اخبار محرمانه

آخرين مطالب

تلاش جمهوری‌خواهان برای سفیدشویی کودتای ترامپ تحلیل ویژه

تلاش جمهوری‌خواهان برای سفیدشویی کودتای ترامپ
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - اعتماد / محمدحسین لطف‌الهی- در روزها و ساعات ابتدایی حادثه ششم ژانویه، زمانی که هواداران رییس‌جمهور پیشین امریکا به ساختمان کنگره هجوم آوردند و سرنوشت دموکراسی امریکایی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته بود، همه می‌دانستند برای این فاجعه باید چه کسی را سرزنش کنند و دونالد ترامپ چه نقشی در آغاز این بحران بزرگ دارد. متحدان نزدیک رییس‌جمهور سابق به دشمنان او بدل شده بودند و در شرایطی که برخی جمهوری‌خواهان ارشد وعده جدا کردن راه حزب از راه دونالد ترامپ را می‌دادند، تعدادی از جمهوری‌خواهان خواستار برکناری رییس‌جمهور مستقر شدند. هنوز یک ماه از این حادثه نگذشته بود که نشانه‌های تغییر پدیدار شد. در جریان دومین استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان و سنای امریکا بیش از 200 عضو حزب جمهوری‌خواه با استیضاح نمادین او و محروم کردنش از حضور دوباره در کاخ سفید و مناصب دولتی مخالفت کردند و سران ارشد حزب جمهوری‌خواه که در روزهای ابتدایی مستقیما انگشت اشاره را به سوی ترامپ گرفته بودند این‌بار روی به بازنویسی تاریخ آوردند و پس از آن، از نگاه جمهوری‌خواهان اتفاقات ششم ژانویه نه «شورشی علیه دموکراسی» که تنها «بازدیدی توریستی از ساختمان کنگره» بود.
هفته گذشته، در میان شهادت احساسی افسران پلیس در اولین جلسه کمیته منتخب مجلس نمایندگان، جمهوری روایت جدیدی را از آن روز مرگبار به نمایش گذاشتند. آنها دیگر به تبرئه آقای ترامپ بسنده نکردند، بلکه نسخه‌ای از رویدادها را ابداع کردند که در آن متهمان به شورش «زندانیان سیاسی میهن‌پرست» بودند و نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان مقصر خشونت‌ها بود.
روز سه‌شنبه رهبران جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان امریکا، نانسی پلوسی رییس دموکرات مجلس نمایندگان این کشور را به بی‌توجهی به وظایف خود در دفاع از ساختمان کنگره در روز حمله مرگبار به آن متهم کردند و از او خواستند در خصوص نقشش در این حمله خشونت‌آمیز که در آن بیش از 140 مامور پلیس زخمی شدند، پاسخ بدهد. کوین مک‌کارتی رییس اقلیت جمهوری‌خواهان مجلس خارج از ساختمان کنگره به خبرنگاران گفت: «در روز ششم ژانویه ماموران شجاع در موقعیتی آسیب‌پذیر و ناخوشایند قرار گرفتند زیرا رهبری در راس شکست خورده بود». در نشانه دیگری از اینکه تا چه میزان بحث در خصوص این حمله در کنگره حزبی شده، جمهوری‌خواهان در کنفرانس خبری قبل از جلسه آغازین تحقیقات هیچ انتقادی را نسبت به ترامپ که طرفداران خود را برای انجام این حمله ترغیب کرد تا مانع تایید شکست خود در انتخابات شود، مطرح نکردند. آنها همچنین از پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا سناتور «میچ مک‌کانل» که در زمان حمله رهبر جمهوری‌خواهان سنا بود به همان اندازه پلوسی مسوول نواقص امنیتی هست یا خیر، امتناع کردند. جمهوری‌خواهان در عوض پلوسی را به فعال نکردن گارد ملی از ابتدا و حالا هم امتناع از مواجه شدن با سوالات سخت به دلیل رد کردن حضور «جیم جردن» و «جیم بنکس» دو متحد ترامپ در کمیته منتخب، متهم کردند.
دفتر پلوسی در واکنش بیانیه‌ای صادر و اتهامات را رد کرد. او در این بیانیه یادآوری کرد که رهبران کنگره بر تصمیمات روزانه در ارتباط با امنیت کنگره نظارت نمی‌کنند و مسوولیت این کار برعهده هیات پلیس کنگره است.
در ادامه بیانیه ذکر شده که «رییس مجلس نمایندگان هرگز درخواست برای فعال کردن گارد ملی را رد نکرد و حالا که کمیته منتخب دو حزبی کار خود را آغاز می‌کند، تنها ابزار باقیمانده در زرادخانه جمهوری‌خواهان انحراف، تحریف و اطلاعات غلط است. جیم هایمس، عضو دموکرات مجلس نمایندگان که در نشست استماع شهادت افسران پلیس در خصوص حوادث روز ششم ژانویه حاضر بود در توصیف این نشست‌ها و رفتار جمهوری‌خواهان به شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌گوید: «من عموما کسی نیستم که زود عصبانی بشوم یا از کوره در بروم. اما در این جلسه اصلا نتوانستم جلوی خودم را بگیرم. نمی‌توانستم بنشینم و نگاه کنم که دیگران درباره اتفاقاتی که خودمان شاهدش بودیم، روایتی کاملا متفاوت و دروغین را مطرح کنند.» او می‌افزاید: «در مقابل دروغ‌های آنها، فقط به گفتن این جمله بسنده کردم که من نمی‌توانم رییس‌جمهور پیشین را به دلیل ضربه‌ای که به دموکراسی در کشور ما وارد کرد ببخشم. این ضربه بسیار بسیار بزرگ بوده و سخت است که می‌بینم هم‌قطاران جمهوری‌خواه من دروغ‌های شاخدار او را تکرار می‌کنند.» به گفته جیم هایمس، پس از این سخنان سکوتی کشدار و طولانی بر فضای جلسه حاکم شد. سی‌ان‌ان گزارش داده که در سنای امریکا به مرور نشانه‌های این تشدید اختلافات در حال آشکار شدن است و برخی سناتورها حاضر نیستند با کسانی که به صحت انتخابات رای ندادند همکاری داشته باشند. این موضوع باعث شده تا در برخی طرح‌ها و لوایح نظیر لایحه زیرساخت‌ها که برای دموکرات‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، امکان همکاری‌های گسترده با حزب رقیب و جلب رضایت آنها وجود نداشته باشد. در مجلس نمایندگان اما وضعیت به مراتب بدتر است. در طول دو هفته گذشته و با توجه به پویایی کمیته منتخب در بررسی حوادث مربوط به ششم ژانویه، رهبران دو حزب عملا روبروی همدیگر قرار گرفته‌اند و حضور نمایندگان در این کمیته باعث شده که جایگاه اصلی آنها در کمیسیون‌های اصلی تحت‌تاثیر قرار گیرد. تحلیلگران این روند مجلس نمایندگان را «ریختن بنزین روی آتش یک رابطه کاری ناپایدار» توصیف می‌کنند. یکی از دستیارهای دموکرات‌ در این باره معتقد است: «برای کسانی که سال‌ها در این راهروها با دستیارها و نمایندگان حزب رقیب کار کرده بودند، در چند ماه گذشته کاملا مشخص بود که فضا به سوی سردتر شدن پیش می‌رود اما طی هفته گذشته می‌توان گفت همه‌چیز متوقف شده است.» به گفته او، این حقیقت که حتی شهادت نیروهای پلیس نیز نتوانست نظر برخی جمهوری‌خواهان را در خصوص حمایت از ترامپ و روایت دروغین او تغییر دهد و همچنین لجبازی‌هایی نظیر مخالفت با اجبار پوشیدن ماسک در مجلس نمایندگان باعث شد تا تنش‌ها میان دو حزب افزایش پیدا کند.
تبعات جبران‌ناپذیر تاکید بر دروغ‌های ترامپ
در این میان برخی جمهوری‌خواهان بر این باورند که اصرار هم‌حزبی‌های آنان بر سفیدشویی وقایع 6 ژانویه دلیل اصلی تنش‌های کنونی و عامل ایجاد دو دستگی و اختلاف شدید در جامعه است. جان کورنین، سناتور جمهوری‌خواه ایالات تگزاس می‌گوید: «من بعید می‌دانم کسی قادر باشد آنچه در حقیقت اتفاق افتاده را از ذهن جامعه پاک کند.» او تاکید دارد: «همه ما این حادثه را با چشمان خود مستقیما دیدیم و مردم نیز آن را به‌طور کامل از طریق شبکه‌های تلویزیونی تماشا کردند.» با این وجود هرچند این رفتارهای جمهوری‌خواهان تاثیری بر دموکرات‌ها نداشته اما باعث شده رای‌دهندگان جمهوری‌خواه که در ابتدا چندان بر سر اتفاقات 6 ژانویه اتفاق نظر نداشتند و به انتقاد از ترامپ می‌پرداختند، به مرور زمان دیدگاه خود را تغییر دهند. براساس آخرین نظرسنجی شبکه خبری سی‌بی‌اس در ماه ژوییه، در حال حاضر اکثریت طرفداران ترامپ معتقدند شورش 6 ژانویه، «نمادی از ملی‌گرایی» و در «دفاع از دموکراسی و آزادی» بوده است. براساس این نظرسنجی، در ماه ژانویه 51 درصد از شرکت‌کنندگان جمهوری‌خواه در نظرسنجی به‌شدت با اتفاقات پیش آمده و حمله به کنگره مخالف بودند و 28 درصد نیز مخالفت نسبی داشتند. اکنون اما تنها 31 درصد از جمهوری‌خواهان خود را مخالف جدی حوادث 6 ژانویه می‌دانند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/590130/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مجری جنجالی روی آنتن زنده پابرهنه شد/ ویدئو

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی: «نور نیوز» ارگان رسانه‌ای شورا و دبیرخانه نیست

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

قزاقستان تخطی از سهمیه تولید در اوپک‌پلاس را جبران می‌کند

انجام موفقیت‌آمیز 2 هزار و 200 کیلومتر توپکرانی در نفت و گاز گچساران

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

31 فروردین آخرین مهلت هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه "طنزپهلو"

قیمت نفت کاهش یافت

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

تضمین ارزآوری برای کشور به همت صنعت گاز/ «ایران» شریک اقتصادی مطمئن شناخته شد

رفع نشتی در 5 مرکز بهره‌برداری خطوط انتقال گاز

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

آخرین سامورایی‌های ژاپن در یک قاب

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

جداول مرتبط با حوزه انرژی لایحه بودجه سال 1403 در کمیسیون انرژی اصلاح می‌شوند

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

مدیر انتشارات روزنه به زندان رفت

از بازیگری در فوتبال تا رسیدن به گزارشگری جوادخیابانی/ ویدئو

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

انتقال بیش از 774 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی در منطقه خلیج‌فارس

انتقال نوروزی 458 میلیون لیتر فرآورده نفتی در منطقه خوزستان

پیشرفت خیره‌کننده پروژه بنزین‌سازی پالایشگاه تهران در ماه‌های اخیر

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

ضریب پیچیدگی پتروپالایشگاه تهران تا 1410 به 12.6 درصد می‌رسد

ضریب پیچیدگی پتروپالایشگاه تهران تا 1410 به 12.6 می‌رسد

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

شمار جایگاه‌های عرضه‌ سوخت مایع در منطقه کرمانشاه به 128 باب رسید

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

سفر به ایران قدیم؛ عکس‌های تماشایی از عشایر ایران، 90 سال پیش!/ تصاویر

تصویب 2 طرح بزرگ بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در حوزه گاز

حمله ایران به اسرائیل تیتر اول رسانه‌های جهان شد/ تصاویر

اطلاعیۀ سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از اسرائیل در فضای مجازی

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی