اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله وطن امروز/ وقتی آمریکایی‌ها از عقلانیت متنفرند تحلیل ویژه

سرمقاله وطن امروز/ وقتی آمریکایی‌ها از عقلانیت متنفرند
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - وطن امروز / « وقتی آمریکایی‌ها از عقلانیت متنفرند » عنوان یادداشت روزنامه وطن امروز به قلم حنیف غفاری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
از خودشیفتگی ترامپ تا خودخوری بایدن!
نارسیسیسم یا همان خودشیفتگی مزمن، براساس خصیصه‌های روانی و شخصیتی در علاقه و تعلق خاطر بیش از اندازه به خود و خودشیفتگی نامحدود شناسایی می‌شود و آن را نوعی اختلال شدید روانی می‌دانند. از جمله عواقب و تبعات این اختلال روانی، آسیب زدن و حتی نابودی دیگران به دلیل احساس تحقیرشدگی است. بسیاری از روانپزشکان مطرح آمریکایی پس از حضور دونالد ترامپ در رأس معادلات اجرایی و سیاسی واشنگتن، هشدار دادند او بشدت مبتلا به اختلال روانی خودشیفتگی است؛ اختلالی که در ماه‌ها و روزهای آخر حضور ترامپ در مسند قدرت، خود را به سخت‌ترین نحو ممکن نشان داد! کسانی که در حوزه روانشناسی سیاسی و روانشناسی اجتماعی مطالعه و تحقیق می‌کنند، معتقدند حمله ششم ژانویه سال 2021 به ساختمان کنگره، خروجی و انعکاس اختلال خودشیفتگی ترامپ در میان طرفداران نژادپرست و افراطی او بود. 
بهتر است در این میان، اشاره‌ای نیز به نامه معروف 350 روانپزشک در سال 2019 میلادی (قبل از شیوع کرونا ) در آمریکا کنیم؛ زمانی که ترامپ تصور شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 را نمی‌کرد. دکتر‌ «بندی لی» یکی از روانپزشکان شاغل در سازمان سیا و «جان زینر» روانپزشک معروف آمریکایی در دانشگاه جورج واشنگتن از جمله نگارندگان این نامه بودند. در بخشی از این نامه آمده بود: «اینکه جوانب روانی موضوع استیضاح ترامپ را رصد یا درک نکنیم یا آنها را کم‌اهمیت بشماریم، می‌تواند منجر به نتایجی فاجعه‌بار شود. برای ترامپ، کوچک‌ترین انتقاد یا مخالفتی به عنوان یک تحقیر یا خوار شدن تفسیر می‌شود و خشم و واکنش شدید او را برمی‌انگیزد».
اکنون، موضوع زوال عقل جو بایدن و اختلالات روانی او، به عنوان عاملی جدی مورد اشاره روانپزشکان آمریکایی قرار گرفته است، تا حدی که برخی منابع خبری از احتمال کناره‌گیری وی از قدرت تا قبل از پایان دوران ریاست‌جمهوری وی (سال 2024) خبر می‌دهند. شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل تمرکز بیش از حد سران حزب دموکرات بر افزایش محبوبیت کاملا هریس، معاون بایدن نزد رای‌دهندگان دموکرات و مستقل، همین موضوع باشد! اگر بایدن به هر دلیلی از قدرت کنار رود، هریس جایگزین وی خواهد شد و در نتیجه، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024 خواهد بود. نکته قابل تأمل اینکه حتی قبل از حضور بایدن در رقابت‌های انتخاباتی، «رانی جکسون»، پزشک سابق کاخ سفید تاکید کرده بود وی از صلاحیت روان‌شناختی لازم برای اداره امور آمریکا برخوردار نیست و دارای معضلات ‌شناختی است. برخی منابع آمریکایی اعلام کرده‌اند مؤلفه‌های رفتاری «تشکیک» و «سرزنش خود و دیگران» در شخصیت بایدن نمود ویژه‌ای دارد؛ چنانکه زندگی شخصی وی را نیز با معضلات عمده‌ای رو‌به‌رو کرده است. 
تا قبل از این، اختلالات روانی دیگری نیز در بیل کلینتون، بوش پدر، بوش پسر و حتی جیمی کارتر شناسایی شده بود که بنا بر ملاحظات محرمانه نهادهای اطلاعاتی آمریکا، از دید افکار عمومی پنهان نگاه داشته شده بود. سوال اصلی این است: چرا زوال عقلانیت یا اختلالات روانی و‌ شناختی به وجه اشتراک رؤسای‌ جمهوری دموکرات و جمهوری‌خواه در آمریکا تبدیل شده است؟! در این باره، 2 فرضیه مهم مطرح است: یکی اینکه جریان‌های پشت پرده قدرت در آمریکا، حضور یک رئیس‌جمهور عاقل و مسلط بر احوال شخصی خود را در تزاحم با تسلط پنهان خود بر وی می‌دانند. همگان به یاد دارند «جیمز کومی» رئیس سابق سازمان اف‌بی‌آی، در فاصله 24 ساعت مانده تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری 2016، با به جریان انداختن دوباره پرونده ایمیل‌های افشاشده «هیلاری کلینتون» (نامزد دموکرات‌ها)، زمینه شکست وی از ترامپ را فراهم کرد اما سال 2020 میلادی، ترامپ به این نتیجه رسید تاریخ مصرف وی برای جریان‌های پشت پرده قدرت در آمریکا به پایان رسیده است! این قاعده می‌تواند در قبال دیگر رؤسای‌ جمهوری آمریکا نیز صادق باشد. 
فرضیه دیگر اینکه اساسا اختلالات روانی رؤسای‌جمهور و سیاستمداران آمریکایی، اهمیتی برای نهادهای قدرت این کشور ندارد! درک این فرضیه، مرهون شناخت مناسبات قدرت در آمریکاست؛ جایی که در آن رئیس‌جمهور به‌رغم جایگاهی که در قانون اساسی آمریکا برای وی (به عنوان شخصیت اول کشور) در نظر گرفته شده است، ناچار است در خط‌کشی‌های نامرئی اما معینی حرکت کند که نهادهای قدرت برای وی معین می‌کنند. البته نگارنده معتقد است فرضیه دوم، بسیار خوشبینانه است زیرا بر اساس تجربیات سال‌های پس از جنگ دوم جهانی، ساختار قدرت در آمریکا به اندازه‌ای هوشمند نیست که بتواند اختلالات روانی رؤسای ‌جمهوری را در میان مجاری و معادلات قدرت هضم کند! 
در هر حال به نظر می‌رسد اختلالات روانی رؤسای ‌جمهوری آمریکا، به جای آنکه به یک عامل بازدارنده در علاقه جریان‌های پشت پرده قدرت به آنها تبدیل شود، به مزیتی برای جریانات تصمیم‌ساز پشت پرده در ایالات متحده تبدیل شده و در مقابل، عقلانیت و درایت سیاستمداران، حکم عوامل مزاحم را برای آنها دارد. ماجرای جالبی است!

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/590340/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عاقبت فرار از خانه به‌عشق خواستگار شیشه‌ای

خبرگزاری رسمی کره شمالی: هیات اقتصادی پیونگ یانگ عازم ایران می‌شود

لایحه ممنوعیت تیک‌تاک در مجلس سنا تصویب شد

اعتراف عجیب ژیلا صادقی درباره آشپزی

چه خبر از مهران مدیری و نیکی کریمی؟

تجمع خانواده اسرای صهیونیست مقابل وزارت جنگ رژیم صهیونیستی

توضیحات رییس دادگاه منافقین در خصوص چگونگی برگزاری دور جدید جلسات محاکمه

گزارش یوسف سلامی از حسینیه امام خمینی پیش از آغاز دیدار کارگران با رهبر انقلاب

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

حرکت عجیب یک زن در تهران برای به رُخ کشیدن ثروتش

هیل: همه رئیسان ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

نماینده مجلس: رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: کار ویژه بانک‌های خصوصی تامین مالی بخش خصوصی نیست

خودداری ارمنستان از شرکت در نشست امنیتی روسیه

اسامی 14 هزار کودک شهید فلسطینی بر روی یکی از دیوارهای غزه

بوی عجیبی داره بلالش چی زدین بهش؟

کت و شلوار «حبیب» جهانی شد!

توضیحات ویدئوییِ کریمی قدوسی درخصوص توئیت‌های اخیرش که جنجالی شد

یورونیوز: پهپاد‌های مهاجم به اسرائیل تسلیحاتی ویرانگر و مخوف هستند

خریداران و فروشندگان مسکن بخوانند

اولین فهرست اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس منتشر شد

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

رئیس بانک مرکزی دولت روحانی دست به قلم شد؛ توصیه به تیم اقتصادی رئیسی

تصویب انتقال پناهجویان از انگلیس به رواندا

تظاهرات شبانه دانش آموزان در طنجه مغرب در حمایت از فلسطین

دویست روز جنگ با اشباح حزب الله!

معاون وزیر دفاع روسیه به ظن دریافت رشوه بازداشت شد

سرگشتگی و یاس یک فضانورد/ مینی سریالی که باید دید

شیر خاورمیانه؛ لقب سریلانکایی‌ها به رئیس جمهور ایران

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

فریاد اردنی‌ها در برابر سفارت رژیم صهیونیستی

تعطیلی دانشگاه کلمبیا برای تظاهرات‌های ضد اسرائیلی

تشدید حملات قبایل سوریه به هم‌پیمانان آمریکا در دیرالزور

رئیسی: اشغالگری رژیم صهیونیستی نه مشروعیت‌زا است و نه مالکیت‌آور

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

یورو رکورد زد

کنایه «نون خ» به شعارهای مسئولین!

استقبال رسمی مقامات سریلانکا از رییس جمهور

سرمقاله اطلاعات/ اهمیت سفر رئیسی به پاکستان

سرمقاله آرمان ملّی/ مشروعیت مردمی قانون

دست رد سوئیس به استفاده از سود اموال مصادره شده روسیه

حسن بیادی: چه بسا دخالت‌های دولت نباشد کارها بهتر انجام شود

سرمقاله دنیای اقتصاد/ توصیه خیرخواهانه

سرمقاله جهان صنعت/ ضرورت جلب رضایت مردم

سرمقاله جوان/ در هوای مهاجرت 70 میلیون ایرانی!

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

همه مرد های مجرد آبادی خواستگار گلاتاژ بودند!

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

سرمقاله شرق/ چگونه عرف قانون را می‌بلعد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی