اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سردرگمی اصلاحات تحلیل ویژه

سردرگمی اصلاحات
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - صبح نو /متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تایید آن نیست
مدتی است که اصلاح‌طلبان بحث آسیب‌شناسی از عملکرد خود طی سال‌های پس از سال92 را پیش کشیده‌اند. لزوم آسیب‌شناسی از آنجا برای اصلاح‌طلبان مهم شد که ایشان نتوانستند در انتخابات1400 نتیجه را بگیرند. با اینکه بازبینی در راهبردها و روش‌های اصلاح‌طلبی با موانع جدی مواجه است اما اخبار رسیده حکایت از آن دارد که اصلاح‌طلبان با تشکیل اتاق فکر، قصد آسیب‌شناسی از خود را دارند. سیدحسن رسولی، فعال اصلاح‌طلب چندی پیش در گفت‌وگو با خبرآنلاین از تشکیل اتاق فکر اصلاح‌طلبان برای آسیب‌شناسی خود خبر داد و تصریح کرد: «در مقاطع قبلی هم، بعد از هر پروژه انتخاباتی، اصلاح‌طلبان هم اقدام به آسیب‌شناسی می‌کردند و هم با طرح سوال چه باید کرد مبتنی بر این آسیب‌شناسی، نقشه راه را ترسیم می‌کردند، همین دو دستور در جلسات هفتگی جبهه اصلاحات مطرح است و فکر می‌کنم ظرف سه، چهار هفته آینده، بحث آسیب‌شناسی به پایان می‌رسد». رسولی افزود: «در اتاق فکر اصلاح‌طلبان در قالب اینکه چه باید کرد، مناسبات مختلف مورد بررسی و اصلاح قرار می‌گیرد از ارتباط با مردم، ارتباط با قدرت و حاکمیت، ارتباط با جریانات رقیب، ارتباط درون‌جریانی».
تشکیل اتاق فکر، پایان نهاد اجماع‌ساز
 اظهارنظر رسولی در نوع خود نشان می‌دهد که نهاد اجماع‌ساز اصلاحات -که نهاد اصلی تمشیت‌کننده امور انتخاباتی اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 بود- از پتانسیل و ظرفیت لازم برای نگاه داشتن فعالان اصلاح‌طلب زیر یک سقف برای امر آسیب‌شناسی برخوردار نیست و به‌زودی باید شاهد انحلال آن باشیم. نیروهای اصلاح‌طلب خودشان نیز بر این باورند که عمر نهاد اجماع‌ساز محدود به انتخابات ریاست‌جمهوری بود و پس از آن، حضورش دیگر توجیهی ندارد؛ برای نمونه، علی تاجرنیا، فعال اصلاح‌طلب چندی پیش در گفت‌وگو با «مهر»، با پایان‌یافته دانستن فعالیت نهاد اجماع‌ساز تاکید کرد: «نهاد اجماع‌ساز برای ماموریتی در انتخابات تشکیل شده‌ بود و عملا با 
پایان یافتن انتخابات، کارآیی آن تمام شده است و دیگر فعالیت نمی‌کند». همزمان سیدهادی خامنه‌ای، دبیرکل مجمع نیروهای خط امام(ره) در گفت‌وگوی دیگری با انتقاد از کارکرد انتخاباتی نهاد اجماع‌ساز اصلاحات تصریح کرد: «در همین انتخابات اخیر هم نهاد اجماع‌ساز نه‌تنها اجماعی نساخت که اختلاف‌ساز هم بود». اظهارات این‌چنینی در شرایطی است که برخی اعضای نهاد اجماع‌ساز مثل علیرضا علوی‌تبار، طی هفته‌های اخیر در نامه به بهزاد نبوی، استعفای خود از این نهاد را اعلام کرده‌اند. هرچند اصلاح‌طلبان بنابر آنچه رسولی گفته، با تشکیل اتاق فکر قصد آسیب‌شناسی از اقدامات این سال‌های خود دارند و می‌خواهند نسبت خود با مردم و با قدرت و حاکمیت را بازتعریف کنند، لیکن به نظر می‌رسد در راه رسیدن به این هدف موانع عدیده‌ای بر سر راه داشته باشند.
اختلاف میان عملگرایان و رادیکال‌ها
 یکی از موانع عمده بر سر آسیب‌شناسی اصلاح‌طلبان، اختلاف رویکردی عمیق میان دو سر جبهه اصلاحات یعنی حزب کارگزاران سازندگی و حزب اتحادملت بر سر موضوعات و حوزه‌های مختلف ازجمله فرهنگ، سیاست و اقتصاد است. کارگزاران سازندگی که عمدتا به گرایش‌های نئولیبرالی شناخته می‌شوند، در زمینه اقتصاد سیاسی با گرایش‌های سوسیالیستی و برابری‌خواهانه احزابی مثل اتحادملت، تضاد آشکار دارد یا در زمینه رویکردهای سیاسی، کارگزاران سازندگی قائل به عملگرایی و همکاری حداکثری با قدرت است اما اتحادملت چنین نیست و اکت سیاسی را منوط به فراهم شدن تام لوازم دموکراسی می‌داند. باوجوداین تضادهای آشکار میان رویکردهای لیبرال‌دموکراتیک و سوسیال‌دموکراتیک، بی‌شک امر آسیب‌شناسی اصلاح‌طلبانه با بن‌بست آشکار مواجه خواهد شد.
 در همین باره، محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی روز 28تیر در گفت‌وگویی با «صبح‌نو» با ممتنع ارزیابی کردن خطاب اصلاح‌طلبی به کرباسچی(نماد عملگرایی) و تاجزاده(نماد رادیکالیسم) تاکید کرد: «اصلاح‌طلبان حتما به یک کار تئوریک جدید و جدی نیاز دارند تا اصلاح‌طلبی از نو بازتعریف شود و براساس این نمایه جدید، مشخص شود که آیا می‌شود آقای غلامحسین کرباسچی را اصلاح‌طلب دانست یا نه. در فضای کنونی نمی‌شود به‌طور همزمان هم به آقای کرباسچی بگوییم اصلاح‌طلب و هم به آقای تاجزاده». اختلاف‌سلیقه، مرام و رویکرد میان دو طیف راست و چپ اصلاح‌طلبی آنقدر زیاد است که باعث شده حتی برخی فعالان اصلاح‌طلب، فراق و جدایی این دو نحله را پیشنهاد بدهند؛ برای نمونه، حسین نقاشی، عضو شورای مرکزی حزب اتحادملت روز 15تیر در گفت‌وگو با «صبح‌نو» با اشاره به لزوم ایجاد تمایز میان نحله برابری خواه و نحله طرفدار سیاست‌های نئولیبرالی تاکید کرد: «این جریان دموکراسی‌خواه که در ضمن برابری‌خواهی هم هست، باید خودش را از نئولیبرال‌های محافظه‌کار مانند کارگزاران متمایز کند چون سیاست‌گذاری کارگزارانی‌ها و جریان‌های نزدیک به آن در طول 30سال گذشته، درراستای تبعیض بیشتر اقتصادی و اجتماعی بوده است».
جامانده از طبقات محروم
 اختلاف بر سر مبانی، تنها مانع مهم اصلاح‌طلبان برای آسیب‌شناسی نیست. اتاق فکر اصلاحات یک مانع دیگر نیز سر راه خود می‌بیند و آن، بازبینی ارتباطش با طبقه متوسط شهری در کنار ایجاد ارتباط با اقشار محروم و فرودست جامعه است؛ اقشار محرومی که اصلاح‌طلبان طی دو دهه اخیر به طرز غریبی از مطالبات آن‌ها دور مانده‌اند. جریان چپ که در دهه60 شمسی، همیشه خود را ملتزم به عدالت‌خواهی می‌دید و مدعی تابلوداری مطالبات طبقات و اقشار پایین بود، از بعد از خرداد سال76 دچار شیفت گفتمانی از عدالت‌خواهی به آزادی‌خواهی لیبرالی شد. همین شیفت باعث شد تا اصلاحات و اصلاح‌طلبی نقطه اتکای اجتماعی خود را از طبقات پایین و روستاها، به طبقه متوسط شهری منتقل کند و بلندگوی خواسته‌های فرهنگی و اجتماعی آن‌ها شود. پدیدارشدن گسست‌های اجتماعی و اقتصادی طی دو 
دهه گذشته در ایران و ریزش یافتن بخش‌هایی از طبقه متوسط به طبقه پایین، موجب جدایی هر چه بیشتر اصلاحات از این طبقه میان‌مایه شد. حال و پس از شکست مطلق اصلاحات در انتخابات1400، این جریان متوجه شده که بایستی نسبت خود با جامعه به‌ویژه اقشار فرودست یا طبقات متوسط ریزش‌یافته به پایین را دچار بازبینی و بازتعریف کند. اما این بازبینی نیز در نوع خود واجد موانع عمده‌ای است؛ برای نمونه، روزنامه شرق روز گذشته در گزارشی، با اشاره به فراموش شدن طبقات محروم جامعه ازسوی جبهه اصلاحات به‌عنوان یکی از مشکلات اصلاح‌طلبان در آسیب‌شناسی از سیاست‌های خود، نوشت: «اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه قادر به گفت‌وگو با طبقات محروم نبوده‌اند و همواره بیشتر بر طبقه متوسط و جزئی‌تر طبقه متوسط منزلتی مانند اهالی اندیشه و فرهنگ و دانشجویان متمرکز بوده‌اند و حالا که قرار است به جامعه برگردند باید مشخص کنند در شرایطی که بحران‌های اقتصادی بسیاری وجود دارد و مهم‌ترین مشکل این روزهای مردم اقتصاد است و از قضا دایره فقرا بیش از گذشته شده است، با این طبقه چگونه می‌توانند ارتباط داشته باشند».
راه پیچیده اصلاحات
 چنانچه آمد، اصلاح‌طلبان چه در مناسبات درونی خود و چه در ارتباط با جامعه، دچار بغرنجی‌های خاص و پیچیده‌ای هستند که کار آسیب‌شناسی اصلاح‌طلبانه را با امتناع‌های متعددی مواجه کرده است. مشغول شدن اصلاح‌طلبان به کسب و حفظ قدرت در دولت تدبیر و امید، موجب عقب‌ماندگی آن‌ها از شرایط روز جامعه شد و اصلاح‌طلبی را به طرز عجیبی از مطالبات اجتماعی دور نگاه داشت. بی‌شک جبران این وضعیت، نیازمند گذر زمان است اما تا آن زمان ممکن است بسیاری از ژنرال‌های پیر اصلاحات حضور نداشته باشند که همین امر حل معضلات اصلاح‌طلبی را با دشواری‌های از نوع دیگری روبه‌رو می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/585077/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

جت شخصی چند؟

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

همبستگی با غزه مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در امان

سانسور گسترده رسانه‌های جهان بخاطر حفظ منافع رژیم صهیونیستی

من آدم مجرد سوار ماشینم نمیکنم!

گام‌های اصلی در تربیت جنسی کودکان

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

کودک فلسطینی: خواب دیدم توسط ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدم!

مسعود ده‌نمکی: پدرم می گفت بین من و خمینی یکی رو انتخاب کن

داوری خطاب به دولت رئیسی: کاش برای دستاوردسازی‌های کاذب، حداقل کمی عدد بیاموزید

تابستون نزدیکه و هندوانه رو اینجوری برش بزن

هشدار قاهره درباره یورش زمینی رژیم صهیونیستی به رفح

کلیه ناخدا رو به اسم نورالدین خریدند!

جشن تولد ساده و بی ریای بازیگر پیشکسوت

عملیات «وعده صادق» از نگاه شخصیت‌های سیاسی ترکیه

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

موضع جدید عربستان در رابطه با توقف تجاوز اسرائیل

مجری سابق برنامه «هفت»: با زور و تهمت و تهدید فیلمساز نمی‌شوید!

متقی: بعد از جنگ غزه و عملیات وعده صادق، اسرائیل مجبور شد سفارتخانه‌هایش را در کشورهای منطقه ببندد

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

سفر پریناز ایزدیار با رضا عطاران به کاخ صدام حسین!

آمریکا تحریم‌هایی مرتبط با ایران اعمال کرد

وزیر کشور: 45 نماینده در مرحله دوم انتخابات راهی خانه ملت می‌شوند

در دومین روز از سفر رئیس‌جمهور به پاکستان چه‌ گذشت؟

با این رفتار، همیشه از جاری هات سرتر و جلوتری

پیدایش ابرقدرت اسلامی

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

بورس صعودی می‌ماند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

سختی‌های کار «سلطان و شبان» که کمتر شنیدید

روایتی از همکاری‌های اطلاعاتی مجاهدین با ارتش صدام

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

فرمانده 26 ساله فلسطینی که عملیات‌های بسیاری در کرانه باختری علیه ارتش اسرائیل انجام داده، کیست؟

رزمایش دریایی مشترک سوریه و روسیه آغاز شد

تصاویر متفاوتی از شاهزاده سریال «جومونگ 3»

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی