اخبار محرمانه
آمریکا گزارش اطلاعاتی درباره قتل خاشقجی را منتشر می کند
جمعه 1 اسفند 1399 - 11:33:55
اخبار محرمانه - ایسنا / روزنامه واشنگتن پست با استناد به منابعی که هویتشان را فاش نکرد گزارش داد، دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا قرار است در روزهای آینده گزارشی در خصوص قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی الاصل این روزنامه متشر و در این گزارش نتیجه گیری کند که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دستور قتل او را داده است.
به نوشته واشنگتن پست، این گزارش تهیه شده توسط دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا، قرار است به ارائه یک خلاصه غیرمحرمانه از یافته های سراسر جامعه اطلاعاتی آمریکا بپردازد و احتمالا هفته آینده منتشر می شود.
کنگره آمریکا در سال 2019 قانونی را تصویب و به موجب آن دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق را ملزم به ثبت یک چنین گزارش غیرمحرمانه ای در خصوص قتل خاشقجی کرد. با این حال این رئیس جمهور سابق آمریکا این خواسته را نادیده گرفت. روزنامه واشنگتن پست انتشار این گزارش را با وعده های انتخاباتی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای شفافیت به خرج دادن مرتبط دانست.
همچنین به نوشته واشنگتن پست انتشار این گزارش منجر خواهد شد که روابط از پیش سرد شده آمریکا و عربستان به سطح پایین جدیدی تنزل یابد.
اوایل فوریه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت، کشورش در شراکت با عربستان تجدید نظر می کند تا از تطابق این شراکت با منافع و ارزشهای آمریکا اطمینان حاصل کند.
دولت جو بایدن تا کنون به لغو توافقهای فروش تسلیحات به عربستان در تلاش برای پایان دادن به جنگ یمن پرداخته است؛ کشوری که در آن نیروهای ارتش عربستان از سال 2015 به اجرای حمله نظامی پرداخته اند.
واشنگتن همچنین از سواستفاده های حقوق بشری عربستان و اذیت و آزار مخالفان در این کشور از سوی مقامها انتقاد کرده است.
خاشقجی در سال 2018 بعد از وارد شدن به کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه مفقود شد. مقامهای عربستانی در ابتدا اطلاع داشتن از مکان وی را انکار کردند اما بعدا پذیرفتند که او در داخل این کنسولگری به قتل رسیده و مثله شده است. دولت عربستان تا کنون هشت متهم را از بابت اتهام ایفای نقش در قتل خاشقجی محکوم و مکررا اتهامات در خصوص دست داشتن خاندان سلطنتی در این قتل را رد کرده است.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/487942/آمریکا-گزارش-اطلاعاتی-درباره-قتل-خاشقجی-را-منتشر-می-کند
بستن   چاپ