اخبار محرمانه

آخرين مطالب

تهدید گمرک به پاسخ مبهم وزارت کشاورزی: جواب صریح ندهید، تمام موزها را ترخیص می‌کنیم اقتصادی

تهدید گمرک به پاسخ مبهم وزارت کشاورزی: جواب صریح ندهید، تمام موزها را ترخیص می‌کنیم
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - بعد از آنکه وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با تعیین تکلیف واردات موز و ترخیص چند هزار تنی که در گمرک مانده، پاسخ شفافی ارائه نکرد، گمرک ایران در واکنش به آن اعلام کرده است در صورتی که وزارت جهاد کشاورزی پاسخ شفاف و صریحی ارائه نکند و تکلیف را مشخص نکند، برای جلوگیری از فساد این کالا، آنچه را در گمرک موجود است ترخیص خواهد کرد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : ایسنا: بعد از آنکه وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با تعیین تکلیف واردات موز و ترخیص چند هزار تنی که در گمرک مانده، پاسخ شفافی ارائه نکرد، گمرک ایران در واکنش به آن اعلام کرده است در صورتی که وزارت جهاد کشاورزی پاسخ شفاف و صریحی ارائه نکند و تکلیف را مشخص نکند، برای جلوگیری از فساد این کالا، آنچه را در گمرک موجود است ترخیص خواهد کرد.
پنجمین نامه‌نگاری برای تعیین تکلیف موزهای وارداتی نیز امروز (چهارشنبه) صورت گرفت و گمرک ایران در نامه‌ای به وزارت جهاد کشاورزی ضمن اعلام مبهم بودن مکاتبه صورت گرفته از این وزارتخانه با وزارت صمت، خواستار اعلامی صریح در این رابطه شد.
این در حالی است که آخرین مکاتبه‌ای که اخیرا برای تعیین تکلیف واردت موز صورت گرفت، به اعلام وزارت جهاد به سازمان توسعه تجارت برمی‌گشت که طی آن جریان واردات موز در ثبت سفارش‌های سال 1398 مورد اشاره قرار گرفته یا بحث واردات این کالا در قبال صادرات چند کالای دیگر مطرح شده و عملا وضعیت موزهایی که در حال حاضر در گمرکات وجود دارد را مشخص نمی‌کرد و همچنان حدود سه هزار تن موز به عنوان کالای فسادپذیر را در گمرک بلاتکلیف می‌گذاشت.
حتی اگر امروز همه‌چیز اجرایی شود، باز فرقی نمی‌کند
اما این جریان در فاصله‌ای کوتاه با واکنش گمرک ایران همراه شده است، به طوری که طی مکاتبه ارونقی - معاون فنی گمرک ایران - با گیلان‌پور - معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی - با اشاره به ابهامات موضوع اعلام شده که «با توجه به اینکه این وزارتخانه در مورد اظهارنامه هایی که از اول بهمن 1398 و بعد از آن در دوره غیر فعال بودن ثبت سفارش موز صادر شده و مهر خروج محموله در پشت اظهارنامه است پیشنهاداتی به سازمان توسعه تجارت داشته است، اگر این پیشنهاد همین امروز مورد پذیرش سازمان توسعه تجارت قرار گرفته و همین امروز هم به مراجع ذیربط از جمله بانک مرکزی و گمرک ابلاغ شود عملا 24 روز فرصت برای استفاده از این تسهیلات وجود خواهد داشت که به نظر می رسد با توجه به فرآیند بررسی، پذیرش و ابلاغ مراتب پیشنهادی، عملا بعد از این فرصت تصمیم گرفته شود که هیچ نتیجه ای عاید صادر کنندگان سیب دارای حقوق مکتسبه نخواهد داشت.»
معاون فنی گمرک در ادامه این مکاتبه یادآور شده «آنچه که گمرک به وزارت جهاد اعلام و دارای اهمیت بود این مورد بوده است که اخیرا وارد کنندگان موز بدون اینکه صادرات سیب داشته باشند اقدام به ثبت سفارش معتبر، کد رهگیری بانک عامل و مجوز قرنطینه نباتی کرده و مآخذ حقوق ورودی 20 درصد بدون تخفیف را برای اظهارنامه وارداتی موز در نظر گرفته و اظهار می کنند،به عبارتی دیگر تمامی مجوزهای قانونی و مقرراتی لازم برای ترخیص کالا آماده است.»
تکلیف را صراحتا مشخص کنید
بر این اساس خواسته شده که وزارت جهاد صریحا در این خصوص اعلام نظر کرده که گمرکات اجرایی می توانند با توجه به موارد موجود اجازه ترخیص موزهای وارداتی را صادر کنند یا از ترخیص این کالا به نحو اشاره شده جلوگیری شود؟
همچنین معاون فنی گمرک به معاون وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرده با توجه به فساد پذیری کالا در شرایط جوی موجود دستور تسریع در اقدام صادر شود و عدم پاسخ صریح به این مورد گمرک را مجاز به ترخیص موزهای وارداتی خواهد کرد.
جریان پیچیده واردات موز
ماجرای این نامه‌نگاری‌ها به این برمی‌گردد که طبق مصوبه بهمن 1399 ستاد تنظیم بازار مقرر شد که واردات موز تنها به شرط صادرات سیب انجام شده و با انجام ثبت سفارش و تایید کد منشأ ارز بلامانع باشد؛ اما آنچه اتفاق افتاد این بود که حجم زیادی از موزهای وارداتی زمانی به گمرک اظهار و درخواست ترخیص دارند که برای آنها ثبت سفارش از سوی وزارت صمت و همچنین تایید منشأ ارز از سوی بانک مرکزی انجام شده ولی شرط مصوبه یعنی صادرات سیب را ندارد.
بر این اساس، با توجه به اختلافی که وجود داشت گمرک ایران طی مکاتبه ای با وزارت صمت خواست تا تکلیف واردات موز را مشخص کرده و یا اینکه در این رابطه اصلاحی در مصوبه صورت دهد.
ولی اعلام قبادی - معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت - در پاسخ به درخواست ارونقی - معاون فنی گمرک ایران - از این حکایت داشت که وزارت صمت مخالف واردات موز بدون شرط صادرات سیب نیست و اشاره شد که مصوبه مربوطه در زمانی بوده که می خواستند هم صادرات سیب افزایش پیدا کند و هم بازار موز متعادل شود ولی اکنون زمان صادرات سیب نیست و از نظر وزارت صمت امکان واردات موز بر اساس مقررات صادرات و واردات بلامانع است. با این وجود قبادی خواسته بود که گمرک از وزارت کشاورزی نیز کسب تکلیف کند.
نامه‌نگاری دیگر از سمت گمرک با وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفت و طی آن معاون فنی گمرک به معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد اعلام کرد که در حال حاضر حجمی حدود 2500 تن موز وارد گمرک شده که ثبت سفارش و کد رهگیری بانک را نیز دارد اما صادرات سیب مقابل آن صورت نگرفته، از این رو از گیلان پور خواسته بود تا تکلیف واردات موز به ویژه آن دسته که بدون صادرات سیب انجام می شود را مشخص کند که در مکاتبه وی با سازمان توسعه تجارت همچنان ابهامات باقی بود.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/587132/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

هفتمین «پاتوق فیلم کوتاه» برگزار می‌شود

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

عاقبت تلخ ازدواج برای فرار از خانه پدری

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

واکنش انگلیس به کشف گورهای دسته‌جمعی در نوار غزه

فحش کم آورد!

بررسی ابعاد مختلف سریال «جنگل آسفالت»

زهره الهیان: از اقدام پلیس برای اجرای طرح «نور» حمایت می‌کنیم

نخستین اظهار نظر اسماعیلیان در مورد سریال رمضانی الحشاشین

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

سلنا گومز در پشت صحنه یک سریال کمدی

نگاهی به آنونس سریال دوپینگ

امیر آشتیانی برای شرکت در اجلاس وزرای دفاع شانگهای به قزاقستان سفر کرد

حماس: از خواسته‌های خود کوتاه نخواهیم آمد

داوران نوعی نگاه کن معرفی شدند

نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود

بازیگران شبکه نمایش خانگی را ستاره‌باران کردند

قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد، مجلس برنامه می‌دهد

هشدار روسیه در مورد استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان

میرسلیم: رئیسی در فرصت باقی‌مانده تدبیر مناسبی نیندیشد، همه ما ضرر می‌بینیم

همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی با قوت ادامه می‌یابد

زنان مو بِلوند و چشم آبی‌ای که در خدمت نسل طلایی آلمان بودند!

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

مسکو: فرمول زلنسکی برای صلح، درگیری را طولانی‌تر می‌کند

کل کل نون خ ها در آخرین لحظات عمرشان

تشکر وزیر دفاع از مجلس بابت تصویب تشکیل سازمان «سپند»

مشعل‌های گازی مجتمع‌های پتروشیمی جمع‌آوری می‌شوند

چند تصویر جالب از دخترانی که امروز کنکور داشتند

افسر اسرائیلی هدف تک‌تیرانداز مقاومت فلسطین

گنجی: توماج صالحی حتما اعدام نمی‌شود

معاون پارلمانی رئیسی: دستگاه‌ها باید به وظایف روشن و بی‍ّن خود درباره حجاب عمل کنند

ضرورت روزآمدسازی دانش و اطلاعات مدیران مناطق نفت‌خیز جنوب

گام بلند مناطق نفت‌خیز جنوب در بومی‌سازی تجهیزات

پاپ فرانسیس: جنگ غزه و اوکراین را متوقف کنید

بخشی از آثار ویرانی های ارتش اشغالگر در شهر خان یونس

حامد بهداد و سحر دولتشاهی از «می‌خواهم زنده بمانم» به «مفت‌بر» رسیدند

امام جمعه سابق جوانرود درگذشت؛ علت استعفای سال گذشته او چه بود؟

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

پاسخ موشکی حزب‌الله به حملات صهیونیست‌ها به جنوب لبنان

مادورو: کشورهای ائتلاف بولیواری خواهان جهان چندقطبی هستند

دولت بایدن نسبت به «پیروزی اوکراین» مطمئن نیست

چه سریالی جایگزین «مادرانه» می‌شود؟

واعظ آشتیانی: رأی مردم آمریکا در انتخابات نمایشی است

نظامیان فرانسوی کنار اوکراین علیه روسیه می‌جنگند

مسعود فروتن فیلم «همسر» فخیم‌زاده را برای نابینایان روایت کرد

تقلب‌های ناشیانه این سریال از «فسیل» هیچ‌کس را نخنداند

شورای وحدت چند نماینده در مجلس دوازدهم دارد؟

فرمانده کل ارتش: ایران هر کجای رژیم صهیونیستی را لازم باشد و بخواهد موشک می‌زند

واعظی: آنچه رئیسی می‌گوید با آمار‌های دو هفته قبل یا دو هفته بعد اعضای دولت فرق دارد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی