اخبار محرمانه
پول‌های بلوکه شده به این زودی‌ها باز می‌گردد؟
شنبه 9 اسفند 1399 - 22:04:35
اخبار محرمانه - فرادید / رئیس بانک مرکزی می‌گوید که در دیدار با سفیر کره جنوبی و ژاپن بر سر آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در این دو کشور به توافق رسیده است. البته دولت گفته است که پول‌های بلوکه شده علاوه بر کره جنوبی و ژاپن در کشور‌های دیگر هم با مشکل مواجه شده اند. با این حال هنوز مشخص نیست که رقم پول‌های بلوکه شده ایران در تمامی کشور‌های مدنظر چه میزان است.
خبرتوافق ایران با کره جنوبی و ژاپن بر سر آزادسازی پول‌های بلوکه شده را عبدالناصر همتی رسانه‌ای کرد. او روز گذشته اعلام کرده بود با یو جانگ هیان، سفیر کره جنوبی در ایران بر سر نحوه انتقال و استفاده بدون محدودیت از منابع مالی مسدود شده تهران به توافق رسیده است.
البته همتی دیداری هم با سفیر ژاپن در ایران داشته است. براساس گفته‌های رئیس بانک مرکزی، حاصل این مذاکره خبر‌های خوبی در رابطه با آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در ژاپن بوده است.
براساس گزارش رسانه‌های کره‌ای مجموع پول‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی بالغ بر 9 میلیارد و 200 میلیون دلار است.
در این میان برخی از رسانه‌ها مدعی شده اند که کره جنوبی برای آزادسازی یک‌میلیارد دلار از دارایی‌های ارزی ایران از سوی سئول و برای نشان دادن حسن نیت این کشور اعلام آمادگی کرده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد علاوه بر این 9 میلیارد و 200 میلیون دلار پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، حدود 3 میلیارد دلار پول دیگر نیز در ژاپن بلوکه شده است. در این رابطه هفته گذشته محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران از دولت ژاپن خواسته بود که این منابع که 3 میلیارد دلار است را آزاد کند.
با این حال پایگاه خبری آسیا تایمز مدعی است که حجم کل دارایی‌های خارجی بلوکه‌شده ایران را 100 میلیارد دلار است.
آزادسازی پول‌های بلوکه شده زیر سایه تناقض!
گرچه بانک مرکزی مدعی است که پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و ژاپن به زودی آزاد می‌شود، اما بررسی گزارش‌های رسمی از سوی کره جنوبی و ژاپن نشان می‌دهد که هر دو کشور به دنبال راهی برای انجام این موضوع هستند. اما تاکنون به راه حل قاطعی برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده نرسیده اند.
در این رابطه وزارت خارجه کره جنوبی در بیانه‌ای اعلام کرده که دولت این کشور برای آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران با کشور‌های مربوطه از جمله آمریکا در حال مذاکره است.
بر اساس این بیانیه، مذاکرات سئول و تهران در این زمینه ادامه دارد و طرف ایرانی با پیشنهاد‌های کره جنوبی موافقت کرده است.
صدور این بیانه در شرایطی است که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران روز گذشته اعلام کرده بود با یو جانگ هیان، سفیر کره جنوبی در ایران بر سر نحوه انتقال و استفاده بدون محدودیت از منابع مالی مسدود شده تهران به توافق رسیده است.
همتی همچنین به نقل از طرف‌های ژاپنی نیز گفته که آن‌ها پیشنهاد استفاده از منابع موجود برای خرید واکسن کرونا را مطرح و بر اهتمام سفارت ژاپن در ایجاد ارتباط بین بانک‌های مرکزی دو کشور به منظور پیشبرد بهتر امور و حل مسائل بانکی تاکید کردند.
با این وجود به این زودی‌ها خبری از رسیدن پول‌های بلوکه شده به ایران نیست و صرفاً دو دیدار برای نزدیک‌تر شدن به آزادسازی پول‌های بلوکه شده برداشته شده است.
اما همتی همچنان معتقد است که پول‌های بلوکه شده به زودی آزاد می‌شود.
او می‌گویدکه به همین منظور نحوه جابه‌جایی و مصرف بخشی از منابع ارزی بانک مرکزی در کره‌جنوبی به مقاصد موردنظر توافق و تصمیمات بانک‌مرکزی در مورد میزان منابع مورد انتقال و بانک‌های مقصد به طرف کره‌ای اعلام شده است.
چرا پول‌ها بلوکه شدند؟
پس از روی کار آمدن دولت ترامپ تحریم‌های اولیه و ثانویه‌ای علیه بانک مرکزی و سیستم مالی ایران اعمال شد، که بر اساس آن امکان انتقال و جابجایی پول‌های ایران در خارج از مرز‌ها را غیر ممکن می‌کرد. با این وجود برخی از رسانه‌های خارجی معتقدند که این دارایی‌ها حدود 100 میلیارد دلار است.
اما روزنامه جهان صنعت مدعی است که پول‌های بلوکه شده در کشور‌های مختلف در حال حاضر حدود 40 میلیارد دلار است.
براساس ادعای این روزنامه از این پول‌های بلوکه شده، 20 میلیارد دلار در چین، هفت میلیارد دلار در هند، شش میلیارد دلار در کره جنوبی، دو میلیارد دلار در عراق و 1.5 میلیارد دلار از منابع ایران در ژاپن مسدود شده است.
با این وجود دولت در طول سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری را به کار گرفت تا بخشی از دارایی‌های خود را آزاد کند، اما ترس کشور‌های دیگر از تحریم آمریکا سبب شد تا آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران به تاخیر بیفتند.
چنانچه سخنگوی دولت ماه‌ها پس از این رایزنی‌ها دورادور گفته بود که «قرار است هیات‌هایی به کشور‌هایی که ایران در آن‌ها منابع ارزی دارد اعزام شوند و منابع ارزی بلوکه شده ایران را آزاد کنند.»
در نهایت بخشی از این کشور‌ها پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن در ایالات متحده، رایزنی خود را برای دستیابی به راهی جهت آزادسازی پول‌های بلوکه شده به کار گرفتند، اما تاکنون هیچ موفق نشده اند.
با این حال باید در هفته های پیش رو منتظر نتیجه مذاکرات میان کره جنوبی و آمریکا ماند و دید که آیا بخشی از پول های بلوکه شده ایران آزاد می شود و یا با تغییر در شرایط برجام تحریم ها لغو خواهند شد. 

http://www.SecretNews.ir/fa/News/494236/پول‌های-بلوکه-شده-به-این-زودی‌ها-باز-می‌گردد؟
بستن   چاپ