اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله فرهیختگان/ ممنوعیت واردات محصولات لوازم خانگی کره‌ای؛ چرا؟ مقاله

سرمقاله فرهیختگان/ ممنوعیت واردات محصولات لوازم خانگی کره‌ای؛ چرا؟
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - فرهیختگان / « ممنوعیت واردات محصولات لوازم خانگی کره‌ای؛ چرا؟ » عنوان یادداشت روزنامه فرهیختگان به قلم سیدمحمدرضا اصنافی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
 اگر بخواهیم جنبه‌های سیاسی و اقتصادی موضوع را کنار بگذاریم و فقط از زاویه غرور ملی و اعتمادبه‌نفس اجتماعی صحبت کنیم پس از آنکه کره‌ای‌ها بازار بزرگ و جذاب ایران را که سال‌ها دراختیارشان بود یک‌شبه رها کرده و به‌صورت تحقیرآمیزی حتی تابلوهای تبلیغاتی‌شان را از بازارهای ایران جمع کردند، ممنوعیت واردات محصولات‌شان طبیعتی‌ترین و کمترین واکنشی بود که می‌شد از سمت دولت ایران انتظار داشت. طبیعی است تنبیه شریک بدقول که درموقع سختی و تنگی مردم ایران، ایران را رها کرد بهترین راهبردی است که می‌توان اتخاذ کرد.
اگر از جنبه سیاسی به موضوع نگاه کنیم، قطع یک‌باره و تحقیرآمیز همکاری با ایران باید برای طرف‌های دیگر همراه با هزینه باشد. درواقع باید هزینه قطع همکاری یک‌طرفه با ایران را برای همه طرف‌های اقتصادی جهان بالا برد. ممنوعیت واردات محصولات کره‌ای علاوه‌بر تنبیه طرف کره‌ای هشداری به دیگر طرف‌های اقتصادی است که بدانند اگر بین تهدید آمریکا و قرارداد با ایران طرف آمریکایی را انتخاب کنند، بازگشت به بازار ایران دیگر بی‌هزینه نخواهد بود.
در موضوع تحریم، کشور در سه حالت مختلف ممکن است قرار بگیرد. نخستین حالت وضعیتی است که تحریمی وجود ندارد و کشور می‌تواند آزادانه بازارهای مصرف و وضعیت تولید خود را متناسب با کیفیت و کمیت واردات تنظیم کند. حالت تحریم هم حالتی است که طبیعتا اقتصاد کشور متحمل فشارهای مختلف مالی و اقتصادی است که فرآیند تولید در آن با موانع بسیاری روبه‌رو است. حالت سومی هم هست که متاسفانه از وضعیت تحریم نیز بدتر و کمرشکن‌تر است. آن وضعیتی است که کشور تحریم است اما مدام پالس‌هایی مبنی‌بر رفع تحریم‌ها صادر می‌شود. درواقع این شرایط امکان هماهنگ‌سازی و متناسب‌سازی اقتصاد کشور با شرایط تحریم را از بین می‌برد. تولیدکننده در حیرت است که با توجه به نبود رقیب خارجی مانند محصولات لوازم خانگی کره‌ای به‌صرفه است با سرمایه‌گذاری ظرفیت تولیدش را افزایش دهد یا تحریم‌ها به‌زودی رفع می‌شود و سرمایه‌گذاری او از بین می‌رود؟
این وضعیتی است که به‌مراتب از وضعیت تحریمی بدتر است؛ حال در شرایطی که تولیدکنندگان داخلی خود را با شرایط تحریم متناسب کردند و آماده شرایط تحریمی شدند ارائه پالس‌هایی از بازگشت رقبای کره‌ای یعنی از بین رفتن میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری تولیدکننده داخلی و از بین رفتن فرصت اشتغال و تولید داخلی. بنابراین طبیعی است که کشور باید از این سرمایه‌ای که در دوران تحریم به دست آورده استفاده کند و نگذارد رفع تحریم‌های روی کاغذ یا موسمی ریشه تولید داخلی او را بکند.
یکی از ایراداتی که به این تصمیم گرفته می‌شود این است که مردم را از استفاده از کالای مرغوب و باکیفیت روز دنیا محروم می‌کند و باعث می‌شود متقاضی تنها محدود به انتخاب بین کالاهای داخلی باشد. از آنجاکه این تصمیم تنها درمورد کالاهای کره‌ای است برای واردات محصولات خارجی دیگر کشورها نظیر ایتالیا، آلمان، ژاپن و... محدودیتی اعمال نشده است و این برندها می‌توانند طبق مقررات گذشته به فعالیت بپردازند. از آنجاکه بخش عمده‌ای از محصولات این دو شرکت کره‌ای در داخل تولیدشده و تنها با برند این دو شرکت در بازار توزیع می‌شده و حتی در سال‌های تحریم نیز با نامی دیگر در بازار عرضه می‌شده‌اند. این تصمیم تنها محرومیت حضور برند این دو شرکت در بازار را به‌همراه دارد و همچنان تولیدات داخلی آنها با برندی دیگر در بازار حضور خواهند داشت.
نگرانی دیگری که این روزها در فضای مجازی بسیار شنیده می‌شود مشابه‌سازی سرنوشت صنعت لوازم خانگی با صنعت خودرو است. در این مقایسه این تصمیم را مشابه ممنوعیت واردات خودرو دانسته که منجر به عقب‌ماندگی صنعت خودرو در کشور شده و مردم را نیز از برخورداری از کیفیت روز خودروهای دنیا محروم کرده است. کلیدواژه اصلی این نگرانی انحصار است. انحصار باعث عدم تحرک تولیدکننده و عدم تلاش او برای بهبود کیفیت محصول می‌شود. منتقدان معتقدند این تصمیم سرنوشت صنعت لوازم خانگی را نیز به سرنوشت صنعت خودرو دچار خواهد کرد و به‌مرور آنها نیز به‌دلیل نبود رقیب قدرتمند تن به درآمد آسان از محل انحصار و تحمیل محصول به مشتری خواهند داد.
طبیعتا از آنجایی که همچنان رقبای پرقدرت خارجی از دیگر کشورها جز کره در بازار هستند و محصولات کره‌ای تولید داخل نیز همچنان در بازار است و فقط از مزیت برند کره‌ای بهره‌مند نیست، رقبای خارجی برای تولید داخل وجود دارد. در ثانی برخلاف بازار خودرو که ما با یک بازار کاملا انحصاری روبه‌رو هستیم به‌نحوی که دو تولیدکننده عمده حتی در بازار هم بین خود سهم‌بندی کرده و خودروهای خود را متناسب با بخشی از بازار که رقیب در آن حضور ندارد طراحی و عرضه می‌کنند؛ این شرایط در صنعت لوازم خانگی که ده‌ها تولیدکننده داخلی با برندهای مختلف درحال رقابت با هم هستند به‌هیچ‌وجه وجود ندارد. طبیعتا در چنین بازاری امکان انحصار به آن معنی که در بازار خودرو وجود دارد، امکان‌پذیر نیست.
جمع‌بندی
همان‌طور که شرح داده شد شرایط بازار لوازم خانگی پس از اعمال تحریم‌ها و خروج دو شرکت بزرگ کره‌ای از بازار ایران به‌سرعت به‌سمت هماهنگی با شرایط تحریم پیش رفت. تولیدکنندگان توانستند به هر طریقی بود نیاز موجود در بازار را با پوشش داده و تولید خود را از لحاظ کمی گسترش دهند. این افزایش ظرفیت تولید مستلزم میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری و تلاش فنی و مالی است که متناسب با شرایط تحریم اتفاق افتاده. طبیعی است نباید چنین قدرت و تحولی را به زمزمه‌هایی برای رفع تحریم و بازگشت شرکت‌های کره‌ای فروخت. حمایت از تولید داخل که در شرایط تحریم کمر خم نکرد و نبود رقبای کره‌ای را پوشش داد، سیاست معقول و منقطی است که باید در دستورکار قرار گیرد. البته باید توجه داشت این ممنوعیت تنها شامل کالاهای وارداتی شود و تولیداتی که به این دو شرکت مربوط بودند و در داخل و با نیروی کار داخلی انجام می‌گرفت، آسیب نبیند و تحریم‌ها تنها به برند این دو شرکت محدود شود.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/632307/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حماس و فتح وتوی ضد فلسطینی آمریکا را محکوم کردند

مهران رجبی رازی که خیلی‌ها دنبالش بودند را فاش کرد!

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

باهنر: وحدت شکنی بلای مجلس است

چطور با خودشیفته‌ها رفتار کنیم؟

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

حملات توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به رفح

آمریکا از پاسخ به استفاده از پایگاه نظامی پاکستان طفره رفت

بازیگر سفارشی که کارگردان رو تحقیر میکنه!

لاپید: بن‌گویر با یک توئیت یک‌کلمه‌ای اسرائیل را مضحکه دنیا کرد

روایت خبرگزاری روسی از سخنان سفیر ایران درباره پاسخ قاطع ایران به حمله تل آویو

دیدار محسن رضایی با اعضای شورای نگهبان

رئیس جمهور: «وعده صادق» اقدامی ضروری و نماد اقتدار کشور بود

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

پکن: با هر رفتاری که تنش را در خاورمیانه زیاد کند مخالفیم

تلویزیون آخر هفته چه فیلم هایی پخش می کند؟

استقبال دامغانی‌ها از رئیس‌جمهور ساعاتی پس از زلزله

واکنش جالب شبنم مقدمی به آهنگ گل پامچال

مقامات اسرائیلی نمایش تمسخرآمیز ریزپرنده‌ها را پایان حمله به ایران اعلام کردند

واکنش جالب مردم اصفهان به هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده‌ توسط پدافند

واکنش فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان

آمریکا برای کمک نظامی به آرژانتین بودجه اختصاص داد

واکنش فرمانده ارتش به حادثه امروز صبح اصفهان

هاشمی‌طبا: اگر ریشه فساد از بالا خشک نشود، جواب گرفتن واقعاً سخت است

چرا رسانه‌های غربی وقایع امروز ایران را بزرگنمایی کردند؟

واکنش انگلیس به حادثه اصفهان: کاهش تنش‌ها ضروری است

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

مسلمانان روهینگیایی در میانمار قربانی سربازگیری اجباری!

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان

مقابله پدافند هوایی با چند ریزپرنده در اصفهان سوژه فضای مجازی شد

اجتماع یمنی‌ها در محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

امیرعبداللهیان در جلسه شورای امنیت چه گفت؟

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

ماشینش «گاوکنترل» داره!

افشاگری عجیب امیرعلی نبویان از تقلب در بازی پدرخوانده و شب های مافیا

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

ترک جلسه شورای امنیت توسط هیات الجزایری هنگام شروع سخنرانی نماینده رژیم صهیونیستی

فراخوان حماس برای حضور گسترده فلسطینیان در مسجد الاقصی

حزب الله تجمع نظامیان صهیونیست را در مجاورت پایگاه راهب هدف قرار داد

کنایه سنگین آشنا به اسرائیلی‌ها: موشک یا موش کوچک؟!

استقبال مردم استان سمنان از رئیس‌جمهور

روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک

واکنش فرمانده ارتش به امروز صبح حادثه اصفهان

عضو دفتر نشر آثار رهبر انقلاب: برخی مسئولان به دلیل کارهای بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر گرفتند

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه

فروش نفت ایران به بالاترین سطح 6 سال گذشته رسیده است

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی