اخبار محرمانه

آخرين مطالب

کاهش ارزش لیر ترکیه رکورد زد اقتصادی

کاهش ارزش لیر ترکیه رکورد زد
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - اقتصاد آنلاین / با برکنار کردن دو نفر از مقام‌های بانک مرکزی ترکیه توسط رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری این کشور، ارزش لیر ترکیه در برابر دلار یک درصد کاهش یافت.
به گزارش فایننشال تایمز، پس از دستور رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه برای دور جدید برکناری‌ها در بانک مرکزی این کشور، لیر ترکیه یک رکورد نزولی به ثبت رساند. اردوغان در حکمی که ساعاتی پس از دیدار با ساهاپ کاوچی‌اوغلو رییس بانک مرکزی منتشر کرد، دو نفر از معاونان بانک را نیز برکنار کرد.
بر اساس این گزارش یکی از معاونان اوگور نامیک کوجوک تنها عضو کمیته سیاست پولی هفت نفره این بانک بود که با کاهش نرخ بهره‌ای که ماه گذشته سرمایه‌گذاران بین‌المللی را شوکه کرد، مخالفت کرده بود. یکی از بانکداران استانبول درباره او می‌گوید:‌ کوجوک به کاهش نرخ بهره رای مخالف داد، اقدامی که هم برای او و هم برای کشور تاسف بار است.
کوجوک همچنین با سیاست بحث برانگیز فروش ذخایر ارزی بانک برای تقویت لیر هم مخالفت کرد، سیاستی که اوایل سال 2019 آغاز و تا پایان سال گذشته هم ادامه داشت.
شایعه شده بود که سمیع تومن معاون دوم برکنار شده رییس کل بانک مرکزی، جانشین کاوچی‌اوغلو خواهد شد.
اردوغان که تقریبا طی دو دهه گذشته قدرت را در ترکیه در دست داشته است، در سال‌های اخیر پس از انجام اقداماتی برای تحکیم قدرت خود، کنترل بی‌سابقه‌ای بر بانک مرکزی مستقل این کشور به دست آورد.
رییس‌جمهوری ترکیه که خود از مخالفان نرخ بهره بالا در این کشور است، اکنون درگیر جایگزین کردن معاونان و مقام‌هایی است که برکنار کرده، چرا که در این مدت تلاش کرده تا رشد بالا را به هر قیمتی حتی تورم سرسام آور، در اولویت قرار دهد. اردوغان از اواسط سال 2019 تاکنون سه بار اقدام به برکناری رییس کل بانک مرکزی و تعداد دیگری از مقام‌های این بانک کرده است.
عبدالله یاواس یکی از اعضای پیشین کمیته سیاست پولی که رسانه‌های ترکیه به دلیل اقامتش در آمریکا بسیار به وی انتقاد کرده بودند نیز چهارشنبه شب از سوی اردوغان از مقام خود برکنار شد.
بر این اساس در معاملات یک شبه لیر ترکیه تحت فشار شدید دلار آمریکا و نگرانی سرمایه‌گذاران از سیاست‌های اقتصادی و خارجی این کشور، یک درصد کاهش یافت و هر 9.19 لیر معادل یک دلار شد. پول ملی ترکیه طی سال‌های گذشته تحت فشارهای شدید قرار داشته و از ابتدای سال 2018 تاکنون حدود 59 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است.
در آغاز معاملات روز پنجشنبه اروپا نیز هر دلار به قیمت 9.14 لیر معامله شد.
لیر همچنین هفته گذشته پس از گزارش رویترز مبنی بر از دست دادن اعتماد اردوغان به کاوچی‌اوغلو که در ماه مارس به ریاست کل بانک مرکزی این کشور منصوب شده بود، تحت فشار قرار گرفت. این در شرایطی است که کاوچی‌اوغلو در ماه گذشته نرخ معیار تورم بانک را به 18 درصد رساند در حالی که نرخ تورم در وضعیت افزایش و تمایل به نرخ 19 درصدی بود.
با این وجود دفتر ارتباطات رییس‌جمهوری این ادعا را رد کرد و بر همین اساس ملاقات چهارشنبه بین کاوچی‌اوغلو و اردوغان که از سوی دفتر رییس‌جمهوری اعلام شده بود، از سوی سرمایه‌گذاران به نوعی حمایت از رییس کل تفسیر شد.
گفتنی است کوجوک از چهره‌های شناخته شده در جامعه مالی بین‌المللی بود. او که اقتصاددان ارشد سابق بانک خصوصی گارانتی بود، اغلب در پاسخگویی به سوالات در جریان ویدیو کنفرانس‌‌های منظم بانک مرکزی با سرمایه‌گذاران خارجی پیشقدم بود و در نتیجه غیبت او در جلسه‌ای که هفته گذشته برگزار شد، تعجب شرکت‌کنندگان را به دنبال داشت.
طاها جکماک یکی از مقام‌های سابق بانک دولتی زیرات و از تنظیم کنندگان مقررات بانکداری ترکیه، به عنوان معاون جدید رییس کل بانک مرکزی منصوب شد. یوسف تونا هم که در دانشگاه بازرگانی استانبول تدریس می‌کند در کمیته سیاست پولی این بانک منصوب شد.
هاکان کارا که تا زمان برکناری در سال 2019 به عنوان اقتصاددان ارشد در بانک مرکزی مشغول به فعالیت بود، در این باره معتقد است که «هیچ اثری از حافظه نهادی» در کمیته سیاست پولی پس از اخراج وی باقی نمانده است. با این وجود افزود که «دیگر نیازی هم به حافظه نهادی نیست» چرا که تصمیمات مربوط به نرخ بهره دیگر توسط بانک مرکزی گرفته نمی‌شود.
پیوتر ماتیس تحلیلگر ارشد اف ایکس در «در ارتباط با بازارها» In Touch Capital Markets در این باره عنوان کرد: تغییر مجدد موقعیت کاوچی‌اوغلو را تقویت می‌کند. وی همچنین پیش‌بینی کرد: شاهد کاهش بیشتر نرخ بهره خواهیم بود و کاهش ارزش لیر ادامه خواهد یافت و همین مساله منجر به افزایش تورم خواهد شد.
ماتیس تصریح کرد: اگر ارزش لیر به شکل قابل توجهی بیش از ارزش واقعی آن باشد، کاهش نرخ بهره یک استراتژی موجه خواهد بود. اما به هر حال در شرایط کنونی چنین نیست و زمانی که قیمت کالاهای جهانی روند صعودی دارد و حتی ممکن است افزایش قیمت‌ها ادامه دار باشد، ترکیه به یک ارز ثابت و حتی قوی‌تر نیاز دارد.
در حال حاضر بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی سرمایه خود را در واکنش به سیاست‌گذاری غیرعادی و غیرقابل پیش‌بینی کنونی از ترکیه خارج کرده‌اند. بر اساس داده‌های بانک مرکزی، سرمایه‌گذاران خارجی در پایان سه ماهه دوم سال 2021 فقط 6 میلیارد دلار اوراق قرضه دولتی در اختیار داشتند در حالی که در مدت مشابه سال 2013 این رقم به 61.5 میلیارد دلار می‌رسید.
این بدان معناست که تاثیر سقوط نرخ ارز در داخل این کشور بیشتر در بخش هزینه‌های بالای انرژی آن هم در کشوری که تقریبا تمام نفت و گاز مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کند، احساس می‌شود. مساله‌ای که به نوبه خود افزایش تورم را به دنبال خواهد داشت و با توجه به نارضایتی عموم مردم از افزایش قیمت مواد غذایی و سایر کالاهای اساسی، این مساله به دردسر سیاسی جدیدی برای اردوغان تبدیل خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/633367/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی