اخبار محرمانه
اولین پیشنهاد رسمی چین به تیم بایدن
پنجشنبه 6 آذر 1399 - 22:09:00
اخبار محرمانه - تسنیم / دولت چین پس از کنفرانس بین‌المللی افغانستان در ژنو به جو بایدن برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، پیشنهاد همکاری در افغانستان داده است.
سفارت چین در افغانستان در بیانیه‌ای اظهارداشت که مایل به همکاری با دولت جدید آمریکا بر اساس عدم تقابل، احترام متقابل و روحیه همکاری برد - برد برای ایجاد روابط متعادل، کمک‌کننده و پایدار چین و آمریکا هستیم.
این بیانیه افزود که چین به دنبال ترویج مشترک توسعه صلح‌آمیز و پایدار افغانستان است و به آرزوی مردم افغانستان برای داشتن زندگی زیبا کمک می‌کند.
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا چندی قبل چین را به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا مقصر دانست.
پیش از این، «وانگ یی» وزیر خارجه چین نیز به «شینهوا» گفته بود: چین مانند گذشته از روند صلح در افغانستان حمایت می‌کند، ما از جامعه جهانی و کشورهای منطقه می‌خواهیم تا ضمن احترام به اصل انصاف، بطور مشترک از برقراری صلح در افغانستان حمایت کرده و خروج مسئولانه و منظم نیروهای خارجی را تضمین کنند.
همچنین «ثوث چاینا مورنینگ پست» نیز چندی قبل نوشت که خروج آمریکا از افغانستان اگرچه منطقی بنظر می‌رسد اما پیکربندی ژئوپلتیک را به زیان آمریکا و به سود چین تغییر می‌دهد.
این نشریه چینی افزود که خروج آمریکا از افغانستان حاوی این پیام جدی و مهم می‌باشد که قدرت آمریکا در حال کاهش است.
به هر حال، «هنری کیسینجر» وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در یک سخنرانی مجازی از مقامات کشورهای آمریکا و چین خواسته بود تا تهدیدات علیه یکدیگر را محدود کنند در غیر این صورت خطر وقوع جنگ جهانی وجود دارد.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/431409/اولین-پیشنهاد-رسمی-چین-به-تیم-بایدن
بستن   چاپ