اخبار محرمانه

آخرين مطالب

افزایش تنش و کشمکش در کابینه اسراییل تحلیل ویژه

افزایش تنش و کشمکش در کابینه اسراییل
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - اعتماد / اختلافات میان نفتالی‌بنت و بنی‌گانتز دولت ائتلافی رژیم اسراییل را با خطر فروپاشی مواجه کرده است
طی روزهای اخیر برخی نشانه‌های تحلیلگران به این نتیجه رسیده که اختلافات در درون ائتلاف کابینه رژیم اسراییل بسیار شکننده است. اخیرا در جریان سخنرانی نفتالی‌بنت، نخست‌وزیر رژیم اسراییل در مراسم افتتاج دوره زمستانه کنست، رفتار و زبان بدن بنی گانتز، وزیر دفاع اسراییل نشان از تیرگی روابط درون کابینه‌ای داشت. 
به گزارش «المانیتور»، بنت در سخنرانی خود فاش کرد که موساد برای جمع‌آوری اطلاعات درباره ران آراد دریانورد اسراییلی که 35 سال پیش در لبنان ناپدید شد، در چندین کشور خارجی فعال بوده است. حتی از پشت ماسک نیز می‌شد دریافت که بنی‌گانتز، وزیر دفاع کابینه بنت، نگاه کینه‌توزانه‌ای به بنت دوخته است. گانتز در کنار یائر لاپدی، وزیر خارجه کابینه و گیدئون سار وزیر دادگستری نشسته بود و هر دوی آنها چهره‌ای آرام و دوستانه داشتند. در واقع در نگاهی به آن جمع که در یک ردیف صندلی نشسته بودند، تفاوت رفتار بنی‌گانتز کاملا مشخص بود. اما در این مورد به خصوص آن چهره کینه‌توزانه گانتز حکایت از اتفاقات و تنش‌هایی بود که بنی‌گانتز و بنت درست قبل از برگزاری مراسم واقع شده بود. تنش‌هایی که نشان از تنش‌های روزمره میان این دو دارد. این نخستین‌بار بود که بنت به وزیر دفاع اطلاع داده که قصد دارد درباره عملیاتی که گانتز ابتدا آنها را تایید کرده بود، در یک جمع به صورت علنی صحبت کند. این در حالی است که بنت قبلا لاپید را از این قصد خود مطلع کرده بود و به لاپید گفته بود که قصد دارد در کنست در این باره سخن بگوید. 
از نظر گانتز این اقدام بنت اشتباه بود اما در آن لحظه برای متوقف‌کردن بنت، هیچ کاری از دستش برنمی‌آمد. برای گانتز کاملا واضح بود که ملاحظات بنت در علنی کردن این عملیات صرفا ملاحظات سیاسی بوده و او این اقدام را با هدف افزایش میزان محبوبیتش در نظرسنجی‌ها صورت داده است. اما آنچه گانتز را عصبانی‌تر می‌کرد این بود که این عملیات آن‌طورکه بنت تشریحش کرد هرگز نتیجه ملموسی در پی نداشته و در طول سال‌ها نتوانسته حتی سرنخی درباره سرنوشت رازآلود آرود راد به دست دهد. به نظر می‌رسد که بنت دریافت که احتمالا گانتز تلاش خواهد کرد او را از بیان علنی داستان این عملیات منع کند. ظاهرا به همین دلیل بود که بنت تصمیم گرفت که گانتز را کنار بگذارد. 
به محض اینکه بنت سخنرانی خود را به پایان رساند، رسانه‌ها پرسیدند که اساسا چه لزومی داشت درباره عملیاتی که هیچ نتیجه مثبتی به همراه نداشته صحبت کند. روز بعد از آن، برخی رسانه‌های خارجی نوشتند که موساد یک ژنرال ایرانی را در چارچوب بخشی از تلاش‌هایش برای یافتن اطلاعات درباره آراد ربود. پس از انتشار این اطلاعات، انتقادات از سوی مقامات عالیرتبه بالا گرفت. براساس آنچه رسانه‌های خارجی نوشتند، این ژنرال ایرانی ربوده‌شده به یکی از کشورهای آفریقایی منتقل شد و در آنجا بازجویی شده و سپس آزاد شد. 
بلافاصله بعد از انتشار این اطلاعات، یک منبع در وزارت دفاع اسراییل اعلام کرد که این عملیات شکست خورده است. براساس گزارشی که روزنامه اسراییلی هاآرتص منتشر کرده، این منبع می‌گوید که این عملیات نتایج مورد نظر را به همراه نداشت و اطلاعاتی که تل‌آویو امیدوار بود به دست آورد را فراهم نکرد. کانال خبری 12 اسراییل نیز گزارش کرد که دیوید بارنه‌ِئا از این عملیات به عنوان عملیاتی شکست‌خورده یاد کرده است. ظاهرا او به افرادش در موساد گفته که این عملیات جسورانه و پیچیده بود اما موفقیتی به همراه نداشته و شکست خورده است. اما یک منبع ناشناس در دفتر نخست‌وزیری اسراییل در واکنش به این انتقادات اعلام کرد که این عملیات موفق بوده اما به پیشرفت و دستاورد قابل‌توجهی نرسیده است. این منبع گفته تصمیم بنت برای علنی کردن این عملیات کاملا در هماهنگی با سازمان موساد اتخاذ شده است. او گفت: «رییس موساد پیامی خطاب به اعضای این سازمان ارسال کرده و در آن تاکید کرده این عملیات موفق و با اهمیت بوده است.»
فارغ از اینکه این عملیات مهم بوده یا نه به نظر می‌رسد که بنت نتوانسته اعتباری از آن کسب کند. علاوه بر این این اقدام بنت در افشای این عملیات موجب شد راه برای تنش‌های بیشتر میان او و بنی‌‌گانتز باز شود. نزدیکان نفتالی‌بنت، نخست‌وزیر اسراییل کاملا متقاعد شده‌اند که بنی‌گانتز وزیر دفاع، پشت همه اظهارات منتسب به مقامات دفاعی است که علیه بنت بیان می‌شوند و سعی می‌کنند چهره بدی از او تصویر کنند. با توجه به این اتفاقات دیگر نمی‌توان رابطه پرتنش و مبهم میان گانتز و بنت را پنهان کرد. اما سوال اساسی این است که این رابطه پرتنش چه تاثیری بر ائتلاف شکننده این دو در کابینه اسراییل می‌گذارد. 
ممکن است گانتز ستون اصلی این ائتلاف باشد اما بسیاری همچنان او را مشکل‌ساز می‌دانند. از زمان تشکیل کابینه جدید رژیم اسراییل، گانتز هیچ تلاشی برای پنهان کردن نارضایتی خود صورت نداده است. او می‌داند که اگر پیشنهاد بنیامین نتانیاهو را می‌پذیرفت حالا نخست‌وزیر بود. در واقع گانتز و حزب آبی و سفید او هنوز هم پیشنهاداتی از طرف حزب لیکود دریافت می‌کنند و از آنها خواسته می‌شود که کابینه فعلی را به انحلال بکشانند. اگر گانتز دست به چنین کاری بزند احتمالا بلافاصله نخست‌وزیر خواهد شد. اگرچه گانتز این پیشنهادات را رد کرده است اما از زمان شکل گرفتن ائتلاف با بنت طوری رفتار می‌کند که انگار از شنیدن این پیشنهادات لذت می‌برد. اگرچه گانت نشان داده که هنوز قصدی برای انحلال کابینه ندارد اما اینکه او این شمشیر داموکلس را همچنان بالای سر کابینه بنت نگه می‌دارد، به خودی خود ایجاد تنش و دلهره می‌کند. یک نخست‌وزیر نباید آن‌قدر از وزیر دفاعش بترسد که تصمیم بگیرد اطلاعات مهم را از او مخفی کند. این روند اگر ادامه می‌یابد می‌تواند به بحرانی عظیم ختم شود. 
در ماه آگوست فاش شد که مشاور دیپلماتیک بنت به نام شیمریت معیر، بدون اطلاع بنی‌گانتز وزیر دفاع، با یکی از فرماندهان ارشد ارتش اسراییل دیدار کرده است. اخیرا فاش شده که حتی پس از اینکه گانتز خشم خود را از این اقدام نشان داد، دیدار میان دو طرف ادامه یافت و این دیدار با تایید آویو کوخاوی، رییس ستاد مشترک ارتش اسراییل انجام شد. گانتز از اینکه کوخاوی به بنت اجازه داده به او از پشت خنجر بزند و ارتباط مستقیم میان دفتر نخست‌وزیری و فرماندهان نظامی را تسهیل کرده، بسیار ناراحت شد. این رخدادها نشان می‌دهد که تنش‌ها میان نخست‌وزیر اسراییل و وزیر دفاعش وخیم‌تر شده و ممکن است کار به جاهای باریک کشیده شود. یکی از مقامات ارشد اسراییل که به گانتز نزدیک است به المانیتور گفته است از نظر او بنت به خاطر هدایت انتقادات رسانه‌ای به سمت گانتز مقصر است. بنت دست به این کار زده است تا فهرست طولانی شکست‌های خودش مورد توجه رسانه‌ها قرار نگیرد و یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بنت فاش کردن عملیات موساد بوده است. این مقام اسراییلی به المانیتور گفته دلیل اقدام بنت علیه گانتز این است که او اخیرا در نظرسنجی‌ها محبوبیت خوبی به دست آورده و در حال حاضر محبوب‌ترین وزیر کابینه محسوب می‌شود به همین دلیل است که بنت و دیگر رهبران ائتلاف به گانتز حمله می‌کنند. آنها سعی می‌کنند گانتز را تضعیف کنند. او را متهم می‌کنند که قصد دارد دولت را سرنگون کند و در عوض با نتانیاهو ائتلاف کند. اما این اتهامات نادرست است. گانتز تصمیم خودش را گرفته و وارد اتئلاف شده اما اجازه نخواهد داد کسی در ائتلاف او را تضعیف کند. 
ترجمه آرمین منتظری

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/632283/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

مرغ ارزان شد

حماس: مواضع بایدن متناقض است

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

تاریخ سازی جعلی

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

سیل برای دبی گران تمام شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

تارانتینو نظرش عوض شد؛ «منتقد سینما» را نمی‌سازد!

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

جادوی بهاره، کار عمو نوروزه!

اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

«کارخانه هیولاها» در ایران روی صحنه رفت

امیرعبداللهیان: عملیات دفاع مشروع و اقدام متقابل ایران پایان یافته است

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

فقط حرکتای صورت سلمان که به شیرین میگه منو لو نده!

بازیگر نقش سیروس قایقران در «پرویزخان» کیست؟

بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا

امیرعبداللهیان: در صورت تعرض به منافع ایران، در پاسخ‌گویی لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی