اخبار محرمانه
وزیر بهداشت: اگر آزمایشات انسانی نتیجه دهد، بهار 1400 از تولیدکنندگان مطرح واکسن کرونا خواهیم بود
چهارشنبه 12 آذر 1399 - 19:29:24
اخبار محرمانه - دکتر سعید نمکی در حاشیه جلسه کمیته ملی واکسن کرونا اظهار داشت: ما با تکیه بر دانشمندان داخلی، شرکت‌های دانش‌بنیان تولید واکسن را در داخل کشور دنبال می‌کنیم و به نظر من، بیشترین دلبستگی ما به تکیه بر دانش داخلی است. خوشبختانه یکی از شرکت‌ها، مجوز مطالعه روی انسان را گرفته است و از روزهای آینده تست انسانی واکسن کرونا آغاز خواهد شد و اگر این حرکت را با موفقیت دنبال کنیم، در بهار سال آینده ما به عنوان یکی از تولیدکنندگان مطرح واکسن کرونا در منطقه شناخته خواهیم شد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر بهداشت با اشاره به مسیرهای تامین واکسن کرونا گفت: در بهار 1400 به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان مطرح واکسن کرونا در منطقه شناخته خواهیم شد.
دکتر سعید نمکی در حاشیه جلسه کمیته ملی واکسن کرونا اظهار داشت: ما تامین واکسن را از سه مسیر دنبال می‌کنیم؛ یک مسیر واردات واکسن از طریق کووکس است که 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن کرونا را از این طریق تامین خواهیم کرد. این مسیر را سازمان جهانی بهداشت به‌عنوان سازوکاری برای برای تامین واکسن کشورها در نظر گرفته است.
وی با بیان این‌که هر فرد باید دو دوز واکسن تزریق کند، تصریح کرد: این 16 میلیون و 800 هزار دوز، برای 8 میلیون و 400 هزار نفر از گروه‌های در معرض خطر مانند افراد بالای 65 سال و دارای بیماری‌های زمینه‌ای و خاص پیش خرید شده‌ است که به محض این‌که به همه دنیا توزیع شود، ما نیز آن را دریافت و تزریق خواهیم کرد.
نمکی افزود: راه دوم برای تامین واکسن، خرید از منابع موثقی است که در حال تولید واکسن کرونا در جهان هستند، البته هیچ کمپانی سازنده واکسن کرونا در جهان تا امروز نتوانسته گواهی‌های تولید را از سازمان جهانی بهداشت دریافت کند و برخی شرکت‌های سازنده در مراحل نهایی هستند، امیدواریم به محض این‌که گواهی را دریافت کردند بتوانیم خرید از آنها را به سرانجام برسانیم تا از هیچ کشوری در جهان برای تزریق واکسن کرونا عقب نمانیم.
وی تولید مشترک واکسن با صاحبان تکنولوژی در انستیتو پاستور را مسیری دیگر برای تامین واکسن کرونا عنوان و بیان کرد: امیدواریم در آینده نزدیک خبرهای خوشی از تولید مشترک واکسن نیز به مردم بدهیم.
وزیر بهداشت گفت: شاید این خبر را شنیده باشید که برخی کشورها در حال تزریق واکسن کرونا هستند، این تزریق در قالب یک کلینیکال ترایال (کارآزمایی بالینی) است که ما زیر بار این حرکت نرفتیم و گفتیم اگر کشوری می‌خواهد در ایران کارآزمایی بالینی برای واکسن کرونا داشته باشد حتما باید در قالب تولید مشترک با ما باشد.
وی با بیان این‌که با یکی از صاحبان تکنولوژی جهان در حال بستن قرارداد برای تولید مشترک واکسن کرونا هستیم، بیان کرد: راه دیگر این است که ما با تکیه بر دانشمندان داخلی، شرکت‌های دانش‌بنیان این حرکت را در داخل کشور دنبال می‌کنیم و به نظر من، بیشترین دلبستگی ما به تکیه بر دانش داخلی است. خوشبختانه یکی از شرکت‌ها، مجوز مطالعه روی انسان را گرفته است و از روزهای آینده تست انسانی واکسن کرونا آغاز خواهد شد و اگر این حرکت را با موفقیت دنبال کنیم، در بهار سال آینده ما به عنوان یکی از تولیدکنندگان مطرح واکسن کرونا در منطقه شناخته خواهیم شد.
وزیر بهداشت ضمن تشکر از مردم بابت همراهی در رعایت پروتکل‌ها خاطرنشان کرد: خوشبختانه با رعایت گسترده مردم و تلاش کادر درمان و دستگاه‌ها توانستیم مرگ‌ها را به زیر 400 نفر کاهش دهیم؛ اگرچه مرگ یک ایرانی نیز برای ما زیاد است اما پیش‌بینی مراکز علمی جهانی این بود که آمار مر‌گ‌های ما به بالای 800 و هزار خواهد رسید، نه تنها آمار مرگ‌‌ومیر بالا نرفت بلکه با همدلی و وفاقی که ایجاد شد، مرگ‌ها به سمت کاهش می‌رود و امیدواریم آمار فوتی‌ها به سمت دو رقمی و تک‌رقمی شدن برود.
وی ادامه داد: من از مردم عزیز تقاضا می‌کنم که این وضعیت موجب عادی‌انگاری و ساده‌پنداری کرونا نشود. اگر ما دوباره دچار این توهم شویم که کرونا شکست خورده است، از گوشه‌های زمین، گل‌ می‌خوریم.
نمکی گفت: از 160 شهری که در وضعیت قرمز بیماری قرار داشتند، بیش از 130 شهر به سمت نارنجی شدن رفت و ما امروز وضعیت بسیار مطلوب‌تری نسبت به دو هفته پیش داریم.
منبع: تسنیم

http://www.SecretNews.ir/fa/News/435983/وزیر-بهداشت--اگر-آزمایشات-انسانی-نتیجه-دهد،-بهار-1400-از-تولیدکنندگان-مطرح-واکسن-کرونا-خواهیم-بود
بستن   چاپ