اخبار محرمانه
طرح صلح هرمز؛ ضامن امنیت منطقه خلیج فارس
سه شنبه 7 بهمن 1399 - 18:48:13
اخبار محرمانه - ایرنا / وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه با تاکید بر اهمیت طرح صلح هرمز برای تامین امنیت منطقه خلیج فارس، امنیت این منطقه را در گرو مشارکت ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دانستند.
لاوروف امروز (سه شنبه) در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روسیه چه برنامه عملی برای کمک به ایجاد روابط متوازن در منطقه دارد، گفت: ما بیش از 20 سال است که برای تامین امنیت خلیج فارس نظریه می دهیم. تلاش می کنیم که رویکرد خود را در این عرصه نوسازی کنیم و رویکرد جدید خود در موردتامین امنیت خلیج فاس را یک و نیم سال پیش ارائه کردیم.
وی ادامه داد: در ماه اکتبر سال 2020 نشستی درباره نظریه امنیتی روسیه برای خلیج فارس برگزار کردیم. اگر این طرح روسیه موفق شود و نظریه امنیتی خلیج فارس تحقق بیابد منجر به تقویت صلح در این منطقه مهم جهان خواهد شد.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با بیان اینکه چین نیز برای امنیت خلیج فارس طرحی را ارائه کرده است، اظهار داشت: ایران طرح صلح هرمز را مطرح کرده است و در سالهای گذشته برخی کشورهای منطقه ازجمله کویت نیز طرح هایی را در این عرصه ارائه کرده اند.
وی یادآوری کرد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در پاییز گذشته پیشنهاد برگزاری اجلاس سران پنج کشور عضو دائمی شورای امنیت و ایران و آلمان را مطرح کرد. اگر این ایده تحقق بیابد آماده ایم تا اقدام کنیم و صلح پایدار در منطقه خلیج فارس برقرار خواهد شد.
لاوروف همچنین گفت که برخی کشورهای منطقه معتقدند که برجام باید به وضعیت در کشورهای منطقه مرتبط شود. 

اخبار محرمانه

وزیر امور خارجه ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران در سال 1985 نامه ای به خاویر برزدکویار دبیر کل وقت سازمان ملل برای همکاری در منطقه خلیج فارس ارسال کرد که در قطعنامه 598 شورای امنیت منعکس شودوی افزود: آخرین مورد طرح صلح ایران برای منطقه طرح صلح هرمز بود که حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران آن را اعلام کرد.
ظریف همچنین به مطرح شدن چند طرح از سوی ایران ازجمله بیمان عدم تجاوز متقابل در منطقه خلیج فارس اشاره کرد.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/471640/طرح-صلح-هرمز؛-ضامن-امنیت-منطقه-خلیج-فارس
بستن   چاپ