اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله آفتاب یزد/ ساختار شناسی سیاسی مقاله

سرمقاله آفتاب یزد/ ساختار شناسی سیاسی
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - آفتاب یزد / « ساختار شناسی سیاسی » عنوان سرمقاله روزنامه آفتاب یزد نوشته کورش الماسی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
پربیراه نیست اگر گفته شود عرصه اندیشه ورزی و تحلیل سیاسی دچار چالش جدی شده است. دهه هاست که بطور روزمره انبوهی از تحلیل‌ها و راهکارها توسط اذهان دلسوز و میهن دوست در انواع رسانه‌های گفتاری، نوشتاری و مجازی تولید و به عرصه پرچالش سیاسی عرضه می‌شود. اما واقعیت تلخ و انکار ناپذیر اینکه، انبوه تحلیل‌ها و راهکارهای سیاسی نتوانسته تاثیر مثبت و کاربردی بر بهبود فرآیندهای تصمیم سازی و تصمیم گیری مدیریت کلان داشته باشد. به بیانی بعد از دهه‌ها تلاش پیوسته دلسوزان ایران زمین، هنوز پلی برای انتقال اندیشه ها، تحلیل‌ها و راهکارهای سیاسی به اذهان پر مشغله تصمیم سازان و تصمیم گیران کلان ایجاد نشده است. اگر فقدان پل ارتباطی میان اندیشه ورزان و تحلیلگران میهن دوست و صاحبان قدرت، واقع بینانه تلقی شود، آنگاه بدیهی‌ترین پرسش این خواهد بود، چالش عدم پل ارتباطی چیست و کجاست؟
مختصر و کلی‌ترین پاسخ می‌تواند این باشد که اندیشه ها، تحلیل‌ها و راهکارهای تولید شده توسط دلسوزان وطن پرست، مبتنی بر چیستی، کارکرد و وظیفه ساختار مدیریت کلان نمی‌باشند. به عنوان مثال انبوهی از تحلیل‌ها و راهکارها پیرامون بهبود انواع چالش‌های سیاسی، اقتصادی، آموزشی، روابط خارجه، صنعتی، تجاری و... بطور روزانه در انواع رسانه‌های نوشتاری و مجازی تولید و عرضه می‌شود. اما این تحلیل‌ها و راهکار‌ها به ندرت به "ریشه‌های ساختاری انواع چالش‌های اجتماعی و ملی" می‌پردازند. اگر بپذیریم که انواع چالش‌های اجتماعی و ملی منشاء داخلی و نه آسمانی یا خارجی دارند، آنگاه مسیر کاربردی برای حل و فصل انواع چالش ها، فهم عوامل(ساختاری) پدیدارآورنده چالش ها، اولین گام در جهت اندیشه ورزی و تولید تحلیل‌ها و راهکارها می‌باشد.
هدف انواع ساختار‌های اجتماعی و سیاسی، تهیه و تامین انواع نیازهای(مادی، اجتماعی و روانشناختی) شهرندان می‌باشد. به عبارتی "ساختارهای اجتماعی برآیند و تابع انواع اهداف(جمعی، ملی) هستند". اینکه ساختار مدیریت سیاسی معطوف به مدیریت رفتار شهروندان و انواع منابع، ذخایر، دارایی ها، توانایی‌ها و...ملی به منظور تحقق اهداف جمعی(ملی) است. در واقع، چالش ساختاری ریشه، در چیستی هدف(اهداف) دارد. اساساً ساختارها(سیاسی) ابزار عینی و عملی به منظور تحقق اهداف خاص می‌باشند. به بیانی دیگر، صرف نظر از اشکال ساختار ها، منشاء ساختارهای اجتماعی و... تحقق اهداف گوناگون می‌باشد. به عبارتی با درک اهداف گوناگون می‌توان سازوکار انواع ساختارها را تبیین و درک کرد. یا برای "فهم امور و انواع چالش‌های اجتماعی" باید ساختارها را بررسی و برای درک چیستی، چرایی و عملکرد ساختارهای اجتماعی و سیاسی، به ضرورت باید هدف(اهداف) خاصی که مبنای ایجاد یک ساختار اجتماعی از هر نوعی است را درک کرد. مثلا، ایجاد کارخانه تولید اتومبیل برای تحقق هدف کسب سود و تامین برخی نیازهای اجتماعی و... می‌باشد. ایجاد بیمارستان با هدف درمان و پیشگیری انواع بیماریها و صیانت از شهروندان صورت می‌گیرد. یا تاسیس قوه قضائیه با هدف ایجاد حل و فصل برخی اختلافات، تحقق عدالت و... میان شهروندان صورت می‌گیرد و... از آنجا که بطور کلی تنها دو هدف سیاسی شناخته شده، یعنی هدف تحقق منافع فردی، گروهی یا جناحی و هدف منافع ملی(جمعی) وجود دارد، می‌توان ساختارهای سیاسی را در قالب دو نوع ساختار درک، تحلیل و ارزیابی کرد.
یکی از چالش‌های اندیشه ورزی سیاسی، شیفتگی برخی اندیشه ورزان و تحلیلگران به مفاهیم غیر بومی است. "اصلاحات" یکی از این مفاهیم گمراه کننده می‌باشد. اصلاحات سیاسی مفهومی وارداتی توسط اذهان رومانتیک و مقلد و نه خلاق می‌باشد. چراکه اصلاح یک ساختار سیاسی، خطای تشخیص، اندیشه و تحلیل است. کاربرد و مفهوم اصلاح در امور اجتماعی(سیاسی) در بردارنده ابهام کاربردی است. "اصلاح"، مفهومی متعلق به زیست شناسی (اصلاح ژنتیکی)، شیمی(اصلاح، تفکیک یا ترکیب عناصر)، کشاورزی(اصلاح بدز) و ...و نه امور و پدیده‌های اجتماعی و سیاسی می‌باشد. به بیانی کلی و کاربردی "ساختارهای سیاسی تکامل(صرفا، دگرگون یا کارآمد می‌شوند) می‌یابند و نه اصلاح می‌شوند. اینکه ذگرگونی یا کارآمد شدن، سازوکار تکامل ساختارهای سیاسی می‌یابند". اگر استدلال فوق کاربردی تلقی شود، آنگاه می‌توان ادعا کرد که اصلاح طلبان ملغمه‌ای از افراد افسرده، فاقد توانایی تحلیل کاربردی شرایط سیاسی، فاقد خلاقیت، محافظه کار و... هستند. "تحلیل وقایع سیاسی و ارائه راهکارها بدون در نظر گرفتن ساختار کلان مدیریت سیاسی، حرکت در دایره خنثی و مانعی بر سر راه توسعه طبیعی یا صرفاً شعر خوانی می‌باشد". 
در جهان خرد بنیاد معاصر برخلاف قرون پیشین ساختارهای مدیریت کلان سیاسی به ویژه در کشورهای توسعه یافته، سازوکار تحقق اهداف ملی (جمعی) می‌باشند. بی‌تردید یکی از اصلی‌ترین عوامل چالش‌خیز در کشورهای در حال توسعه عدم توسعه ساختارهای مدیریتی مبتنی بر تحقق اهداف ملی(جمعی) می‌باشد. بنابراین، به منظور برون‌رفت از شرایط پر چالش اجتماعی و ملی که حاصل عملکرد ساختار مدیریت کلان می‌باشد، ضروری است تا اندیشمندان، تحلیلگران و دغدغه‌مندان امور اجتماعی و سیاسی و آینده کشور، ساختار مدیریت کلان را موضوع تعمق، تحلیل و... قرار دهند و نه انواع چالش‌های گوناگون اقتصادی، سیاسی، روابط خارجه و...، تا از این طریق راهکارهایی به منظور ارتباط کاربردی میان اهداف جمعی(منافع ملی) و ساختار مدیریت کلان، تولید و به عرصه سیاسی عرضه کنند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/628702/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

تیزر جدید شب‌آهنگی با حضور بازیگر زن جوان

شوخی های جالب کاربران فضای مجازی با حمله اسرائیل به اصفهان

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

مذاکرات هند و اوپک درباره تحولات بازار نفت

حماس: درحال حاضر زمینه‌ای برای مذاکره وجود ندارد

فصل سوم «پدرخوانده» ابوطالب آماده پخش شد

ترفندهای بچه برای درآمدزایی!

عضو کمیسیون امنیت ملی: اقدام روز گذشته اسرائیل گوشمالی دیگری خواهد داشت

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

واردات نفت چین از روسیه در ماه مارس افزایش یافت

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

جزئیات آخرین تحولات منطقه از زبان خبرنگار صداوسیما در مرز لبنان

پیامدهای اِل‌نینو؛ اعلام وضعیت اضطراری و جیره‌بندی برق در اکوادور

سروش رفیعی: حاشیه ندارم چون فیلم بازی نمی‌کنم!

تمجید امیرعبداللهیان از ابتکار تاریخی آفریقای جنوبی

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

عملکرد وزارت نفت در بخش‌های نفت، گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی بررسی می‌شود

ایران به فناوری سامانه پایش وضع ماشین‌های دوار دست یافت

جواد خیابانی: نه قهر کردم و نه از تلویزیون می‌روم/ ویدئو

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

بحرین میزبان نشست آینده سران اتحادیه عرب

پلیس آمریکا یکصد دانشجوی حامی فلسطین را بازداشت کرد

رسوایی‌های گسترده در پارلمان انگلیس

«برمودا» امشب میزبان عمو قناد است

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

حاج آقا مرادی: اگر کسی ناشناس پیام داد و دنبال آشنایی بود این دنبال دختربازی هست!

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

«انگل؛ خاکستری»: روایتی تماشایی از یک آخرالزمان انگل‌زده

کنایه‌ بچه به شرایط سخت و عجیب اقتصادی

اهدای 100 هزار گل لاله به شهر جنگ‌زده اوکراین

«انگل: خاکستری»؛ روایتی تماشایی از یک آخرالزمان انگل‌زده

سپاه درخصوص «عملیات وعده صادق» پیام داد؛ تشکر از مردم و خط‌و‌نشان برای دشمنان

به‌کارگیری توانمندی داخلی در تعمیر تجهیزات خط میبد - نائین

افزایش استرس‌ زنان امروزی به دلیل بی‌خوابی

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

آلمان 4 پاتریوت دیگر می‌خرد

ماجرای بیزینس‌های «آقای همساده»

توزیع بیش از 4 میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل‌ونقل زمینی و هوایی خراسان جنوبی

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

رسانه‌های صهیونیستی: 250 هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند

چه خبر از مژده لواسانی و سوگل خلیق؟

جعفرزاده: نه رئیسی، رئیس جمهور دو دوره ای می شود نه بایدن

توپکرانی 137 هزار متر خط لوله در نفت و گاز مسجدسلیمان

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

آوارها در غزه وسیله‌ای برای سرگرمی کودکان شد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی