اخبار محرمانه
العرب؛
لاوروف در عربستان؛ آیا ریاض از دولت بایدن به آغوش پوتین پناه می‌برد؟
پنجشنبه 21 اسفند 1399 - 10:35:34 AM
اخبار محرمانه - به گفته یک مسئول سعودی آگاه، دور سفرهای وزیر خارجه روسیه به کشورهای حاشیه خلیج فارس که روز دوشنبه آغاز شد، با تلاش عربستان برای تجدید نظر در روابطش با ایالات متحده ارتباط دارد.
العرب، نزدیک به عربستان سعودی نوشت: به گفته یک مسئول سعودی آگاه، دور سفرهای وزیر خارجه روسیه به کشورهای حاشیه خلیج فارس که روز دوشنبه آغاز شد، با تلاش عربستان برای تجدید نظر در روابطش با ایالات متحده ارتباط دارد.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب» ، در ادامه این مطلب آمده است: این منبع در گفتگو با العرب افزود: رابطه رو به بهبود با روسیه، می تواند شاهد ابعاد وسیعتر و مهم تری هم باشد. دولت جدید آمریکا بین چالش تراشی خود برای عربستان و بی توجهی به نگرانی های منطقه، در هم آمیخته است، ما هم در پی ارزیابی دوباره روابط خود با واشنگتن هستیم.
این سفر در زمانی اتفاق افتاد که روابط بین ایالات متحده و دولتهای عربی حاشیه خلیج فارس پس از تصمیم دولت بایدن برای تعلیق معاملات سلاح با عربستان و امارات شاهد بحران هستند.
اهمیت دور سفرهای لاوروف برای مسکو، در تلاشش برای استفاده از اشتباهات نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی واشنگتن نهفته است و موشکهای اس 400 در ضمن موضوعاتی است که در ریاض مورد بررسی قرار گرفته و هدف خرید آن، مقابله با تهدیدات ایران است.
روسیه به دنبال استفاده از شرایط مبهم بین واشنگتن و متحدان قدیمی اش در خلیج فارس بوده و جایگزین هایی را برای ریاض پیشنهاد می دهد، بویژه آنکه عربستان به خاطر موضع گیری دولت بایدن علیه ولی عهد سعودی و جنگ یمن تحت فشارهای متعددی قرار دارد.
منابع دیپلماتیک سفر وزیر خارجه روسیه به عربستان را از نظر سیاسی مهم توصیف کرده و اظهار داشتند صرفنظر از نیتهای مسکو و تمایل آن برای استفاده از اشتباهات دولت جدید آمریکا، کشورهای حاشیه خلیج فارس در این سفر فرصت یافتن دوستان و متحدان جایگزین را پیدا کردند. ثروت نفتی آنها این فرصت را برایشان فراهم می کند تا روابطشان را ثبات بخشیده و به شرکای مختلف، نزدیک شوند.
منابع دیپلماتیک می افزایند: دولت بایدن مرتکب همان اشتباهات اوباما شده و کشورهای حاشیه خلیج فارس را به سمت چین، روسیه، هند، بریتانیا و فرانسه و عقد قراردادهای بزرگ با این دولتها سوق داد.
یک منبع سیاسی در گفتگو با العرب تصریح کرد: سفر لاوروف برگ برنده ای در دست عربستان است، تا از دولت بایدن بخواهد استراتژی خود در مورد نقش منطقه ای سعودیها را تعدیل کند، در غیر این صورت، فرصتهای اقتصادی بزرگی را در همکاری با عربستان از دست می دهد و باعث می شود سعودیها به سمت روسیه و قبل از آن، چین، حرکت کنند.
این منبع که نخواست نامش فاش شود اضافه کرد: زمان بندی این سفر پیش از آنکه دولت بایدن شروع به ترسیم استراتژی خود در مورد ایران و قبول نفوذ شبه نظامیان آن در عراق و یمن کند، تعیین شده بود.
وزارت خارجه روسیه روز یکشنبه تاکید کرده بود که لاوروف بین روزهای نهم و دوازدهم مارس جاری، به امارات و عربستان و قطر سفر می کند، همچنانکه قرار است نشستی با ولی عهد سعودی هم داشته باشد. طبق بیانیه وزارت خارجه روسیه، لاوروف به دنبال بررسی پرونده های مهم منطقه ای و جهانی با تمرکز بر ضرورت حل درگیریهای موجود در خاورمیانه و شمال آفریقا از طریق مذاکره است.
سفر وزیر خارجه روسیه به عربستان، امارات و قطر، یک هفته پس از صدور گزارش اطلاعاتی آمریکا در مورد اتهام بن سلمان در پرونده ترور خاشقچی در سال 2018 انجام می شود. پیش از این، دولت بایدن فروش سلاح به عربستان را متوقف کرده بود، همانطور که با ایران وارد آتش بس شده و کانالهای پنهانی را با حوثی های یمن برقرار کرده است، همانطور که از هدف گرفته شدن مواضع سعودی توسط حوثی ها و تهدید آنها برای تاسیسات نفتی عربستان، با عدم اتخاذ اقدامی عملی در راستای بازداشتن آنها، حمایت می کند.
تحلیلگران و کارشناسان بر این عقیده اند که دولت بایدن سعودیها را به سمت جستجوی متحدان جدیدی سوق می دهد، اما بدون دوری از ایالات متحده.
جیمز دورسی، کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است که لاوروف به دنبال استفاده از فرصت است تا از غافل شدن بایدن از رهبران منطقه خاورمیانه بهره بگیرد.
دورسی تاکید می کند تاخیر بایدن در برقراری تماس تلفنی با رهبران کشورهای حاشیه خلیج فارس، اشاره به آن دارد که اهمیت خاورمیانه برای آمریکا کمتر شده و در نتیجه از تعهدات امنیتی خود نسبت به این منطقه خواهد کاست و احتمال عقب نشینی اش از منطقه نیز وجود دارد.
سفر لاوروف به منطقه در مورد توافق های امنیتی استراتژیک هم مهم است؛ توافق هایی که احتمالا دولتهای منطقه قصد انعقاد آن با چین و روسیه را دارند.
هنوز برای شناخت پاسخ سعودی به سردی روابط با واشنگتن زود است. اما اکنون ریاض بر مشارکت قوی و دائمی با ایالات متحده اصرار دارد، با اینکه نسبت به برخی مواضع دولت جدید آمریکا از جمله گزارش مربوط به خاشقچی، معترض است.
در زمان فعلی، به نظر می رسد عربستان به جای گرایش به مسکو و پکن برای سامان دادن به روابط امنیتی و جغرافیایی سیاسی با آنها، برای مقابله با بادهای قدرتمندی که از سوی کاخ سفید و کنگره می وزد، مصمم تر است.
ریاض تلاش می کند افکار عمومی در ایالات متحده، تاجران و سران کنگره را تحت تاثیر قرار داده و به این شکل به دولت جدید برای بهبود روابطش با ریاض فشار وارد کند.
فهد ناظر، سخنگوی سفارت عربستان در واشنگتن می گوید: «می دانیم که آمریکایی های خارج واشنگتن به تحولات در عربستان اهتمام زیادی دارند و تعدادی از آنها در قالب موسسات تجاری، آکادمیک و گروههای مدنی مختلف، تمایل زیادی به حفظ روابط طولانی مدت با عربستان و همچنین توسعه روابط جدید با آن دارند.»

http://www.SecretNews.ir/fa/News/502210/لاوروف-در-عربستان؛-آیا-ریاض-از-دولت-بایدن-به-آغوش-پوتین-پناه-می‌برد؟
بستن   چاپ