اخبار محرمانه

آخرين مطالب

اقتصاد ایران در نیم‌سال دوم اقتصادی

اقتصاد ایران در نیم‌سال دوم
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - دنیای اقتصاد / روزنامه «دنیای‌اقتصاد» و هفته‌نامه «تجارت‌فردا» در یک همکاری مشترک، ویژه‌نامه‌‌‌ای تحلیلی را درباره عملکرد اقتصاد ایران در 6ماهه ابتدایی سال‌جاری منتشر کردند. این ویژه‌نامه که در 168صفحه تدارک دیده شده، به اثرگذاری عوامل مختلف اقتصادی، ‌‌‌سیاسی و دیپلماتیک پرداخته و به طور مشخص بر اثر‌گذاری این عوامل بر اقتصاد ایران متمرکز شده است. بر همین اساس، آینده کشور در چند سناریو مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته است. بدون شک یکی از مهم‌ترین چالش‌‌‌های اقتصاد ایران در سه سال گذشته، مساله ثبات است. شوک‌های پی در پی خارجی و داخلی باعث شده است تا اقتصاد کشور در سطح کلان دچار نااطمینانی‌‌‌های شدیدی شود که در کنار معضلات مهمی همچون تحریم و تورم، خسارت‌‌‌های چشمگیری به جا گذاشته است. با این حال، شوک مثبت تغییر رئیس‌جمهور آمریکا در پاییز99 باعث شد تا انتظارات منفی درباره آینده اقتصاد کشور به شکل قابل‌توجهی دچار تغییر شود. اما پس از گذشت دو ماه از روی کار آمدن دولت جدید در ایران، سوالات و ابهامات مختلفی درباره موضوعات مختلف سیاسی و اقتصادی وجود دارد؛ چرا که نااطمینانی‌ها‌‌‌ نسبت به رویکردهای داخلی و خارجی دولت جدید همچنان پابرجاست.
اقتصاد ایران در 6ماه نخست
اقتصاد ایران در 6ماه گذشته تورم بالای 40درصد را تجربه کرده و روند رشد نقدینگی‌اش را به سقف تاریخی خود رسانده است. رشد پایه پولی رکورد زده است و احتمالا تورم در ماه‌‌‌های آتی فشار و تنگنا را بر معیشت خانوارها دوچندان خواهد کرد. در این شرایط، سیاستمدار در برابر مذاکره برای رفع تحریم مقاومت می‌کند. همچنین مدیریت درستی برای کاهش تنش‌‌‌های خارجی و بهبود صادرات وجود نداشته، به‌طوری که دوری از بازار‌‌‌های بین‌المللی و کاهش مبادلات تجاری باعث شده است تا اقتصاد ایران آسیب‌پذیرتر از قبل شود. در یکی از این میز‌‌‌گردها محمدمهدی بهیکش و موسی غنی‌‌‌نژاد، اقتصاددان و علی میرزاخانی سردبیر «دنیای‌اقتصاد» به بررسی عملکرد اقتصاد ایران در نیمه نخست سال 1400 پرداخته و ریشه‌‌‌های آن را بررسی کرده‌‌‌اند. به گفته این کارشناسان،‌‌‌ ضروری است مسوولان برای ادامه راه در سال 1400 ابتدا مساله سیاست خارجی را حل و فصل کنند تا اقتصاد ایران از این جهت به یک ثبات نسبی برسد و از طرفی از بند تحریم‌‌‌های بین‌المللی رها شود. این صاحب‌نظران در ادامه افزودند که همزمان با تلاش برای عادی‌سازی شرایط سیاسی کشور باید کیفیت سیاستگذاری بالاتر برود و با توجه به عقل سلیم، علم اقتصاد و تجربه جهانی و داخلی، رویه‌های جدیدی در پیش گرفته شود تا در نهایت شرایط اقتصاد ایران به سمت بهبود برود.
بزرگ‌ترین نگرانی در اقتصاد ایران
در یکی دیگر از میزگردهای این ویژه‌نامه، یکی از فعالان بخش خصوصی با یک اقتصاددان باسابقه و شناخته‌شده به بحث و گفت‌وگو پرداخته است. آنها در این گفت‌وگو به تفصیل درباره مشکلات فعلی اقتصاد ایران پرداخته‌ و مهم‌ترین چالش اقتصاد ایران را از نظر خودشان بیان کرده‌اند. محسن جلال‌‌‌پور، فعال بخش خصوصی در این میزگرد در گفت‌وگو با مسعود نیلی، اقتصاددان شناخته‌شده، به تبادل نظر درباره چالش‌‌‌های اقتصاد ایران پرداختند. جلال‌پور در ابتدای صحبت‌‌‌هایش به یک‌دهه کوچک شدن مداوم اقتصاد ایران اشاره کرد و با اشاره به منفی‌شدن نرخ خالص سرمایه‌گذاری از آسیب‌دیدن پایه‌های اقتصاد کشور گفت. او اظهار کرد: این موضوع به فقر در کشور دامن زده است. جلال‌پور در ادامه گفت که تحریم‌‌‌ها و سیاست‌‌‌های نادرست اقتصادی به همراه همه‌گیری کرونا افت تولید در ایران را رقم زده‌‌‌اند. او از امکان تغییر شرایط توسط تیم اقتصادی دولت جدید اظهار ناامیدی کرد و گفت: تا امروز اقدام خاصی برای حل و فصل مشکلات بین‌المللی صورت نگرفته است که این موضوع به ناامیدی دامن می‌‌‌زند. جلال‌پور مهم‌ترین مساله اقتصاد کشور را رشد معرفی کرد؛ در حالی که مسعود نیلی معتقد بود، مساله اصلی ایران تورم است. نیلی در تشریح ادله خود برای این نظر گفت: تورم در اقتصاد ایران شرایط خاصی را سپری می‌کند و با تورم‌های سال‌های قبل متفاوت است. او افزود: این تفاوت‌‌‌ها موجب می‌شود که مساله فعلی تورم خطرات زیادی را متوجه جامعه می‌کند و به جای اینکه به این بپردازیم که در سال‌های آینده به کدام سو خواهیم رفت، باید به این موضوع بپردازیم که در ماه‌های آینده ممکن است گرفتار چه وضعیتی شویم.
بازار‌ها و شرایط دیپلماتیک
ایران در ماه‌‌‌های اخیر، علاوه بر مسائل سنتی خود در سیاست خارجی، شاهد چالش‌‌‌ها و فرصت‌های جدیدی نیز بوده است. این چالش‌ها هر یک چشم‌‌‌انداز‌‌‌های مختلفی را برای آینده دیپلماتیک و ژئوپلیتیک ایران ترسیم می‌کند. در هفته‌‌‌های آغازین روی کار آمدن دولت جدید، ‌‌‌ ایران پس از یک دهه، توانست عضو سازمان همکاری شانگهای شود. این موضوع در زمانی که زمزمه ازسرگیری مذاکرات برجام به گوش می‌رسید، پیام واضحی از حرکت ایران به سمت شرق مخابره کرد.
مناقشه اتمی ایران نیز به عنوان مساله سنتی سال‌های اخیر سیاست خارجی کشور در مرحله حساسی قرار گرفته و در حالی که غنی‌سازی 60درصدی ایران از سر گرفته شده است، زمزمه ازسرگیری مذاکرات هسته‌‌‌ای بیش از پیش به گوش می‌‌‌رسد؛ هرچند در عمل هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است.
در میزگردی با عنوان «سیاست خارجی ایران به کدام سو کشانده خواهد شد» علی ماجدی و محمدحسین عادلی درباره این موارد به بحث و گفت‌وگو پرداختند. این تغییر و تحولات سیاسی و دیپلماتیک، اثرات اقتصادی مختلفی بر جا خواهد گذاشت. یکی از مهم‌ترین تاثیرات، خود را در بازارهای دارایی نشان می‌دهد. در میزگرد «بازارها در سال 1400 به کدام سو می‌رود؟» داوود سوری، ‌‌‌ مرتضی ایمانی‌راد و بهروز ملکی درباره بررسی جریان‌‌‌ بازار‌‌‌های داخلی مختلف مانند دلار و مسکن به بحث، ‌‌‌گفت‌وگو و تبادل‌نظر پرداختند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/634032/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

‌هنرمند اگر رنج نکشیده باشد اثرش عمیق نیست

وقتی دختر شاهرخ استخری مامانش رو سر کار میزاره!

واقعا کی لوبیا پلو بدون برنج سفارش میده؟

گوگل کارمندان حامی فلسطین خود را نقره‌داغ کرد

لحظه واژگون شدن خودروی بن‌گویر با عبور از چراغ قرمز

طعنه سنگین آقای بازیگر به مهران رجبی

‌ مصطفی مستور: در هنرهای روایی مثل داستان و سینما، به ابتذال رسیدیم

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

المسیره: عربستان مناطق مرزی یمن را هدف حمله موشکی و توپخانه‌ای قرار داد

چین : ناتو مسئول اصلی جنگ اوکراین است

هنرمندان ما غالبا جهان‌بینی و تفکر نظام‌مند منسجم ندارند

خبری از سلامتی زهره حمیدی

جوانه دلشاد از حواشی مهاجرتش می گوید

اردوغان: رادار ناتو در ترکیه نقشی در رهگیری موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل نداشت

امیر آشتیانی در دیدار با وزیر دفاع قزاقستان: ایران آماده گسترش همکاری‌های دو جانبه دفاعی است

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

برخورد خشونت‌آمیز پلیس آلمان با دانشجویان حامی فلسطین

لایو سارا و نیکا در مورد سریال پایتخت

واکنش جمیله علم‌الهدی درباره اخبار مربوط به برخورد بد با زنان در ایران

وزیر خارجه پاکستان: سفر رئیسی حائز اهمیت است

اینجوری چتری مدل کره ای ها بزن

اسرائیل سرگردان در بحران

حادثه برای وزیر تندروی رژیم صهیونیستی؛ «بن گویر» راهی بیمارستان شد

حمله موشکی به میدان گازی سلیمانیه عراق

اعتراض دانشجویان حامی فلسطین در شهرهای انگلیس

لحظه اصابت موشک ارتش یمن به پهپاد آمریکایی MQ-9

هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم

تسلط صهبا شرافتی بازیگر نون خ به زبان کره ای

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته‌ای استفاده نمی کند؟

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

ریمارامین فر در بیست و شش سالگی

آقای مجری من کی ازدواج میکنم؟

چهره ها/ چهره کاملا متفاوت بازیگر نقش کولبر سریال "نون خ" بدون گریم

واکنش ابطحی به تجمع برخی روحانیون قم با لباس نظامی

دفاع عجیب عضو حزب موتلفه از عملکرد اقتصادی دولت رئیسی: کسی اعتراضی ندارد

شهادت 2 تن در حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به شرق لبنان

پشت صحنه سریال گناه فرشته

پاسخ معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به انتقادات ارزی قالیباف

هدیه نفیس آمریکا به اوکراین

وقوع حادثه امنیتی در جنوب یمن

چهره ها/ مجیدواشقانی و امیرعلی نبویان در یک قاب

پیروزی پرگل دختران ایران برابر تاجیکستان

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

زاخارووا: پلوسی به آمریکایی‌ها توهین می‌کند

شکستن خط قرمزها به سبک سحردولتشاهی

رقص محسن کیایی و محمد بحرانی با آهنگ خواننده لُس‌آنجلسی مقابل چشم مردم

حمله پلیس آمریکا به یک استاد دانشگاه در میان اعتراضات حمایت از غزه

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی