اخبار محرمانه

آخرين مطالب

مصائب بی‌پایان زائران اربعین مقاله

مصائب بی‌پایان زائران اربعین
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - جام جم / میثم اسماعیلی- سرگردانی زائران اربعین ادامه دارد، ‌این بار نه برای تهیه بلیت در آژانس‌های هواپیمایی و ثبت‌نام در سامانه‌ای که قطع بود، بلکه در گیت‌های فرودگاه، آن هم با در دست داشتن بلیت و ویزا برای پرواز. ‌ ویدئویی در شبکه‌های مجازی در حال دست به دست شدن است که نشان می‌دهد در حالی بلیت هواپیمایی زاگرس از تهران به مقصد نجف در ساعت 5 و 30 دقیقه صبح جمعه 2 مهر به مسافران فروخته شده و مسافران پذیرش شده‌اند که پس از گذشت شش ساعت، این پرواز از فهرست برنامه پروازهای خروجی فرودگاه امام حذف شده است. مسافران بدون حضور نماینده شرکت هواپیمایی در فرودگاه سرگردان‌اند و کسی پاسخگوی آنها نیست. این یک نمونه از اتفاقاتی است که دیروز رسانه‌ای شد و آن‌طور که خود مسؤولان وزارت راه و شهرسازی می‌گویند، نزدیک به چهار پرواز با مشکلی این‌چنینی رو‌به‌رو شده است و برخی از آنها با هشت ساعت تاخیر موفق به پرواز شده‌اند.
سوء‌مدیریت درحالی زائران اربعین را با سختی رو‌به‌رو می‌کند‌ که امسال با کاهش سهمیه زائران تا 60 هزار نفر حداقل انتظار می‌رفت مدیریت اعزام زائران با کیفیت بهتری صورت بگیرد. شهرام آدم‌نژاد، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در این‌باره گفت: «زائرانی که ویزا و بلیت داشتند، بدون مشکل اعزام شده‌اند و مشکل به دلیل حضور افرادی است که نه ویزا دارند و نه بلیت، اما به فرودگاه رفته‌اند!»
 او در گفت‌وگو با شبکه خبر عنوان کرد: «بیش از 1800نفر بدون ویزا و بلیت در فرودگاه حاضر شده‌اند و بیش از 700 نفر هم تنها با داشتن ویزا به فرودگاه رفته‌اند.» این درحالی است که از گفته‌های برخی ‌شاهدان عینی می‌توان متوجه شد که این مشکلات تنها مربوط به این افراد نبوده، چراکه برخی زائران نیز با وجود تهیه بلیت و ویزا، موفق به اعزام نشده‌اند.
 سرگردانی زائران‌ اربعین محدود به این مشکلات نیست و در مرزهای زمینی هم مشکلات این‌چنینی وجود دارد، آنقدر که با داغ شدن شایعه باز شدن مرزهای زمینی حجم قابل‌توجهی از زوار به سمت مرزهای زمینی رفته‌اند. اطلاع‌رسانی‌ها در این زمینه هم آنقدر کند و نامعتبر بوده که حالا تعدادی از این افراد با بسته بودن مرزها در این مناطق سرگردان شده‌اند. این در حالی است که دیروز ابراهیم رئیسی در چهارمین سفر استانی خود به استان ایلام رفت. او در این سفر با اشاره به تقارن سفر استانی با ایام اربعین حسینی اعلام کرد: «تلاش داشتیم تعداد زیادی از مردم کشورمان بتوانند به کربلا اعزام شوند، اما دولت عراق فقط با حضور 60 هزار نفر موافقت کرده و امکان افزایش آن برای دولت میزبان وجود ندارد.»
وقتی باز هم مردم مقصرند!
مشکل سرگردانی زائران اربعین در فرودگاه امام به نوعی شمایل آن چیزی بود که پیش از این بسیاری نسبت به آن هشدار می‌دادند؛ این حجم از بی‌برنامگی، بی‌توجهی به شأن و کرامت زائران است. چراکه پیاده‌روی اربعین موضوعی است که از مدت‌ها قبل قابل پیش‌بینی و مدیریت است.
شهرام آدم‌نژاد، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در این باره گفت: «برنامه‌ریزی برای اعزام 60 هزار زائری که جزو سهمیه‌ها بودند، به‌خوبی انجام شده است و مشکلات پیش آمده مربوط به افرادی است که جزو این تعداد نبوده‌اند.» او در ادامه البته اشاره کرد که تا جمعه گذشته 31 هزار زائر به عراق اعزام شده‌اند. اما گفته‌های او با آنچه یکی از شاهدان و حاضران در فرودگاه به جام‌جم می‌گوید تفاوت‌های بسیاری دارد.
وحید یکی از زائرانی است که حالا در عراق حضور دارد و البته یکی از افرادی است که شاهد سرگردانی زائران در فرودگاه امام بوده است. پرواز او با تاخیری هشت ساعته، ظهر دیروز انجام و بالاخره موفق شد‌ با وجود داشتن ویزا و بلیت پس از هشت ساعت تاخیر به نجف برسد. او معتقد است موضوع حضور زائران بدون ویزا و بلیت از اساس «آدرس اشتباه دادن به افکار عمومی» است.
وحید به جام‌جم می‌گوید: «اساسا کسی که بخواهد نزدیک کانتر و وارد این منطقه از فرودگاه شود، ویزایش توسط ماموران نیروی انتظامی بررسی می‌شود. اولین نکته‌ای هم که توسط کارمندان فرودگاه چک می‌شود، ویزای افراد است و بدون داشتن ویزا، اساسا کارت پروازی صادر نمی‌شود.» به باور او این موضوع به واسطه «سوءمدیریت مسؤولان و تمامیت‌خواهی شرکت‌های هواپیمایی است.» بسیاری از جمله او معتقدند شرکت‌های هواپیمایی با وجود امکاناتی که به‌واسطه اربعین از دولت گرفته‌اند، نسبت به افزایش ظرفیت ناوگان‌شان برای پروازهای اربعین کوتاهی کرده‌اند. وحید ادامه می‌دهد: «نمونه این کوتاهی این‌که پرواز دیروز ساعت 5 و 30دقیقه صبح به مقصد نجف بلیت‌فروشی شده بود، در حالی که هواپیمایی برای زائران وجود نداشت! در ادامه با اعتراض ‌مردم، کاری که این شرکت هواپیمایی کرد این بود که هواپیمایی را که ساعت 12 قرار بود پرواز کند، به این زائران اختصاص دادند و باعث سرگردانی مسافران پرواز ساعت 12 و 30 دقیقه شدند!»
مقصر دانستن افرادی که بدون ویزا و بلیت به فرودگاه امام رفته‌اند از سوی معاون وزارت راه و شهرسازی، به باور بسیاری به نوعی تحقیر زائران است. وحید می‌گوید: «چه کسی است که نداند بدون داشتن ویزا و بلیت امکان پرواز ندارد که تقصیر این سرگردانی را این مورد عنوان کرده‌اند؟ علاوه‌بر بی‌برنامگی آشکار در رابطه با اربعین، باید به رفتار تحقیرآمیز و زننده عوامل شرکت‌های هواپیمایی با زائران اربعین هم اشاره کرد. با هشت ساعت تاخیر در پرواز، حتی نماینده شرکت حاضر نمی‌شود در پیشگاه این زائران حضور یابد و یک عذرخواهی خشک و خالی کند.»
این در حالی است که ‌ ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در چند روز گذشته در رابطه با تسهیل‌گری اعزام زائران اربعین اصرار بسیاری داشته‌اند.
اربعین و کرامت زائران
از کمبود سهمیه ایران و شرط تزریق دو دوز واکسن برای اعزام گرفته تا این روزها که بسیاری معتقدند سفر به کربلا و حضور در این مراسم هم به نوعی طبقاتی شده است. برخی نیز شکوه از هزینه‌های بالای حضور در این مراسم دارند. در واقع گستره گلایه‌های زائران بسیار است. مهم‌ترین گلایه اما مربوط به مدیریت همین تعداد سهمیه برای اعزام به عراق است. از همان ابتدا افزایش ناباورانه قیمت پروازها با وجود مصوب شدن قیمت بلیت، موجب نارضایتی بسیار و جاماندن دوستداران زیارت اربعین شده بود. این موضوع البته همچنان برقرار است، آنقدر که دیروز علی رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت در دیدار با سرکنسول ایران در نجف به بسیاری از این مشکلات اشاره کرده و گفت: «مشکلات متعدد زائران در فرودگاه و افزایش نرخ بلیت‌های پروازی با وجود تعیین قیمت مصوب برای بلیت رفت و برگشت، معطلی در فرودگاه‌ها و برخی مسائل دیگر، ناراحتی و دغدغه‌ها را مضاعف کرده است. در روزهای گذشته با رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت‌وگو کردیم تا به حل مشکل زائران کمک کنند و پرواز و قیمت مصوب بلیت برای زائران فراهم شود.»
او همچنین این شرایط را در شأن زائرانی ایران ندانست و افزود: «تلاش‌ها بر آن است که زائران ما در چارچوب‌های قانونی و با حفظ شأن و کرامت انسانی و نیز سلامت با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی به این سفر اعزام شوند.»

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/622947/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

مرغ ارزان شد

حماس: مواضع بایدن متناقض است

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

تاریخ سازی جعلی

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

سیل برای دبی گران تمام شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

تارانتینو نظرش عوض شد؛ «منتقد سینما» را نمی‌سازد!

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

جادوی بهاره، کار عمو نوروزه!

اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

«کارخانه هیولاها» در ایران روی صحنه رفت

امیرعبداللهیان: عملیات دفاع مشروع و اقدام متقابل ایران پایان یافته است

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

فقط حرکتای صورت سلمان که به شیرین میگه منو لو نده!

بازیگر نقش سیروس قایقران در «پرویزخان» کیست؟

بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا

امیرعبداللهیان: در صورت تعرض به منافع ایران، در پاسخ‌گویی لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی