اخبار محرمانه
روایت "آتلانتیک" از صدایِ سکوت در مراسم تحلیف بایدن
شنبه 4 بهمن 1399 - 00:22:43
اخبار محرمانه - فرارو / متن پیش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
"الین گودفری*" نویسنده و تحلیلگر "نشریه آتلانتیک" در مقاله ای، به وضعیت سوت و کورِ شهر واشنگتن در بحبوحه برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری جدید آمریکا "جو بایدن" اشاره کرده و به نوعی بر این مساله تاکید کرده که مراسم تحلیف بایدن را بایستی یکی از آرام‌ترین تحلیف‌ها در کل تاریخ سیاسی آمریکا ارزیابی کرد. آرامشی که در سایه دوره‌ای از تنش و آشوب، تحت تاثیر حضور دونالد ترامپ در قدرت، ایجاد شده و جلوه‌ای از آسیب‌های ترامپ به جامعه آمریکا است. وی در این رابطه می‌نویسد:
«بالاخره دوره پر سروصدای ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا که با جنجال‌هایی نظیر حمله حامیان افراطی وی به ساختمان کنگره آمریکا و ده‌ها بحران سازی دیگر همراه بود، به پایان رسید و در نهایت، مراسم تحلیف جو بایدن (در نبودِ دونالد ترامپ) برگزار شد.
به گزارش فرارو، گردشی ساده در خیابان‌های واشنگتن در آستانه مراسم تحلیف بایدن نشان می‌دهد که همه جا در سکوتی مطلق فرو رفته و جامعه آمریکا به نوعی به آینده‌ای جدید، امیدوار است. شاید این مساله، پایان خوبی برای یکی از پرسروصدا‌ترین دوران‌ها در تاریخ سیاسی آمریکا باشد.
اگر شرایط آمریکا در بحبوحه مراسم تحلیف، عادی بود و اگر سالی که در آن هستیم هم، سالی عادی بود، بدون تردید هزاران آمریکایی به خیابان‌های کشورشان می‌ریختند و سعی می‌کردند به هر نحو ممکن که شده در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید آمریکا شرکت کنند و وی را ببیند. آن‌ها بدون تردید شور و شوق زیادی را تجربه می‌کردند. با این حال، آمریکا در آستانه برگزاری مراسم تحلیف، آرامشی توام با سرخوردگی را تجربه می‌کرد و مراسم تحلیف بایدن، در نوع خود، به یکی از خسته کننده‌ترین مراسم تحلیف در تاریخ آمریکا تبدیل شد.
با این همه، دموکرات‌ها در شرایط کنونی، چیز‌های زیادی دارند که به آن‌ها افتخار کنند. آن‌ها موفق شدند که دونالد‌ترامپِ جنجالی را با معاونِ رئیس جمهور اوباما (جو بایدن)، جایگزین کنند. آن‌ها برای نخستین بار، یک زنِ سیاه پوست (کامالا‌هریس) را به کرسی معاون ریاست جمهوری آمریکا منصوب کردند. با این حال، حتی بخش زیادی از دموکرات‌‎های شادمان نیز در شرایط کنونی و در بحبوحه تحلیف بایدن، در خانه‌های خود بودند و بدون شور و هیجانات معمول، اقدام به جشن گرفتنِ تحلیف بایدن کردند.
مسائلی نظیر آنچه پیس از این عنوان شدند، به وضوح نشان می‌دهند که تا چه میزان وضعیت در آمریکا، پیچیده و مبهم است. در شرایط فعلی، بیش از 400 هزار نفر در آمریکا بر اثر ابتلا به ویروس کرونا، جان خود را از دست داده اند. بحرانی که همچنان هم ادامه دارد. روند واکسیناسیون کرونا در آمریکا، به شدت آرام و کُند پیش می‌رود و ویروس کرونا با جهش‌های جدید خود، بسیاری را نگران کرده است. اکنون واشنگتن، شرایطِ یک شهر سوت و کور و قرنطینه شده را دارد. تنها چند روز قبل، حامیان افراطی ترامپ، در اقدامی که حمله‌ای مستقیم به دموکراسی بود، به ساختمان کنگره آمریکا حمله کردند و چالشی بزرگ را به وجود اآوردند. این مساله مایه شرمساری ملی و بین المللی برای آمریکا شد و خسارتی بزرگ به وجهه بین المللی این کشور وارد کرد.
قبل از برگزاری مراسم تحلیف بایدن، در گوشه گوشه واشنگتن، پست‌های ایست و بازرسی زیادی تعبیه شده بود و عملا این شهر را به یکی از امنیتی‌ترین شهر‌های جهان تبدیل کرده بود. شماری از حامیان بایدن، پلاکارد‌هایی را در دست داشتند که عکس‌های بایدن-هریس روی آن‌ها قرار داشت و یا روی آن‌ها نوشته شده بود "کارِ ترامپ را تمام کن". بسیاری از حامیان بایدن زمانی که وی گفت که "رویای برابری برای همه، دیگر به تعویق نخواهد افتاد"، برای او دست زده و هورا کشیدند. امری که شاید تحقق آن، زمان و کار‌های زیادی را بطلبد.
یکی از حامیان بایدن که از شهری دور برای تماشای مراسم تحلیف وی، خود را به واشنگتن رسانده بود به من گفت: "من در مراسم تحلیف اوباما بودم و حالا می‌خواستم در مراسم تحلیف بایدن نیز حضور داشته باشم و شاهد تکرار تاریخ باشم. با این حال، من به دلیل ملاحظاتِ خاص مراسم تحلیف بایدن، نتوانستم خود را به محل برگزاری مراسم، نزدیک کنم. این مساله چیزی نبود که من انتظار آن را داشته باشم".
وی در مورد نوعِ استقبال و همچنین ملاحظات امنیتی شدید در بحبوحه برگزاری مراسم تحلیف بایدن، ابراز تعجب کرد و کاملا در این رابطه گیج بود. با این حال، وی تاکید کرد که به وضعیت کنونی احترام می‌گذارد، زیرا معتقد است این رویکرد، بیش از همه در راستای منافع ایالات متحده آمریکا، در برهه کنونی قرار دارد».
*الین گودفری، وی نویسنده و تحلیلگر نشریه آتلانتیک است.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/468818/روایت-"آتلانتیک"-از-صدایِ-سکوت-در-مراسم-تحلیف-بایدن
بستن   چاپ