اخبار محرمانه
گزارش «القدس العربی» از
معنای دوگانه اظهارات محسن رضایی در مصاحبه با فایننشال تایمز
پنجشنبه 21 اسفند 1399 - 10:58:03
اخبار محرمانه - پیامی که رضایی از طریق فاینشنال تایمز رساند، دو گانه بود. پیام اول آنکه راه حل میانه ای وجود دارد که مبتنی بر ایجاد یک جدول زمانی از سوی واشنگتن برای بازگشت به تعهداتش طبق توافق هسته ای و رفع تحریمها علیه ایران است، تا به این شکل تهران به میز مذاکره بازگردد. پیام دوم آنکه تهران از این مساله ناراحت است که در عراق و سوریه، سود کافی را نمی برد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جلبیر الأشقر در القدس العربی نوشت: از زمان روی کار آمدن بایدن، کشمکش سیاسی بین ایران و ایالات متحده همچنان ادامه دارد. با وجود اینکه بایدن بوضوح از نیت خود برای بازگشت آمریکا به توافق هسته ای گفته بود، اما این مسیر هموار و مستقیم نیست. به این دلیل که بایدن با فشارهای زیادی از سوی طرفهایی مواجه است که ترامپ را برای خروج از برجام تشویق کردند، یعنی عربستان، اسرائیل، لابی صهیونیستی آمریکایی و حزب جمهوری خواه. در این میان، در حالی که بایدن سعی می کند در برابر ایران قاطعیت نشان دهد، ظاهرا با سیاستهای منطقه ای ایران مشکلی ندارد و حدودی برای آن مشخص نکرده است.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب» ، در ادامه این مطلب آمده است: بنابراین، شاهد یک بازی بین تهران و واشنگتن هستیم، به این شکل که هر کدام زودتر کوتاه بیاید، بازنده است. از آنجا که ایران می داند دولت جدید آمریکا قصد دارد از فرصت بازگشت به توافق برای تحمیل شروط اضافی استفاده کند، تهران تلاش می کند از قدرت واشنگتن برای باجگیری بکاهد، به این شکل که بازگشت به توافق به صورت غیر مشروط باشد. به این ترتیب، هر یک از دو طرف به دنبال عقب نشینی طرف مقابل است.
این رسانه در بخش دیگری از مطلب خود نوشت: تهران راه حل میانه ای را نیز در رابطه با واشنگتن باز گذاشته است، همانطور که در جریان مصاحبه محسن رضایی با روزنامه فاینشنال تایمز بریتانیا شاهد آن بودیم. محسن رضایی بین سالهای 1980 و 1997 فرمانده سپاه پاسداران بود و پس از آن به عنوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شد. رضایی یکی از چهره های برجسته اصولگرایان است که بر مجلس ایران نیز سیطره دارند و احتمال آن می رود که برای انتخابات ریاست جمهوری نیز نامزد شود و عاقلانه نیست اگر فکر کنیم صحبتهای این مسئول ایرانی یک اقدام شخصی بوده.
اما پیامی که رضایی از طریق فایننشال تایمز رساند، دو گانه بود. پیام اول آنکه راه حل میانه ای وجود دارد که مبتنی بر ایجاد یک جدول زمانی از سوی واشنگتن برای بازگشت به تعهداتش طبق توافق هسته ای و رفع تحریمها علیه ایران است، تا به این شکل تهران با حفظ آبرو به میز مذاکره بازگردد. پیام دوم آنکه تهران از این مساله ناراحت است که در عراق و سوریه، سود کافی را نمی برد. رضایی در مصاحبه خود گفت: «ما دلیلی نداریم تا به حفظ امنیت عراق و سوریه کمک کنیم و ببینیم که کشورهای دیگری در حال برداشت فواید اقتصادی هستند». مفاد این پیام آن است که تهران اماده است تا دخالت خود را متناسب با منافع اقتصادی اش محدود کند.
در این میان، با سرعت گرفتن روند مانورهای موجود، شکی نیست که در ادامه شاهد حلقه بعدی این سریال خواهیم بود.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/502224/معنای-دوگانه-اظهارات-محسن-رضایی-در-مصاحبه-با-فایننشال-تایمز
بستن   چاپ