اخبار محرمانه

آخرين مطالب

بالندگی مدیریتی بانوان مازندران در مناصب دولتی معاونت امور زنان و خانواده

بالندگی مدیریتی بانوان مازندران در مناصب دولتی
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -

افزایش 50 درصدی اختصاص پست‌های مدیریت پایه و میانی استانی و رشد 20 درصدی سپردن همین پست‌ها در شهرستان‌های مازندران به بانوان طی هشت سال گذشته ، نویدبخش باور به توانمندی زنان این خطه از شمال کشور در عرصه‌های مدیریتی است .
سپردن پست مدیریتی به بانوان با تعیین سهمیه 30 درصدی از سوی رییس دولت تدبیر و امید و بر اساس برنامه ششم توسعه در دولت یازدهم در استان مازندران کلید خورد و در دولت دوازدهم هم ادامه یافت ؛ اقدامی که سبب اعتماد به نفس بیشتر بانوان مازندرانی طی هشت سال گذشته شد و نشان داد که زنان این استان همچون سایر عرصه ها قادرند پا به پای مردان در عرصه های مختلف موفق باشند.
هشت سال پیش و زمانی که تعیین سهمیه برای بانوان جهت تصدی پست های مدیریتی مطرح شد ، کمتر کسی فکر می کرد زنان حتی در استانی مانند مازندران بتوانند با بروز توانمندی هایشان در این عرصه ، انحصار مردانه را بشکنند ، ولی بانوان این استان نشان دادند همان گونه که در عرصه کشاورزی و دیگر مشاغل مکمل خوبی برای شکوفا کردن اقتصاد و فراخ نمودن مسیر معیشت هستند ، در عرصه مدیریتی هم می توانند توانمندی هایشان را به رخ بکشند تا آنانی که باورشان نداشتند ، انگشت به دهن بمانند.
اگر چه بهاء دادن به توانمندی بانوان در مازندران یک سنت فرهنگی به شمار می رود ، ولی سپردن مناصب مدیریتی دستگاه های دولتی در این استان هم به خاطر انحصار مردانه همواره با اما و اگر همراه بوده است ، موضوعی که معاون امور بانوان و خانواده استانداری مازندران بر آن صحه می گذارد و می گوید : القای مردانه بودن پست های مدیریتی دولتی به گونه ای در استان رسوب کرده بود که حتی بانوان خودشان هم تا هشت سال قبل و پیش از تعیین سهمیه مدیریتی ، کمتر تمایلی به حضور در چنین مناصبی را داشتند و به عبارتی سایه سنگین نگاه مردانه به پست های مدیریتی دستگاه های دولتی سبب شده بود تا زنان حتی به فکر این نیفتند که در اختیار گرفتن پست مدیریتی بخشی از حقوقشان به عنوان نیمی از جمعیت استان محسوب می شود.
روفیا مجیدی گفت : همین نگاه باعث شده بود تا تعداد بانوانی که در پست های مدیریت استان مازندران تا سال 1392 یعنی تا قبل از روی کارآمدن دولت یازدهم حضور داشتند به اندازه انگشتان دو دست هم نمی رسید و آن تعداد پست مدیریتی که به این قشر اختصاص داده بودند ، بیشتر در حوزه تخصصی و امور مربوط به بانوان بود و یا به صورت دقیق تر مدیریت امور بانوان و خانواده که لاجرم باید زنانه می بود ، به بانوان سپرده می شد.
وی افزود : خوشبختانه دولت یازدهم طلسم انحصار پست های مدیریتی توسط مردان را شکست و لابی گری های سیاسی و مردانه نیز نتوانست دولت را در رساندن بانوان شاغل به حق و حقوقشان متوقف کند. به همین دلیل ریل گذاری مسیر ارتقای شغلی بانوان آن هم تا رسیدن به پست های مدیریتی که از سال 92 شروع شد همچنان ادامه دارد و تاکنون بانوان استان توانسته اند به بخشی از مطالباتشان در این زمینه دست یابند.
مجیدی تاکید کرد : اگر تعیین سهمیه و سماجت دولت نبود ، به طور قطع سپردن پست های مدیریتی به بانوان در همان مرحله اولیه متوقف می شد و یا دستکم ما شاهد پیشروی آنان تا در دست گرفتن پست معاونت استانداری و مدیرکلی دستگاه های اجرایی نبودیم .
وی توضیح داد : بر اساس آماری که اداره کل بانوان و خانواده استانداری به عنوان نهاد تخصصی رسیدگی به امور بانوان در اختیار دارد ، شمار بانوان صاحب منصب استانی از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تاکنون 50 درصد افزایش یافته است و در سطح شهرستان ها هم با رشد 20 درصدی در مدیریت پایه و میانی همراه بوده است.
براساس تعریف رسمی ، پست های مدیریت پایه و میانی استانی به پست های مدیرکلی ، معاونت ادارات کل و ریاست ادارات شهرستانی اطلاق می شود. پست های مدیریت پایه و میانی شهرستانی هم به معاونت ادارات شهرستانی گفته می شود.
معاون اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری با اعلام این که حرکت قطار پست های مدیریت میانی زنان مازندران در سطح استانی و شهرستانی با انتصاب « آرزو ولیپور » به سمت مدیرکل کتابخانه های این استان در سال 1395 سرعت گرفت ، گفت : بعد از گذشت هشت سال از فعالیت دولت تدبیر و امید که رویکرد بهره گیری از توان مدیریتی بانوان را به عنوان شعار اصلی در دستور کار قرار داد ، اکنون 78 زن در پست های مختلف مدیریتی استان مانند معاونت استاندار ، مدیرکل دستگاه اجرایی ، معاون اداره کل ، بخشدار ، معاون فرماندار و رییس ادارات شهرستان ها حضور دارند و اکنون نیز در ماه پایانی فعالیت دولت این قطار متوقف نشد و روزهای اخیر سرپرستی اداره پست شهرستان ساری نیز به « مهناز محمدی » یکی از بانوان توانمند استان سپرده شده است.
طبق آمارهای رسمی ، بیش از 30 هزار زن در دستگاه های دولتی مازندران مشغول به کار هستند .
حضور پررنگ بانوان در پست های بالای مدیریتی مازندران
مجیدی با اشاره به تقسیم بندی مدیریت بانوان ، گفت : مدیریت بانوان به 2 بخش مدیریت پایه و میانی استان و شهرستان تقسیم می شود . مدیریت پایه و میانی استانی شامل انتصاب و حضور بانوان در پست های مدیران و معاونان ادارات کل ، فرمانداران و بخشداران و روسای ادارات شهرستان می باشد و مدیران پایه و میانی شهرستان ها هم به پست های رییس گروه ادارات کل و معاونین ادارات شهرستان ها اختصاص می یابد .
وی افزود : براساس برنامه ششم توسعه و تاکید رییس جمهور می بایست 30 درصد پست های مدیریتی به بانوان اختصاص یابد که با توجه به این ابلاغیه تلاش ها برای انجام این امر در این هشت سال صورت گرفت .
معاون اداره کل امور بانوان مازندران گفت : هر چند در مسیر اجرای این مصوبه سختی هایی وجود داشت و توجیه مدیران مرد برای استفاده از توان و ظرفیت بانوان در این بخش باعث شده بود تا روند اجرای این مصوبه با کندی پیش برود ، اما دستاوردی که در این سال ها به دست آمده است رضایتبخش و امیدوارکننده است .
وی افزود : در سال 1392 و پیش از روی کارآمدن دولت یازدهم تعداد مدیران پایه و میانی استان تنها 9 نفر بودند، یعنی 9 زن در پست معاون اداره کل و یا رییس ادارات شهرستانی حضور داشتند که با توجه به میزان بانوان شاغل این تعداد مدیر زن بسیار ناچیز و اندک بود ، اما اکنون براساس آخرین آمار جمع بندی و ارائه شده از سوی دستگاه های اجرایی مازندران که مربوط به آبان سال 1399 می باشد ، 78 زن به عنوان معاون استاندار ، معاون اداره کل استانداری ، مدیر کل ، معاون اداره کل ، رییس شهرستان، معاون فرماندار و بخشدار در حال انجام وظیفه مدیریتی هستند.
مجیدی گفت : برای بانوان مازندران این افتخاری است که یک بانو به عنوان معاون استاندار مازندران منصوب و در حال فعالیت است و یا اینکه سه بانو در شهرستان های جویبار، آمل و تنکابن به عنوان معاون فرماندار و دومین مقام مسئول شهرستان در جایگاه تصمیم گیری های یک منطقه حضور دارند .
وی با اظهار این که 2 بانوی استان به عنوان بخشدار در شهرستان فریدونکنار و چالوس دوشادوش دیگر بخشداران مرد مازندران مشغول ارائه خدمات در روستاهای زیر پوشش خود هستند ، افزود : در خصوص پست های مدیریتی پایه و میانه شهرستانی ما بانک اطلاعاتی دقیقی نداریم ولی آنچه براساس آمارهای ارائه شده از سوی دستگاه های اجرایی در اختیار داریم نشان می دهد که بیشتر از 600 زن در این پست ها یعنی به عنوان رییس گروه در استان و معاون ادارات شهرستان مشغول فعالیت هستند.
معاون اداره کل امور بانوان مازندران گفت : البته یکی از دلایل به روز نبودن اطلاعات در این زمینه تداوم انتصاب بانوان است ، به طوری که همین چند روز پیش یک زن به عنوان سرپرست اداره پست ساری منصوب شد که می بایست این اطلاعات و آمار از سوی ادارات کل مورد نظر اعلام شود تا بتوان آمار دقیق تری از بانوان مدیر در استان ارائه کرد .
اثبات توانمندی
مجیدی که پیش از این و در زمان دولت های گذشته در همین جایگاه و پست معاون اداره کل بانوان استانداری مازندران فعالیت می کرد ، گفت : هرچند در دولت های دیگر به طور مثال 2 زن در کابینه دولت حضور داشتند و در این دولت از حضور یک زن در کابینه دولت استفاده شده است ، اما در سطوح میانی و پایین تر انتخاب مدیران زن زیادی را شاهدیم و فعالیت هایی که دولت یازدهم و دوازدهم برای سپردن پست های مدیریتی به زنان انجام داده است در هیچیک از دولت های قبل بدینگونه و با این شتاب انجام نشده بود و این نقطه ممتاز دولت به شمار می رود.
وی ادامه داد : هرچند در ابتدا برای اجرای این تصمیم و دستورالعمل دولت رغبتی نه از سوی مدیران دستگاه های اجرایی و نه از سوی بانوان کارمند برای پذیرفتن مسئولیت ها وجود نداشت ، اما عملکرد خوب و مثبت بانوانی که در این جایگاه ها قرار گرفتند باعث شد تا در سپردن مسئولیت به این قشر میل بیشتری ایجاد شود .
معاون اداره کل امور بانوان مازندران گفت : علاوه بر این انجام درست و بدون خطا و یا عدم وجود تخلفی از سوی مدیران زن باعث شد تا این اعتقاد در مدیران ایجاد شود که این قشر هم می توانند مدیران خوبی برای دستگاه ها باشند و از سوی دیگر بانوان شاغل نیز راه موفقیت بانوان مدیر را مشاهده و رغبت بیشتری برای در اختیار گرفتن پست های مدیریتی پیدا کردند.
وی اضافه کرد : به طور مثال در سازمان جهاد کشاورزی مازندران در ابتدا پست های مدیریتی خیلی کم به بانوان سپرده شده بود ، اما پس از ارزیابی خوب عملکرد هر یک از بانوانی که پست مدیریتی در اختیار داشتند ، باعث شد تا مدیران این نهاد بزرگ استان 34 درصد پست های مدیریتی خود را در سطح شهرستان ها و استان به بانوان بسپارند .
مجیدی از جهاد کشاورزی ، کتابخانه های عمومی ، انتقال خون ، بهزیستی ، بیمه سلامت و علوم پزشکی به عنوان دستگاه هایی در مازندران نام برد که تعداد پرشماری از مدیران خود را از میان بانوان انتخاب کردند .
وی همچنین در خصوص پراکندگی انتخاب زنان مدیر در سطح استان مازندران گفت : بررسی ها نشان می دهد در غرب مازندران مدیران بیشتری تمایل به حضور و استفاده از ظرفیت بانوان برای پست های مدیریتی دارند که این مساله در مناطق شرق و مرکز کمتر است .
منبع: ایرنا

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/574268/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مجری جنجالی روی آنتن زنده پابرهنه شد/ ویدئو

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی: «نور نیوز» ارگان رسانه‌ای شورا و دبیرخانه نیست

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

قزاقستان تخطی از سهمیه تولید در اوپک‌پلاس را جبران می‌کند

انجام موفقیت‌آمیز 2 هزار و 200 کیلومتر توپکرانی در نفت و گاز گچساران

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

31 فروردین آخرین مهلت هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه "طنزپهلو"

قیمت نفت کاهش یافت

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

تضمین ارزآوری برای کشور به همت صنعت گاز/ «ایران» شریک اقتصادی مطمئن شناخته شد

رفع نشتی در 5 مرکز بهره‌برداری خطوط انتقال گاز

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

آخرین سامورایی‌های ژاپن در یک قاب

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

جداول مرتبط با حوزه انرژی لایحه بودجه سال 1403 در کمیسیون انرژی اصلاح می‌شوند

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

مدیر انتشارات روزنه به زندان رفت

از بازیگری در فوتبال تا رسیدن به گزارشگری جوادخیابانی/ ویدئو

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

انتقال بیش از 774 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی در منطقه خلیج‌فارس

انتقال نوروزی 458 میلیون لیتر فرآورده نفتی در منطقه خوزستان

پیشرفت خیره‌کننده پروژه بنزین‌سازی پالایشگاه تهران در ماه‌های اخیر

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

ضریب پیچیدگی پتروپالایشگاه تهران تا 1410 به 12.6 درصد می‌رسد

ضریب پیچیدگی پتروپالایشگاه تهران تا 1410 به 12.6 می‌رسد

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

شمار جایگاه‌های عرضه‌ سوخت مایع در منطقه کرمانشاه به 128 باب رسید

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

سفر به ایران قدیم؛ عکس‌های تماشایی از عشایر ایران، 90 سال پیش!/ تصاویر

تصویب 2 طرح بزرگ بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در حوزه گاز

حمله ایران به اسرائیل تیتر اول رسانه‌های جهان شد/ تصاویر

اطلاعیۀ سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از اسرائیل در فضای مجازی

عزم جدی دولت سیزدهم در کاهش ظرفیت خالی پتروشیمی‌ها/ 6 درصد از ظرفیت خالی تولید فعال شد

اقدام‌های عملیاتی نفت و گاز مارون با هدف پایداری تولید در 1402

اعلام جرم علیه روزنامه جهان صنعت و یک خبرنگار

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی