اخبار محرمانه

آخرين مطالب

رمزگشایی از هدف داعش در افغانستان بین الملل

رمزگشایی از هدف داعش در افغانستان
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - ایرنا / تحلیلگران اعتقاد دارند گروه داعش که اکنون در افغانستان به اقدامات تروریستی می پردازد ممکن است در آینده به تهدیدی برای کشور های جهان تبدیل شود؛ در حال حاضر اما هدف اولیه آن ها تضعیف دولت موقت طالبان از درون و بیرون است.
داعش یک گروه سلفی-تکفیری منشعب شده از القاعده است که از اعلام ظهور آن بیش از 15 سال می گذرد. با این حال این گروه هنگامی در صدر توجه جهانی قرار گرفت که حدود 8 سال قبل بخش هایی از عراق را به کنترل درآورد و تشکیل «دولت اسلامی عراق و شام» (با نام مختصر داعش) را اعلام کرد. نکته اینجاست که تعدادی از رهبران اصلی این گروه از جمله افرادی هستند که پیش از این از سوی آمریکا به ویژه در عراق زندانی شده بودند. برخی کارشناسان نیز معتقدند که این افراد از طرف آمریکا آموزش دیده بودند تا با اعلام امارت خودخوانده اسلامی و انجام اقدامات خشن وحشیانه موجب بی ثباتی و ناامنی در منطقه شوند و مسیر را برای مداخله بیشتر ایلات متحده آماده کنند.
در هر صورت اقدامات ایران با مدیریت سردار شهید «قاسم سلیمانی» در کنار تلاش های بین المللی موجب شد که در چند سال گذشته بساط این گروه در عراق و سوریه تقریبا برچیده شود اما پس از این شکست، نیروهای داعش در سرتاسر منطقه و حتی جهان پراکنده شدند.
اکنون گفته می شود شاخه ای از این گروه با عنوان شاخه خراسان داعش (IS-K) در افغانستان فعال شده است و در چند ماه اخیر بر شدت حملات خود که به صورت عمده به شکل انتحاری انجام می شود، افزوده است. حملات تروریستی چند هفته اخیر به چند تجمع در مساجد این کشور و همچنین انفجار فرودگاه کابل از نمونه اقدامات این گروه در افغانستان است که موجب کشته شدن صدها انسان بیگناه شده است.
داعش علیه طالبان
داعش خراسان البته از چند سال قبل عملیات های خود را علیه جنگجویان طالبان آغاز کرد اما اکنون با توجه به کنترل و تسلط کامل دولت موقت طالبان بر افغانستان؛ حمله به مردم عادی در کنار چهره های دولت و اعضای طالبان در کابل هم در دستور کار داعش قرار گرفته است. جالب اینجاست که روش های این دو گروه تاحدودی شبیه به یکدیگر است. «یورونیوز» آورده است که مدتی پس از تسلط طالبان بر افغانستان، حاکمان جدید اکنون با گروه هایی مواجه هستند که از همان تاکتیک جنگی دو دهه اخیر آن ها استفاده می کند. 
باوجود وقوع چند انفجار انتحاری که در یک مورد آن در فرودگاه کابل حدود 170 کشته برجای گذاشت، مقامات طالبان هنوز مدعی هستند که داعش حضور جدی در افغانستان ندارد و فرماندهان طالبان آن را جدی نمی گیرند. خبرگزاری «رویترز» در این زمینه آورده است که «امیرخان متقی» وزیر خارجه دولت جدید در افغانستان می گوید طالبان می تواند تهدید داعش را که در هفته های اخیر چند عملیات تروریستی انجام داده است، کنترل کند.
به اعتقاد تحلیلگران، داعش خراسان مانند گروه اصلی دولت اسلامی عراق و شام توانایی اقدامات گسترده را ندارد اما تعلقات فکری و بلندپروازی های مشابهی را با آن ها در زمینه دولت جهانی اسلامی دنبال می کند. در مقابل اگرچه طالبان در زمینه ضرورت اجرای سنت و شریعت اسلامی با داعش نقاط مشترکی را دارد اما در عرصه های حکومتی و جنگی به ویژه در قلمروی افغانستان ملی فکر می کند و محافظه کار است.
آینده داعش در افغانستان
تحلیلگران اعتقاد دارند حضور گروه داعش در افغانستان تهدیدی بزرگ برای امنیت این کشور خواهد بود زیرا هدف آن ها گسترش تهدیدات در سطح جهان با کسب پناهگاه در افغانستان است. تارنمای «بی.بی.سی» انگلیسی، تعدادی اعضای داعش افغانستان که خود را دولت اسلامی خراسان می نامد حدود 3 هزار نفر برآورد کرد که بسیاری از آن پیش از این به خاطر حملات آمریکا و نیرو های افغان جراحت های زیادی دیده اند. پایگاه اصلی آن ها هم در شرق منطقه ننگرهار نزدیک مسیر قاچاق مواد مخدر به پاکستان عنوان شده است. همچنین بیشتر تمرکز این گروه تروریستی بر ننگرهار و کابل است اما در دیگر مناطق همچون پکتیا، قندوز و هرات و ... هم نفوذ نسبی دارند.
طبق این گزارش، داعش خراسان اختلافات گسترده ای با طالبان دارد و این گروه را متهم می کند که جهاد و نبرد را به خاطر منافع و صلح در هتل های شیک قطر کنار گذاشته است. داعش اعضای طالبان را مرتد و کشتار آن ها را مجاز می داند. این گزارش تاکید دارد: شبه نظامیان داعش اکنون یک چالش امنیتی بزرگ برای دولت طالبان در کابل هستند. رهبران طالبان هم در این موضوع با سازمان های اطلاعاتی غربی اشتراک نظر دارند.
در مذاکرات چند سال اخیری که میان دولت آمریکا با طالبان در دوحه و دیگر مناطق برگزار بود یکی از مهمترین خواسته ها از طالبان، مقابله جدی با داعش بود به گونه ای که به آن ها اجازه داده نشود افغانستان را پناهگاهی برای خود تبدیل کند و از آن محل به افغان ها و دیگر کشورها حمله داشته باشند. به نظر می رسد طالبان تا به حال در این هدف شکست خورده است. هر چند اکنون پس از چند مرحله اقدام تروریستی در افغانستان، دولت طالبان اعلام کرده است که در چند عملیات توانسته است گروه هایی از اعضای داعش را نابود یا دستگیر کند.
به نظر می رسد عمق تهدیدی که از سوی داعش در افغانستان احساس می شود بیشتر از درک دولت موقت طالبان باشد. شبکه خبری «سی بی اس نیوز» آمریکا نوشت: داعش تلاش می کند تا دولت طالبان در افغانستان را از درون و بیرون تضعیف کند؛ این موضوع در آینده به مشکلی برای آمریکا تبدیل خواهد شد.
این گزارش آورده است اواخر سپتامبر طالبان به دلیل نگرانی از رخنه گروه های افراطی به درون طالبان، به همه فرماندهان خود دستور داد تا سابقه اعضایشان را به صورت دقیق بررسی کنند. اینگونه پیش بینی می شود که برخی سربازان پیاده طالبان از اعضای داعش شاخه خراسان باشند. به نوشته این رسانه آمریکایی، اینکه داعش به دنبال تضعیف اقتدار طالبان در داخل و خارج است خطراتی را برای کشورهای جهان و از جمله آمریکا به همراه دارد.
طبق این تحلیل، داعش خراسان اهداف خود را از گروه های مختلف شیعه و سنی و حتی اعضای طالبان انتخاب می کند و در چند هفته اخیر نیز به همین صورت عمل کرده است. یکی از آخرین اقدامات تروریستی آن ها به وسیله فردی صورت گرفت که دارای کارت شناسایی بود که وی را تحصیلکرده رشته مهندسی در دانشگاه کابل نشان می داد اما مشخص شد که او در گذشته از سوی دو شبکه افراطی در پاکستان آموزش دیده بود. وی توانسته بود حتی به درون طالبان هم نفوذ کند.
این شبکه خبری آمریکایی اعتقاد دارد اگرچه آمریکا دیگر از افغانستان خارج شده است اما به گفته وزیر دفاع این کشور، واشنگتن هنوز بر نابودی داعش تمرکز دارد زیرا ممکن است داعش اقداماتی همچون بمب گذاری در فرودگاه کابل را تکرار کند. ژنرال «مایک میلی» رییس ستاد مشترک ارتش هم در کنگره نسبت به آینده اقدامات داعش ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت که احتمال دارد ایالات متحده هم در آینده هدف قرار بگیرد به همین دلیل ارتش این کشور برای مقابله با تهدید داعش با طالبان همکاری خواهد کرد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/634016/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

«انگل؛ خاکستری»: روایتی تماشایی از یک آخرالزمان انگل‌زده

کنایه‌ بچه به شرایط سخت و عجیب اقتصادی

اهدای 100 هزار گل لاله به شهر جنگ‌زده اوکراین

«انگل: خاکستری»؛ روایتی تماشایی از یک آخرالزمان انگل‌زده

سپاه درخصوص «عملیات وعده صادق» پیام داد؛ تشکر از مردم و خط‌و‌نشان برای دشمنان

به‌کارگیری توانمندی داخلی در تعمیر تجهیزات خط میبد - نائین

افزایش استرس‌ زنان امروزی به دلیل بی‌خوابی

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

آلمان 4 پاتریوت دیگر می‌خرد

ماجرای بیزینس‌های «آقای همساده»

توزیع بیش از 4 میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل‌ونقل زمینی و هوایی خراسان جنوبی

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

رسانه‌های صهیونیستی: 250 هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند

چه خبر از مژده لواسانی و سوگل خلیق؟

جعفرزاده: نه رئیسی، رئیس جمهور دو دوره ای می شود نه بایدن

توپکرانی 137 هزار متر خط لوله در نفت و گاز مسجدسلیمان

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

آوارها در غزه وسیله‌ای برای سرگرمی کودکان شد

اعتراض مردم انگلیس به وتوی آمریکا علیه فلسطین

تجمع مردم لبنان در مقابل سفارت اردن

جواد خیابانی: نه قهر کردم و نه از تلویزیون می‌روم!

رضا نصری: زبان ایران باید در مقابل اسرائیلِ یاغی و قانون‌شکن زبان قانون و منطق و متانت باشد!

صفر تا صد برنده و بازنده عملیات ایران علیه اسرائیل در 3 دقیقه

مجری معروف تهیه کننده تئاتر شد!

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

چرا «گناه فرشته» نظر مخاطب را جلب نکرد؟

رابطه تازه سحر دولتشاهی و پیمان معادی صدای برخی‌ها را درآورد!

حسین شریعتمداری: حمله اسرائیل مانند توپ میرزا آقاسی، صدراعظم محمدشاه قاجار بود

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

اصلا حوصله کارکردن در این روزهای بهاری را ندارم

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

شمار شهدای غزه به 34 هزار و 49 نفر رسید

واکنش سفارت ایران در لندن به کمپین نمایندگان پارلمان انگلیس علیه سپاه

وزیر دفاع سابق آمریکا: سکوت ایران و اسرائیل می‌تواند نشانه پایان تنش‌ها باشد

اظهارنظر بولتون درباره واکنش ناچیز رژیم صهیونیستی: ایران در این مورد خیلی خیلی خوش‌شانس بود

شبکه 12 تلویزیون رژیم اسرائیل: ایرانی‌ها ما را مسخره‌ می‌کنند

بچه بال مگسی رو واکس زده!

ارزیابی دستگاه‌های اجرایی در برابر تهدیدات با حضور رئیس ستادکل نیروهای مسلح

سردار شکارچی: قدرت بازدارندگی ایران مانع تهاجم دشمنان است

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

ترفند آویزان کردن شلوار

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

زخمی شدن 5 نوجوان بر اثر تیراندازی در مریلند

چهره ها/ شوخی جالب شاهرخ استخری با بازپخش سریال هایش

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

نابودی بزرگترین مرکز داروسازی نوار غزه به دست اشغالگران صهیونیست

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی