‌جلسات راهبرد اتحادیه‌های انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با موضوع بررسی زوایای جدید بررسی اف‌ای‌تی‌اف در مجمع تشخیص توضیحاتی درخصوص چرایی عدم پذیرش این لوایح ارائه کرد که مشروح آنها در قالب گفتار در ادامه از نظر می‌گذرد.
نظر مجمع درمورد اف‌ای‌تی‌اف تغییر نکرده است
 درمورد احتمال تصویب کنوانسیون‌های مربوط به اف‌ای‌تی‌اف در مجمع تشخیص، فکر نمی‌کنم جای نگرانی وجود داشته باشد، شاید دو یا سه نفر باشند که براساس شرایط فعلی تغییر نظر داده باشند. ولی تا جایی که من اطلاع دارم نظر بیشتر اعضای مجمع تشخیص همان نظرات سابق است. سوالاتی نیز برای اعضای مجمع ایجاد شده است، ازجمله اینکه گام بعدی بعد از تصویب و اجرای 41 توصیه اف‌ای‌تی‌اف چیست؟ از دولت خواسته شده که به‌صورت مکتوب به این سوالات پاسخ دهد و تاکنون که من اطلاع دارم، جواب مکتوبی از سوی دولت ارسال نشده است. هرچند نمایندگان دولت مانند وزیر نفت و رئیس بانک مرکزی در مجمع حاضر شدند اما پاسخ قانع‌کننده‌ای ندادند، به این خاطر مورد موافقت مجمع قرار نگرفت.
حق شرط را درست نمی‌دانم
بنده مساله‌ شرط تحفظ را درست نمی‌دانم. اگر شروطی مانند ارائه تعریف خودمان از تروریسم در مقدمه یا اصل موارد قائل شویم، مورد قبول قرار نخواهد گرفت. از نظر حقوق بین‌الملل نیز تصویب مصوبه با چنین شرط و شروطی سازگار نیست. این در فقه اسلام هم نظیر دارد، در فقه اسلام نیز اگر عقدی بسته شود درحالی‌که مشروط است، آن شروط نافذ نیست. مثلا فرض کنید در یک معامله بیع، فروشنده بگوید که به شرطی این فرش را می‌فروشم که از آن استفاده نکنی، این شرط باطل است؛ چراکه برخلاف معنا و اقتضای عقد بیع است.
پیوستن به این دو کنوانسیون مانع دور زدن تحریم‌هاست
اگر به این کنوانسیون بپیوندیم باید تبادل اطلاعات انجام دهیم و آنها می‌خواهند که از این طریق بیشتر به مسائل اقتصادی کشور آگاهی داشته باشند. در این شرایط دیگر دور زدن تحریم‌ها ممکن نخواهد بود و وضع اقتصادی بدتر خواهد شد. نکته دیگر بحث تعیین مصداق تروریسم است، چون اختیار تفسیر با آنهاست، ممکن است حزب‌الله و سپاه پاسداران را هم تروریست معرفی کنند که برخلاف نظر ماست؛ چراکه تفسیر با آنها خواهد بود نه با ما. اینها البته اشکالات عمده است.
پیوستن به این دو کنوانسیون، در مجمع تصویب نخواهد شد
 اشکالات دیگری نیز بر مساله اف‌ای‌تی‌اف وارد است و به‌طورکلی صلاح نیست که ما به این کنوانسیون‌ها بپیوندیم. تا جایی که اطلاع دارم، نظر اکثریت اعضای مجمع هم همین است. برای تصویب این مساله رای دوسوم اعضا موردنیاز است و خیلی بعید است که این تعداد رای موافق در مجمع تشخیص جمع‌‌آوری شود. اعضای مجمع تحت‌تاثیر فشار رسانه‌ای قرار نمی‌گیرند. در مساله برجام هم همه‌چیز را به سرنوشت این توافق گره زدند که نتیجه آن تجربه تلخ را هم دیدیم. آمریکا از برجام خارج شد و کشورهای اروپایی نیز با آمریکا هم‌راستا بودند. اگر ادعایی دارند و اگر می‌خواهند به وعده‌های خود عمل کنند، باید اول تحریم‌ها را بردارند. آن‌وقت ما درمورد اینکه به این کنوانسیون‌ها بپیوندیم یا خیر، فکر خواهیم کرد. باید برای مردم تبیین شود که بسیاری از مسائلی که به این کنوانسیون پیوند می‌زنند، در واقعیت ربطی ندارد. اینکه با تصویب این کنوانسیون‌ها گشایش اقتصادی حاصل می‌شود، گزاره‌ درستی نیست. خود دولتی‌ها هم اعتراف کردند که معلوم نیست با تایید این دو مصوبه، مشکل گرانی و تورم از بین برود. صرفا می‌گویند‌ معاملات بانکی راحت‌تر می‌شود. ما امروزه برای معاملات بانکی راه‌حل‌های دیگری نیز داریم.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/518213/نظر-مجمع-درمورد-اف‌ای‌تی‌اف-تغییر-نکرده-است
بستن   چاپ