اخبار محرمانه
صوت/ ازدواج با چه کسانی حرام است؟
چهارشنبه 13 اسفند 1399 - 23:01:53
اخبار محرمانه -

برای دیدن این کلیپ لطفا امکان استفاده از جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال نمایید،و از مرورگر خود را بروزرسانی نمایید

باشگاه خبرنگاران / قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
لَا یَحِلُّ لَکَ النِّسَاءُ مِنْ بَعْدُ وَلَا أَنْ تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْوَاجٍ وَلَوْ أَعْجَبَکَ حُسْنُهُنَّ إِلَّا مَا مَلَکَتْ یَمِینُکَ ۗ وَکَانَ اللَّهُ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ رَقِیبًا
(ای رسول) بعد از این (زنان) دیگر نه عقد هیچ زن بر تو حلال است و نه مبدّل کردن این زنان به دیگر زن هر چند از حسنشان به شگفت آیی و بسیار در نظرت زیبا آیند مگر که کنیزی مالک شوی؛ و خدا بر هر چیز (و بر حدودش) مراقب و نگهبان است.
تفسیر آیه 52 سوره احزاب
حلبی گوید: از امام صادق (ع) پرسیدم: معنای آیه «لَا یَحِلُّ لَکَ النِّسَاء مِن بَعْدُ چیست»؟ امام پاسخ دادند: «تن‌ها نکاح زنانی که در آیه: حرام شده است بر شما، مادرانتان، و دختران، و خواهران، و عمّه‌ها، و خاله‌ها، و دختران برادر، و دختران خواهر شما، و مادرانی که شما را شیر داده‌اند، و خواهران رضاعی شما، و مادران همسرانتان، و دختران همسرتان که در دامان شما پرورش یافته‌اند از همسرانی که با آن‌ها آمیزش جنسی داشته‌اید و چنانچه با آن‌ها آمیزش جنسی نداشته‌اید، [دختران آن‌ها]برای شما مانعی ندارد و [همچنین]همسر‌های پسرانتان که از نسل شما هستند [ نه پسرخوانده‌ها]و [نیز حرام است بر شما]جمع میان دو خواهر کنید مگر آنچه در گذشته واقع شده چراکه خداوند، آمرزنده و مهربان است. (نساء/123) نام برده شده‌اند بر شما حرام شده است».
پیامبراکرم (ص) از طرف برخی قبایل تحت فشار بود تا همسری از آنان بگیرد و آنان افتخار کنند که رسول خدا داماد آنهاست. پیامبر طبق مصالحی زنانی را به ازدواج خویش در آورد، امّا این آیه تداوم این کار را منع فرمود.
پیام‌های آیه 52 سوره احزاب
1- در قرآن، احکام ثابت و متغیّر وجود دارد. «لا یَحِلُّ .. مِنْ بَعْدُ» آری، عنصر زمان، می‌تواند در اجرای احکام مؤثّر باشد.
2- تعدّد همسر حتّی برای پیامبر محدودیّت دارد. «لا یَحِلُّ .. مِنْ بَعْدُ»
3- خداوند مراقب کسانی است که به خاطر زیبایی زنی را جایگزین همسر اول خود می‌نمایند. «رَقِیباً»
4- پیامبر موظف است حلال و حرام کار خود را از خداوند بگیرد. «لا یَحِلُّ لَکَ»

http://www.SecretNews.ir/fa/News/497412/صوت--ازدواج-با-چه-کسانی-حرام-است؟
بستن   چاپ